O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Gdzie budować gniazda?

Zadania na 30.03.2020r.

line

Kochane Wiewiórki, rozpoczynamy kolejny tydzień zupełnie innych spotkań. Choć nie możemy usiąść w kole, jak zawsze podczas sprawdzania obecności, to mam nadzieję, że dzisiaj wszyscy jesteście obecni i zdrowi. Mam dla Was następne zadania i zabawy na najbliższy czas. W tym tygodniu poruszymy temat wiosennych powrotów. Na pewno pamiętacie, że zanim nadeszła zima, niektóre ptaki odleciały w cieplejsze miejsca, ponieważ w niskich temperaturach nie przetrwałyby. Teraz, kiedy już robi się cieplej i ptakom łatwiej będzie znaleźć pożywienie, postanawiają wrócić do nas. Właśnie o tych ptakach będziemy mówić.
1. Na początek, poproszę waszych rodziców, aby przeczytali wam opowiadanie pt."Gdzie budować gniazdo?" Hanny Zdzitowieckiej: 
- Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci - powiedział dzięcioł.
- Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.
- O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy
zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
- Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka.
- Sit, sit - powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni - zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. - Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie...hm...trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

2. Rozmowa na temat opowiadania.
- Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
- Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
- Jakie gniazdo zachwalał jaskółka, a jakie remiz?
- Z czego ptaki robią gniazda?

3. Teraz otwórzcie, proszę fioletowe karty pracy na str.62. Na ilustracjach są ptaki i ich gniazda. Opowiedzcie rodzicom, jak wyglądają gniazda poszczególnych ptaków i czy są podobne, czy może każde inne.

4. Spójrzcie teraz proszę na rysunek bociana u dołu strony. Wskażcie wszystkie części jego ciała (głowa, oczy, dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, ogon, długie nogi). Spróbujcie teraz dokończyć rysowanie bocianów według wzoru :)

4. A teraz uwaga, zamieniamy się w bociany. Na pewno wiecie, jaki dźwięk wydaje bocian. Rodzice przeczytają Wam o tym, co robi bocian, a Wy spróbujcie naśladować to swoich ruchem.
"Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: "Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic" i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat."

5. Pląsy czapli. Zabawa rytmiczno-ruchowa przy utworze A. Vivaldiego „Wiosna”. Teraz, drodzy rodzice spróbujcie poprowadzić dziecko i początkowo zaproponować ruchy, które dziecko będzie odzwierciedlało. Potrzebujecie do tego po 2 wstęgi, np. z bibuły, każda do jednej ręki. Podczas słuchania utworu wykonujecie ruchy:
• prawa ręka wyciągnięta w bok unosi się w górę i opada w dół, to samo lewa; potem obie naraz i obie na przemian;
• machanie obydwoma ramionami uniesionymi w górze w tym samym kierunku z jednoczesnym
skłonem głowy na boki;
• łączenie dłoni nad głową i rozkładanie ramion na boki, dołączenie skłonów głowy w przód i tył;
• krążenia jednym i drugim ramieniem;
• jednoczesne krążenie ramionami do przodu i tyłu;
• naprzemienne krążenie ramionami do przodu i tyłu;
• krążenie głową i biodrami;
• ruchy naprzemienne: prawa dłoń do lewego kolana (i odwrotnie) z pochylaniem ciała do przodu;
• ruchy naprzemienne: prawy łokieć do uniesionego lewego kolana (i odwrotnie);
• skoki rozkroczno-zwarte (czyli „pajacyki”);
• skłony ciała z boku na bok z uniesionymi ramionami;
• krzyżowanie ramion i rozkładanie ich na boki;
• wahadłowe machanie ramionami opuszczonymi po bokach.
Możecie również poprosić, aby to dziecko samo wymyślało ruchy, rozbudzamy wyobraźnie twórczą :)

6. Na koniec proponuję wykonanie pracy plastycznej - bocian (ze względu na ograniczony dostęp do materiałów ptastycznych - forma i technika dowolne). Natomiast umieszczam przykładowe prace w załącznikach. Dodatkowo, załączam zdjęcia ptaków, które po zimie wracają do nas.

7. Ciekawostki dla chętnych dzieci: proponuję obejrzenie krótkiego filmu przedstawiającego różne typy gniazd.
https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM&app=desktop

line

Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda? Zdjęcie: Gdzie budować gniazda?