Temat dnia: Ptasi podróżnicy.
1.Zapraszam do pracy :) Nadejście wiosny w przyrodzie zwiastują ptaki przylatujące z ciepłych krajów, ale nie tylko. (spróbujcie wymienić te ptaki, które zapamiętaliście) Proszę obejrzyjcie film lub zajrzyjcie jeszcze raz do fioletowych książek na s. 52-53 w celu utrwalenia oznak wiosny.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
2. Jeśli znajdziecie w domu piórko to wykonajcie kilka ćwiczeń oddechowych ( piórko można zastąpić wyciętym piórkiem papierowym ). Pamiętając : wdech nosem, wydech ustami.
-zdmuchujemy piórko z dłoni,
-podrzucamy do góry i dmuchamy na nie tak, by jak najdłużej utrzymało się w powietrzu
- siadamy przy stole, po przeciwnej stronie i staramy się przedmuchać piórko na stronę przeciwnika.
3.Po ćwiczeniach oddechowych możecie piórko wykorzystać do zabawy badawczej Co pierwsze spadnie? Przygotujcie kilka przedmiotów, które będziecie chcieli badać np. kartka papieru, kawałek włóczki itp. Następnie w jednej ręce trzymacie piórko, a drugiej wybrany przedmiot , określacie co spadnie pierwsze, a następnie przeprowadzacie doświadczenie w celu zweryfikowania odpowiedzi.
4.Zapraszam teraz do rozwiązywania zagadek o naszych ptasich podróżnikach, a po ich odgadnięciu w fioletowej książce na s.68 wykonajcie zadania według polecenia. Powodzenia!
Powrócił do nas
Z dalekiej strony
ma długie nogi
I dziób czerwony/bocian/
Wiosną do nas przyleciała
Ta ptaszyna czarna mała.
Murować się nie uczyła,
Ale gniazdko ulepiła/jaskółka/
Strasznie leniwa ptasia mama
I nie chce swych piskląt karmić sama.
I wierzcie, dzieci, to nie jest bajka,
Innym podrzuca swe własne jajka./kukułka/
Śpiewa wysoko
Piosenki do słonka
Głos ma podobny
Do drżenia dzwonka/skowronek/
Szare ma piórka ten ptaszek znany,
Przy tym na biało jest nakrapiany,
Śpiewa, klekoce i pogwizduje,
To co usłyszy to naśladuje./szpak , w załącznikach zdjęcie/
Nie znacie pięknej Afrykanki?
Jest cała pozłocista!
W zieleni bawi się w chowanki
I na fleciku śwista!/wilga/
5.Jeśli w domu jest globus lub mapa to z pomocą rodziców możecie zobaczyć jaką odległość pokonuje bocian , który zimuje w Egipcie, a wiosną wraca do kraju.
Zabawcie się teraz w bociana podróżnika: naśladujcie ptaka w locie, który po chwili musi odpocząć , wtedy głośno klekoce, staje na jednej nodze, a potem odlatuje do swojego gniazda do którego wraca od lat. Możecie się zabawić przy piosence Wołanie wiosny.
6. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie Czy chcielibyście być ptakiem i dlaczego?
Żałuję, że nie mogę usłyszeć odpowiedzi :( Otwórzcie fioletową książkę na s. 69 Teraz rodzice będą czytać co mają wspólnego wszystkie ptaki, a Wy odpowiadajcie czy się zgadzacie, czy nie :
-ciało pokryte piórami,
-dwa skrzydła,
-mniejszą głowę od reszty ciała,
-dziób,
-ogon,
-dwie nogi zakończone pazurami,
-znoszą jaja.
Większość ptaków lata i to niektóre z nich doskonale np. bocian, orzeł. Są też ptaki, które latają troszkę słabiej np. kura , oraz nieliczna grupa ptaków –nieloty np. pingwin, struś i kiwi.
Zastanawialiście się dlaczego każdy ma inny kolor piór? W książce znajdziecie pióra czterech ptaków, a jakich? Przeczytajcie z rodzicami. Kolor wpływa na wygląd ciała ptaka i pozwala mu się ukryć w różnych miejscach i być niewidocznym (kamuflaż). Pióra na skrzydłach są dłuższe i nazywają się lotki, dzięki nim ptaki latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami- one pozwalają ptakom utrzymać równowagę. Natomiast na brzuchu wyrastają puszyste i mięciutkie dzięki którym ptakom jest ciepło.
7. Jeśli macie możliwość obejrzyjcie film Co to znaczy być ptakami?
https://www.youtube.com/watch?v=o7__RC_nDHA&feature=youtu.be
Zapamiętajcie! Ptaki wykluwają się z jaj, ale nie tylko. Z jaj wykluwają się także jaszczurki, owady, żaby, ryby.
8.Tradycyjnie dodatkowe karty i kolorowanki. Pozdrawiam :)
|