Kochane dzieci!
Wielkanoc coraz bliżej. Niestety, nadal nie możemy spotkać się w naszej sali w przedszkolu. Mam dla Was propozycję - kto ma ochotę niech własnoręcznie wykona wielkanocną kartkę z życzeniami dla kolegów z przedszkola. Następnie poproście rodziców o sfotografowanie tej kartki i przesłanie zdjęcia- wszyscy będziemy mogli obejrzeć te kartki w zakładce na stronie naszej grupy.
Propozycje zajęć z j.angielskiego ma dla Was p. Żaneta – na stronie naszego Przedszkola, w zakładce zajęcia dodatkowe-j. angielski w poniedziałki i środy szukajcie zadań dla 4latków.
A teraz zapraszam już do zabawy z pokazywaniem : W wielkanocnym koszyku (wg.Dominika Góra)
W wielkanocnym koszyku
dziecko tworzy „koszyczek” z dłoni ułożonych na wysokości brzucha
zwierzaków bez liku:
jest baranek, jest kurczaczek
piąstkami kreśli koła w miejscu baranich rogów,
następnie zgina ręce w łokciach i macha jak skrzydełkami
i cukrowy zając skacze,
podskakuje
kolorowe są pisanki
– zaciska dłonie w piąstki wyciągnięte przed siebie
wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło
rysuje palcami uśmiech
i machają dzieciom w koło,
macha jedną ręką
ślą całusy i życzenia,
przesyła całusy,
ślą świąteczne pozdrowienia!
macha obiema rękami
Myśląc o Wielkanocy od razu przed oczami mamy koszyczek ze święconką i stół wielkanocny. Pamiętacie, co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku? Posłuchajcie opowiadania:
Koszyczek wielkanocny (Ewa Stadtmüller)
Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą. – My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. – Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek. – Oczywiście – odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu. – Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia. – Od baranka – zdecydował Franio. – On jest najważniejszy. – A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła. – Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego świętujemy. – Ale pisanki też są ważne, prawda? – Prawda. – Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się… – Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio. – Kurczaczki! – olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć? – No pewnie! – Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio. – Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy? – Kiełbaskę? – Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni. – Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia. – Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. – Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali. – Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody. – A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem. – Też pytanie! – Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy. – Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie. – Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki. Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie jak u nas. – A czemu te jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki. – Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki – odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę – zauważyła Amelka. – Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się mama. – Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta.
Odpowiedz na pytania:
Co przygotowała mama Amelki i Franka?
Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?
Czym go ozdobiły? Gdzie w tym czasie była mama?
Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?
Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?
Możecie obejrzeć ilustracje na dole strony(załącnik -ZWYCZAJE, POTRAWY) – potraficie nazwać potrawy i zwyczaje wielkanocne?
(szczegółowe wiadomości nt. zwyczajów wielkanocnych -w dołączonym pliku -,,WIELKANOC”)
Zapraszam teraz do zabawy ruchowej:,, Czy włożymy do koszyczka?”.
Zamieniam Was w wielkanocne zajączki- skaczcie po swoim pokoju jak zające a w tym czasie rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych (np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, jabłko, chleb). Jeśli usłyszysz nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, stań słupkiem ( bez ruchu) jak zając i nasłuchuj przez chwilę.
Do kolejnej zabawy potrzebne będą ilustracje z załączników POTRAWY I ZWYCZAJE(jeżeli mamy możliwość wydrukować)
Tradycyjna święconka – zabawa dydaktyczna.Na stole leżą przygotowane elementy wyposażenia wielkanocnego koszyczka – dekoracyjne: biała serwetka, gałązki bukszpanu, czekoladowy zajączek i jajka oraz pokarmy, które tradycyjnie tworzą święconkę. Rodzic objaśnia ich symbolikę: • chleb – symbol ciała Pana Jezusa; • baranek – symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią; • jaja – symbol rodzącego się życia; • chrzan – symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa; • sól –oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego, co złe, chroni przed zepsuciem; • wędlina, kiełbasa – oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu; • ciasto, babka – symbol umiejętności.
Dziecko układa obrazki w koszyku – nazywając je. Następnie dziecko może przeliczyć potrawy w koszyku.
Zapraszam do posłuchania piosenki, która wprowadzi nas w klimat Świąt.
https://www.youtube.com/watch?v=yupsLx2zeow
DLA CHĘTNYCH:
W załącznikach znajdują się karty pracy i propozycje prac plastycznych o tematyce wielkanocnej