O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Koszyczek wielkanocny

6.04.2020

line

Kochane dzieci!
Wielkanoc coraz bliżej. Niestety, nadal nie możemy spotkać się w naszej sali w przedszkolu. Mam dla Was propozycję - kto ma ochotę niech własnoręcznie wykona wielkanocną kartkę z życzeniami dla kolegów z przedszkola. Następnie poproście rodziców o sfotografowanie tej kartki i przesłanie zdjęcia- wszyscy będziemy mogli obejrzeć te kartki w zakładce na stronie naszej grupy.
Propozycje zajęć z j.angielskiego ma dla Was p. Żaneta – na stronie naszego Przedszkola, w zakładce zajęcia dodatkowe-j. angielski  w poniedziałki i środy szukajcie zadań dla 4latków.

A teraz zapraszam już do zabawy z pokazywaniem : W wielkanocnym koszyku (wg.Dominika Góra)

W wielkanocnym koszyku
dziecko tworzy „koszyczek” z dłoni ułożonych na wysokości brzucha
zwierzaków bez liku:
jest baranek, jest kurczaczek
piąstkami kreśli koła w miejscu baranich rogów,
następnie zgina ręce w łokciach i macha jak skrzydełkami
i cukrowy zając skacze,
podskakuje 
kolorowe są pisanki
– zaciska dłonie w piąstki wyciągnięte przed siebie
wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło
rysuje palcami uśmiech
i machają dzieciom w koło,
macha  jedną ręką
ślą całusy i życzenia,
przesyła całusy,
ślą świąteczne pozdrowienia!
macha obiema rękami

Myśląc o Wielkanocy od razu przed oczami mamy koszyczek ze święconką i stół wielkanocny. Pamiętacie, co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku? Posłuchajcie opowiadania:

Koszyczek wielkanocny (Ewa Stadtmüller)
Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą. – My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. – Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek. – Oczywiście – odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu. – Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia. – Od baranka – zdecydował Franio. – On jest najważniejszy. – A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła. – Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego świętujemy. – Ale pisanki też są ważne, prawda? – Prawda. – Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się… – Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio. – Kurczaczki! – olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć? – No pewnie! – Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio. – Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy? – Kiełbaskę? – Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska pachniała w całej kuchni. – Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia. – Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. – Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy wszyscy płakali. – Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody. – A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem. – Też pytanie! – Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak! Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy. – Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce. – To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek, będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie. – Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki. Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie jak u nas. – A czemu te jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki. – Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki – odpowiedziała babcia. – I ma jeszcze taką małą babeczkę – zauważyła Amelka. – Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się mama. – Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. – To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te święta. 

Odpowiedz na pytania:

Co przygotowała mama Amelki i Franka?
Jakie przedmioty włożyły do koszyczka dzieci?
Czym go ozdobiły? Gdzie w tym czasie była mama?
Jak wyglądał koszyczek sąsiadki?
Jak przygotowała swoje pisanki pani Halinka?

Możecie obejrzeć ilustracje na dole strony(załącnik -ZWYCZAJE, POTRAWY) – potraficie nazwać potrawy i zwyczaje wielkanocne?
(szczegółowe wiadomości nt. zwyczajów wielkanocnych -w dołączonym pliku -,,WIELKANOC”)

Zapraszam teraz do zabawy ruchowej:,, Czy włożymy do koszyczka?”.
Zamieniam Was w wielkanocne zajączki- skaczcie po swoim pokoju jak zające a w tym czasie rodzic wymienia nazwy różnych artykułów żywnościowych (np. biały ser, makaron, kiełbasa, lizak, marchewka, jabłko, chleb). Jeśli usłyszysz nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego, stań słupkiem ( bez ruchu) jak zając i nasłuchuj przez chwilę.

Do kolejnej zabawy potrzebne będą ilustracje z załączników POTRAWY I ZWYCZAJE(jeżeli mamy możliwość wydrukować)

Tradycyjna święconka – zabawa dydaktyczna.Na stole leżą przygotowane elementy wyposażenia wielkanocnego koszyczka – dekoracyjne: biała serwetka, gałązki bukszpanu, czekoladowy zajączek i jajka oraz pokarmy, które tradycyjnie tworzą święconkę. Rodzic objaśnia ich symbolikę: • chleb – symbol ciała Pana Jezusa; • baranek – symbol zmartwychwstania Jezusa, który nazywany jest Barankiem Bożym, ukazuje zwycięstwo życia nad śmiercią; • jaja – symbol rodzącego się życia; • chrzan – symbol męki Pańskiej, ale także siły, odwagi i męstwa; • sól –oznaka prawdy i oczyszczenia domostwa ze wszystkiego, co złe, chroni przed zepsuciem; • wędlina, kiełbasa – oznaka dobrobytu i radości z zakończenia Wielkiego Postu; • ciasto, babka – symbol umiejętności.
Dziecko układa obrazki w koszyku – nazywając je. Następnie dziecko może przeliczyć potrawy w koszyku.

Zapraszam do posłuchania piosenki, która wprowadzi nas w klimat Świąt.
https://www.youtube.com/watch?v=yupsLx2zeow

DLA CHĘTNYCH:

W załącznikach znajdują się karty pracy i propozycje prac plastycznych o tematyce wielkanocnej

line

Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny Zdjęcie: Koszyczek wielkanocny

Plik do pobrania: potrawy.pdf
Plik do pobrania: zwyczaje.pdf
Plik do pobrania: wielkanoc.pdf