Dzień dobry Lwiątka!
W tym tygodniu będziemy omawiać tematy, które nawiązują do Świąt Wielkanocnych.
Dzisiaj rozpoczniemy od zabawy z czarodziejskim pudełkiem.
1. Czarodziejskie pudełko.
Drodzy Rodzice, proszę przygotować dziesięć różnych przedmiotów, np.: drewniany klocek, autko, maskotkę, książeczkę… oraz jajko. W pudełku należy wyciąć otwory na rączki dzieci. Dzieci mają za zadanie rozpoznać za pomocą dotyku, co znajduje się w pudełku.
2. Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
Potrzebne będzie: dwie szklanki z wodą i dwa jajka.
Nalewamy do szklanek wodę ( po pół szklanki). Pokazujemy dzieciom dwa jajka i pytamy: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosimy dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże opada na dno szklanki, a to, które jest stare, unosi się do góry (zdjęcie poniżej) Czy Wasze jajka były świeże? Podzielcie się z nami zdjęciami z przeprowadzonego eksperymentu.
3. Zagadka
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a po środku, obok chlebka,
spoczywa baranek ( koszyk wielkanocny).
Symbolika wielkanocnego koszyczka.
W każdym koszyczku wielkanocnym znajdują się produkty, które są symboliczne:
Chleb- symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka- są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina- jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz- symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek- jest symbolem Chrystusa- Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z masła, cukru lub z czekolady.
Chrzan- jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
4. „ Wielkanoc”- wiersz A. Widzowskiej
- Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!”- ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Drodzy Rodzice proszę zadać dzieciom pytania, dotyczące wiersza:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
5. Wielkanocny koszyczek- praca plastyczna.
Karta pracy, cz.2, str. 28
Należy rysować po śladzie rysunku koszyka. Następnie pokolorować rysunek oraz odszukać wśród naklejek obrazki, które przedstawiają to, co może się znaleźć w wielkanocnym koszyczku. (Babka, kiełbaska, jajka- pisanki).
Pod rysunkiem koszyczka są kolorowe pisanki. Proszę dotykając palcem kolejnych obrazków pisanek nazwać ich kolory.
Życzę miłego dnia.
|