O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK 6 KWIECIEŃ


line


Temat dnia: Pisanki, kraszanki.

Witam wszystkie Jeżyki w poniedziałek. Zaczynamy dzisiaj ostatni, krótki tydzień naszych wspólnych, działań na odległość, podczas których będziemy się przygotowywać do Świąt Wielkanocnych. Zapraszam.

1.Dzisiaj na początek proponuję posłuchajcie piosenki „Pisanki, kraszanki”, bo byłoby miło gdybyście ją zaśpiewali przy wielkanocnym stale . Po wysłuchaniu opowiedzcie rodzicom o czym jest ta piosenka. Zachęcam Was do nauczenia się pierwszej zwrotki oraz refrenu na pamięć. Jeśli z różnych powodów nie można odsłuchać piosenki, to proszę rodziców, aby przeczytali dzieciom. Tekst piosenki w załączniku.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

2.Proponuję teraz zabawę z wykorzystaniem prostej rymowanki o jajeczku. Jeśli macie w domu małą piłeczkę możecie ją wykorzystać, lub zgniećcie gazetę i uformujcie oryginalne, papierowe jajko. Zabawa polega na tym, że trzymacie w rękach jajko i wypowiadacie rymowankę z różnymi emocjami: z radością, ze smutkiem, ze złością i ze zdziwieniem. Wasze ciało również bierze udział w recytowaniu rymowanki. Można włączyć do zabawy innych domowników .
Jajeczko, jajeczko,
Jesteś pisaneczką.

3.Jeżyki, w piątek wymieniliśmy sobie zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Jedną z nich było przygotowywanie pisanek. Pisanki są nieodzowną ozdobą wielkanocnego stołu. Pisanki to kolorowe, pięknie ozdobione jajka różnymi technikami. Niektóre techniki zdobienia są ściśle związane z wybranymi regionami Polski – zachęcam w wolnej chwili do poszukania informacji. Na pisankę  wzory można  nakładać na wiele sposobów: za pomocą rozgrzanego  pszczelego wosku, barwić na różne kolory, oklejać  wycinankami z papieru, a także wydrapyywać różne wzory. Czy wiecie czym różni się pisanka od kraszanki? Możecie poszukać odpowiedzi w różnych źródłach, ale podpowiem, że kraszanki to jajka barwione na jeden kolor, natomiast malowane, zdobione w przeróżne wzory i kolory jajka nazywamy pisankami. A drapanki? To są pisanki na których delikatnymi narzędziami np.igłą wydrapywany jest wzór. Obejrzyjcie obrazki w załącznikach.
Zachęcam Was do wykonania wielkanocnych pisanek według własnego pomysłu i techniki. Jestem pewna, że pomysłów Wam nie zabraknie. Gdyby się okazało, że pisanki już przygotowane, to jest w zał. duża pisanka, którą możecie ozdobić różnymi dostępnymi w domu materiałami- liczę na Waszą kreatywność. W wolnej chwili zachęcam do ćwiczeń w czytaniu. Teksty dostępne   w książce z ilustracjami na s.58-61.
Jeśli w domu jest dużo jajek, odsyłam do miejsca w którym znajdziecie dużo interesujących doświadczeń z jajkiem w roli głównej.

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

4.Dzisiaj czas na kolejną literę. Przygotujcie kartoniki, litery i zielone karty pracy.
Do poznanych już liter dołączy taka, którą usłyszycie na początku wyrazu jajko, jagody, jesień, jezioro. Czy już wiesz jaka to litera? Tak, to jest j – j jak jajka . W załączniku możecie zobaczyć różne wielkości jajek, które należą do ptaków. Ciekawostką jest to, że jajo strusia jest odpowiednikiem 25 jaj kurzych i ma dziesięć razy grubszą skorupkę. Chcąc ugotować je na miękko gotujemy je 45 minut, a na twardo 2 godziny.

-podzielcie słowo jajko na sylaby i głoski, oraz policzcie ile ich jest

-teraz wymieńcie inne wyrazy, w których j znajduje się na początku wyrazu (np. jogurt), na końcu wyrazu (np. maj), oraz w środku wyrazu (np. bajka)

-z białych kartoników spróbujcie zbudować schemat wyrazu jajka; podzielcie na sylaby wyraz jajka i układacie tyle białych kartoników ile słyszycie sylab (jaj-ka), a następnie robicie tak samo dzieląc wyraz na głoski (j-a-j-k-a)

-zachęcam do zbudowania schematu słowa Jagoda ; dzielimy na sylaby (Ja-go-da), na głoski (J-a-g-o-d-a) układając odpowiednią liczbę białych kartoników.
Jagoda to sąsiadka babci i dziadka Ady i Olka od której dziadkowie kupują jajka. To na jej stodole od lat gniazdo mają bociany.

-wymawiajcie teraz głoskę j :
długo: jjyyyy… ( słyszymy przydźwięk y)
krótko: j j j j
Myślę, że odkryliście, że j jest spółgłoską , wymawiamy krótko j i zaznaczamy na niebiesko.

-jeśli przygotowaliście czerwone kartoniki do zaznaczania samogłosek i niebieskie do zaznaczania spółgłosek, ułóżcie modele słów jajka i Jagoda . Na początek na niebiesko miejsce j , następnie wszystkie samogłoski na czerwono i pozostałe spółgłoski na niebiesko.

-obejrzyjcie teraz literkę drukowaną i pisaną w zielonych kartach na s.52 i omówcie ich wygląd. Teraz możecie wśród liter odszukać j, J i umieścić pod modelami słów, a następnie pozostałe litery tworząc wyrazy jajko i Jagoda. Przypomnijcie kiedy piszemy wielką literę? ( imiona, nazwiska, miasta, państwa, początek zdania…)

-przygotujcie literę i, j i powiedzcie czym się różnią, która z nich to samogłoska, a która spółgłoska?

-uzupełnijcie karty pracy od s.52-55 według poleceń.

5. Do utrwalania poznanych liter posłuży tekst na s,53. Oraz teksty do opowiadania w książce s.58-61.

6.Dla chętnych Jeżyków dodatkowe karty pracy w załącznikach.


























line

Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ Zdjęcie: ZADANIA NA PONIEDZIAŁEK  6 KWIECIEŃ

Plik do pobrania: gra-wielkanocne-jaja_1.pdf
Plik do pobrania: gra-wielkanocne-jaja-plansza.pdf
Plik do pobrania: slowa-rozpoczynajace-sie-na-j-bc.pdf
Plik do pobrania: piosenka_pisanki_kraszanki.pdf
Plik do pobrania: pisanka_-_szablon.pdf