6.04.2020-poniedziałek
Kochane Pszczółki 😊
Kolejny tydzień musimy pozostać w domach i nie możemy spotkać się w przedszkolu☹, ale jesteście mądrymi dziećmi i rozumiecie, że w ten sposób możemy bronić się przed okropnym wirusem , a oczywiście oprócz tego,
pamiętajcie o HIGIENIE- CZĘSTO I DOKŁADNIE MYJCIE RĄCZKI!!!!
Ten tydzień jest takim szczególnym tygodniem, nazywa się on
WIELKI TYDZIEŃ. Poprzedza on jedne z najważniejszych dla chrześcijan świąt ,które nazywają się Święta Wielkanocne.
WIELKANOC- to Święta Zmartwychwstania Pańskiego, obchodzimy je na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, który pokonał śmierć. Z tymi świętami wiążą się różne symbole.
Radosnym symbolem tych świąt są
gałązki wierzbowe/przez dzieci nazywane bazie kotki/, z którymi w
Niedzielę Palmową idzie się do kościoła aby ksiądz poświęcił je. Robimy tak na pamiątkę dnia, w którym gałązkami palmowymi witano Pana Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Wczoraj była Niedziela Palmowa, ale niestety nie mogliśmy pójść do kościoła z palmami, wierzę jednak , że w Waszych domach są one, a jeżeli nie , to możecie samemu zrobić kolorowe palemki z dowolnych gałązek i owinąć je kolorowymi paskami z bibuły. Będą piękną dekoracją świątecznego stołu.
Od początku Wielkiego Tygodnia trwają przygotowania do świąt: sprzątanie, przygotowywanie świątecznych ozdób, pieczenie ciast, przygotowywanie różnych potraw. Myślę , że tego roku będziecie bardzo aktywnie uczestniczyć w tych przygotowaniach. .Trwają one najdłużej do piątku . W
WIELKI PIĄTEK wspominamy dzień, w którym ukrzyżowano Pana Jezusa.
W
WIELKĄ SOBOTĘ zanosi się do kościoła pięknie przygotowany koszyczek z różnymi produktami aby ksiądz poświęcił to, co w nim się znajduje
/wyjątkowo w tym roku z przyczyn wszystkim znanych ,nie pójdziemy /. Każdemu produktowi przypisywano jakieś znaczenie :
- Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania wielkanocnego, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
- Pisanki -dawano je w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
- Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
- Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
- Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami ciasta, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
- Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa.
- Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem /zrobiony z masła, chleba, czy cukrowy/symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
- Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę.
- Wędliny-mają zapewnić zdrowie, bogactwo.
- Baba wielkanocna-symbolizuje doskonałość i zapewnia dostatek w kuchni.
W NIEDZIELĘ – pierwszy dzień świąt ,cała rodzina zasiada do świątecznego śniadania podanego na stole pokrytym białym obrusem .Na stole palemki i inne świąteczne dekoracje i poświęcone pokarmy /z koszyka/ oraz inne przygotowane posiłki.
W PONIEDZIAŁEK WIELKANOCNY – drugi dzień świąt jest
ŚMIGUS -DYNGUS
Posłuchajcie wiersza WŁ. Broniewskiego Śmigus
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
Żebyś wiedział i nie krzyczał,
Gdy w Wielkanoc , w drugie święto,
Będziesz kurtkę miał zmokniętą.
• A teraz zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).
Dzieci stoją i ćwiczą pod dyktando wypowiadanej przez rodzica rymowanki. Ręce w przód, ręce w górę i podskokiem aż pod chmurę. Ręce w dół, ręce w bok, nogi wykonują skok. (Wykonują podskok obunóż w miejscu). Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Marsz w miejscu). zaczynamy od początku.
• Karty pracy, cz. 3, s. 72. Czytanie podanych wyrazów przez rodziców (lub samodzielnie), a dzieci łączą je z odpowiednimi obrazkami. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty.
• Karty pracy cz.3,s. 76 i75.
Przyjrzyjcie się bardzo uważnie wszystkim obrazkom i pomyślcie jaka jest kolejność zdarzeń . Jak już będzie wiedzieli , to zaznaczcie kropkami lub cyframi kolejność obrazków. Pamiętajcie , że operujemy pełnymi zdaniami i staramy się każdy dźwięk wypowiadać prawidłowo. Wiem, że jak się postaracie, to potraficie.
Na dole każdej strony trzeba dokończyć rysować wg wzoru.
Powodzenia Pszczółki😊
Drodzy Rodzice przypominam, że wszystkie podawane zadania są propozycjami i dzieci mogą realizaować wszystkie , ale nie muszą , mogą zrealizować np. część z nich.Realizacja zależy od możliwości, czasu i chęci .
A teraz wazse ulubionezajęcia ruchowe z Panią Anią
WITAJCIE PSZCZÓŁECZKI !
Dzisiaj dzień, w którym znowu trochę się poruszamy i poćwiczymy.
Poproście rodziców o przygotowanie plastikowej butelki np. po napoju , samodzielnie ubierzcie wygodny strój, poszukajcie odpowiedniego miejsca do ćwiczeń i ZACZYNAMY!
Pamiętajcie, każde z poniższych ćwiczeń wykonajcie po kilka razy!
Na początek rozgrzewka ze Śpiewającymi Brzdącami i ich „Marszową Piosenką” oraz „Muzyczne Stop”.
Linki do skopiowania tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=3_oZrVBfnhA
https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI
Ćwiczenie 1
Zabierzcie przygotowaną przez rodziców plastikową butelkę. Stańcie w lekkim rozkroku i przekładajcie butelkę z ręki do ręki – z przodu , z tyłu, nad głową , pod kolanem.
Ćwiczenie 2
Spróbujcie wykonać powyższe ćwiczenia w chodzie i w biegu w różnych kierunkach. Będzie trochę trudniej !
Ćwiczenie 3
Stojąc, podrzucajcie butelkę w górę i spróbujcie chwycić ją oburącz, jednorącz a potem dowolnie. Gdy uda Wam się opanować chwyty możecie wykonać dodatkowe zadanie – przed chwytem klasnąć w dłonie z przodu lub z tyłu.
Ćwiczenie 4
Stańcie ponownie w lekkim rozkroku i spróbujcie podbijać butelkę dłońmi (jakby to była piłka) a następnie toczcie ją po wyciągniętych ramionach
/ ćwiczcie na zmianę podbijanie i toczenie/.
Ćwiczenie 5
Stojąc, weźcie butelkę w jedną rękę (wyprostowaną)i zataczajcie nią przed sobą koła – najpierw małe , potem coraz to większe. Ćwiczenie powtórzcie kilka razy , po czym przełóżcie butelkę do drugiej ręki i poćwiczcie dalej.
Ćwiczenie 6
Stańcie w rozkroku , butelkę trzymajcie oburącz w górze(nad głową). Wykonajcie skłon w przód i zataczajcie butelką koła dookoła jednej i drugiej stopy(rysujcie ósemki).
Ćwiczenie 7
W siadzie prostym: butelkę trzymaną oburącz połóżcie na kolanach. Następnie wznieście ją w górę i wykonajcie głęboki skłon w przód (do stóp) . Potem wróćcie do pozycji wyjściowej.
Ćwiczenie 8
W siadzie skrzyżnym : postawcie butelkę na głowie podtrzymując ją palcami rąk. Teraz spróbujcie wykonać skręt tułowia w lewo a potem w prawo.
Ćwiczenie 9
W siadzie rozkrocznym : butelkę trzymaną oburącz wznieście w górę, następnie wykonajcie skłon do prawej stopy, wyprostujcie się i wykonajcie skłon do lewej stopy. Pamiętajcie, by w czasie ćwiczeń nie uginać kolan!
Ćwiczenie 10
W siadzie klęcznym: umieśćcie butelkę przed kolanami, połóżcie na niej dłonie i odsuwajcie ją w przód a potem przysuwajcie z powrotem do siebie.
Ćwiczenie 11
Połóżcie się na brzuchu. Butelkę trzymaną w jednej ręce przekazujcie ruchem okrężnym z ręki do ręki, przed twarzą i za plecami , w jednym i w drugim kierunku. Pamiętajcie , ręce muszą być cały czas wyprostowane!
Ćwiczenie 12
Połóżcie się na plecach. Butelkę trzymaną oburącz przenieście za głowę. Unieście jednocześnie w górę nogi i ręce tak, by stopy spotkały się z butelką .
A teraz odłóżcie butelki, połóżcie się wygodnie w bezpiecznym miejscu, zamknijcie oczy, rozluźnijcie całe ciało i odpocznijcie przy muzyce relaksacyjnej.
Link do skopiowania:
https://www.youtube.com/watch?v=xUTOoTUXad8
POWODZENIA KOCHANI !