Dzień dobry Pszczółki😊
Przed nami kolejny dzień zdobywania wiadomości związanych z nadchodzącymi świętami- myślę , że już doskonale pamiętacie jak się one nazywają.
Oczywiście ,że nadchodzące święta to WIELKANOC.
Podzielcie to słowo na sylaby-ile ich jest?
Spróbujcie podać głoskę na początku tego słowa, na końcu słowa. A może komuś uda się podać wszystkie głoski po kolei- spróbujcie. Powodzenia!
• Wczoraj sporo mówiliśmy o symbolach Wielkanocy. Dzisiaj skupimy uwagę na jednym z nim , co to jest dowiecie się gdy rozwiążecie następującą zagadkę :
Co to takiego, odgadnij mój kotku,
Z wierzchu są białe, a żółte w środku.
Gdy je gotować , dziwy się dzieją,
Bo zamiast mięknąć one twardnieją.
Choć nóg nie mają, lecz podskakują
Gdy się w gorącej wodzie gotują.
Twardą skorupką z wierzchu okryte
Są na śniadanie wprost znakomite.
Myślę, że wszyscy powiedzieli, że to jajka. Podzielcie to słowo na sylaby, ile ich jest? Spróbujcie przegłoskować to słowo.
• W czasie Świąt Wielkanocnych spożywa się dużo jajek . Można je gotować , smażyć, można z nich robić różne potrawy, a czy Wy wiecie jakie? Spróbujcie podać kilka potraw.
• Wiemy , że z jajka może wykluć się kurczątko. Czy znacie piosenkę „ Kurczątka”/autor nieznany, melodia ludowa /, jeśli nie ,to poproście rodziców może znają tę piosenkę, a jeżeli nie ,to niech przeczytają Wam jej słowa, a Wy spróbujcie się zabawić.
Dzieci zamieniają się w kurczątka, które wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, rozkładają skrzydełka .Następnie wyruszają ze stodoły w świat i patrzą w prawo, w lewo.,
I.Kurczątka, kurczątka w stodole były .
Malutką dziureczką powychodziły.
II. Widziałeś chłopczyku? Widziałem , panie.
Malutką dziureczką patrzyłem na nie.
III. Widziałaś dziewczynko? Widziałam, panie.
Malutką dziureczką patrzyłam na nie.
• Jako ciekawostkę powiem Wam, że różne ptaki znoszą jajka różnej wielkości. Są bardzo malutkie jajka i są bardzo duże. Możecie je obejrzeć na zdjęciach w załączniku. Jak myślicie, które z nich są wykorzystywane w Waszych kuchniach- porozmawiajcie na ten temat z rodzicami.
• Na Wielkanoc tradycja każe przygotować pisanki. Dlaczego malowane we wzory jajko nazywa się pisanką? Bo zgodnie z tradycją , te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając malutkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzy się w farbie, a potem usunie się wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.
• Są jeszcze kraszanki- nazwa pochodzi od metody barwienia jajek, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu jaj na jeden kolor , bez wzorów.
Popatrzcie na ilustracje i zastanówcie się, na których są pisanki, a na których kraszanki?
• W kartach pracy nr3 wykonajcie ćw. na s.73
• Powiem Wam, że zdobić jajka można w różny sposób, korzystając z różnych materiałów .Ozdobione jajka są wspaniałą ozdobą świątecznego stołu. Dlatego dzisiaj zachęcam Was do wykonania pisanek, ale dowolną techniką. Jeżeli nie macie wydmuszek, możecie wyciąć sobie jajko z papieru i ozdobić je . Możecie też wykonać jajko z masy solnej – one będzie trwałe, ale trzeba je wysuszyć.
Przepis na masę solną: szklanka mąki, szklanka soli, ½ szklanki wody- mąkę z solą wymieszać i dodać wodę. Ugniatać do uzyskania jednolitej masy. Wykonane prace z masy solnej można malować.
Mam nadzieję ,że pamiętacie aby po zakończonej pracy pozostawić porządek .
• Cudownie byłoby aby wasze pisanki znalazły się na” zielonym dywaniku” z rzeżuchy.
Proponuję więc /oczywiście jeżeli macie ochotę/ posiać rzeżuchę na podstawku wypełnionym watą lub ziemią. Może to być także doniczka- wszystko zależy od tego co macie w domu.
• Jeżeli rodzice pozwolą możecie wykonać doświadczenie z jajkiem gotowanym i surowym- które szybciej się kręci i dlaczego?/ jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek./
• Możecie się zabawić w przenoszenie na łyżce gotowanego jajka/lub małej piłki/np. przez całą długość korytarza. Wygrywa ten komu nie spadnie jajko , czy piłka.
• Na koniec posłuchajcie piosenki o Wielkanocy/ najlepiej posłuchać jej kilka razy- może uda się nauczyć fragmentu/
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
„ Pisanki, kraszanki skarby wielkanocne”
Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
2.Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
3) Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki, jajkiem się dzielili.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
|