Witam Kochane Jeżyki. Niestety wydłużono czas, w którym wszyscy musimy jeszcze pozostać w domach, dlatego proszę Was dbajcie o siebie, o swoje zdrowie, myjcie często i dokładnie ręce, zakładajcie maseczki jeśli będziecie wychodzić z domu.
Rozpoczynamy kolejny, krótki tydzień, w którym będzie realizowany temat Wiosna na wsi. Wybierzemy się na wiejskie podwórko , aby tam poznać jego mieszkańców, a także zapoznamy się z wiosennymi pracami na wsi. Wiosna to wyjątkowy czas, kiedy przyroda budzi się do życia, dlatego zachęcam Was do prowadzenia obserwacji zmian jakie zachodzą w przyrodzie na własnym podwórku lub przez okno.
Temat: Na wsi.
1.Posłuchajcie piosenki o pewnej kurze /tekst w załączniku
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
2.Zapraszam do zabawy ruchowej Mieszkańcy podwórka. Rodzice wymieniają zwierzę, a dziecko naśladuje sposób poruszania się i jego odgłosy. Na podwórku mieszka ……. (kura, krowa, gęś, koń, kaczka, owca, pies…)
3.Przygotujcie fioletowe karty pracy i odszukajcie s.4-5. Jest tam obrazek, na którym zobaczycie dzieci z grupy Ady podczas wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego. Opowiedzcie rodzicom jakie zwierzęta zobaczyły dzieci? Czy udało Wam się wszystkie zwierzęta nazwać? Podzielcie ich nazwy na sylaby i na głoski ( z pomocą rodziców). Dokończcie kolorować obrazek lub narysujcie własny.
4.Posłuchajcie wiersza „Na wsi” A. Bobera i odpowiedzcie na pytania rodziców.
Każdy rodzinę swoją ma.
Mają moi koledzy, mam i ja.
Mają także zwierzęta. Uwierzycie?
I w swoich rodzinnych domach kochają się niesamowicie.
W stajni ogier, klacz i źrebiątko.
W chlewiku knur, locha i prosiątko.
W oborze byk, krowa i cielątko,
a w kurniku kogut, kura i kurczątko.
Wszystkie te rodzinki na wsi mieszkają,
Jedzą, pracują i odpoczywają.
Nad nimi gospodarz opiekę sprawuje,
pilnuje, czy niczego im nie brakuje.
- O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?- dzielenie nazw zwierząt na sylaby.
- Jak nazywa się dom konia, świni, kury? – dzielenie nazw na sylaby
- Jak nazywa się miejsce, gdzie znajdują się wszystkie te zwierzęta i ich domy?
- Kto opiekuje się tymi zwierzętami?
5.Odkrywamy literę. Dzisiaj czas na odkrywanie kolejnej litery, a tą usłyszycie na początku słowa: fioletowy, firana, falbana, fiołek, farby. Czy już wiecie jaka to litera? Tak to f jak farby, które służą nam np. do malowania obrazów, pracy plastycznej, a niedawno służyły nam do ozdabiania pisanek wielkanocnych. Przygotujcie tradycyjnie litery, kolorowe kartoniki i zielone karty pracy na s.58-61
-podzielcie słowo farby na sylaby i na głoski, policzcie ile ich jest
-teraz wymieńcie inne wyrazy, w których f znajduje się na początku wyrazu (np. flaga) i w środku wyrazu (np. wafle)
-z białych kartoników spróbujcie zbudować schemat wyrazu farby; podzielcie na sylaby wyraz farby i ułóżcie tyle białych kartoników ile słyszycie sylab (far-by), a następnie tak samo tylko dzieląc wyraz na głoski (f-a-r-b-y)
-zachęcam do zbudowania schematu słowa Franek ; dzielimy na sylaby (Fra-nek), na głoski (F-r-a-n-e-k) układając odpowiednią liczbę białych kartoników.
Franek to kolega Ady, który nie chodzi.
-wymawiajcie teraz głoskę f :
długo: fffyyyy… ( słyszymy przydźwięk y)
krótko: f, f, f, f.
Myślę, że odkryliście, że f jest spółgłoską , wymawiamy krótko f i zaznaczamy na niebiesko.
-jeśli przygotowaliście czerwone i niebieskie kartoniki, ułóżcie modele słów farby i Franek . Na początek niebieskie kartoniki na miejsce występowania głoski f , następnie wszystkie samogłoski zaznaczamy czerwonymi kartonikami i pozostałe spółgłoski kartoniki niebieskie.
-obejrzyjcie teraz literkę drukowaną i pisaną w zielonych kartach na s. 58 i omówcie ich wygląd. Wśród liter odszukajcie f, F i umieście pod modelami słów, a następnie pozostałe litery tworzące wyrazy farby, Franek. Przypomnijcie kiedy piszemy wielką literę? ( imiona, nazwiska, miasta, państwa, początek zdania…)
5.Do ćwiczeń w czytaniu do końca tygodnia wykorzystujemy teksty w zielonych kartach pracy pod poznaną literą oraz w książkach na s.62-65.
6.Dla chętnych dodatkowe karty pracy do wykorzystania
|