WIOSNA NA WSI
PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 16.04 :)
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
Rodzicu pozwól dziecku w tym tygodniu, każdego dnia na podejmowanie prób wiązania sznurowadeł. Dzieci, które już opanowały tę umiejętność nadal ją doskonalą. Dajcie dziecku poczucie, że zawsze w trudnej dla niego sytuacji otrzyma wasze wsparcie. W trakcie zabaw i wykonywanych czynności niech dziecko spróbuje ocenić swoje zachowanie w kontekście podejmowanych w ciągu dnia działań.
1. Każdy z Was ma klocki. Wykorzystując wszystkie możliwe klocki zbuduj farmę, którą zajmie się Twój „wczorajszy” farmer. Na farmie muszą zamieszkać zwierzęta. Sięgnij po kartę ze zwierzętami - jeśli masz możliwość wydrukowania(wybierz te, które chcesz) – w załączniku, pokoloruj, wytnij i przyklej do rolek (zwierzęta są mniejsze, więc rolki możesz przeciąć na kilka części) lub wykorzystaj zwierzątka ze swoich zabawek. Zanim umieścisz zwierzęta na farmie, przegłoskuj ich nazwy. Baw się swoim gospodarstwem tak, jak chcesz.
2. Czy zastanawiałeś się kiedyś po co hodujemy zwierzęta i co one nam dają? Sięgnij po kartę „Zwierzęta i produkty” - jeśli masz możliwość wydrukowania - w załączniku. Nazwij produkty i zaznacz z odpowiednim zwierzęciem. (Jeśli nie masz możliwości wydrukowania możesz patrząc na kartę wymienić produkty i powiedzieć, od których zwierząt pochodzą).
3. Włącz piosenkę „Dziadek fajną farmę miał”, zabaw się w naśladowanie zwierząt. Przy kolejnej powtórce śpiewaj i maszeruj rytmicznie wokół własnej farmy i wytupuj, wyklaskuj rytm. Na każdą powtórkę słów „Dziadek fajną farmę miał, ijaijaoooo, kurki /świnki/kaczki na niej hodował, ijaijaoooo – maszerujesz dookoła swojej farmy. Na dalsze słowa w piosence zatrzymujesz się i naprzemiennie wytupujesz lub wyklaskujesz rytm.
4. Zanim wyjdziesz na dwór zastanów się, jakie jeszcze prace na wsi oprócz hodowli zwierząt czekają na naszego farmera, czyli inaczej rolnika. Sięgnij po karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady” str 10,11, porozmawiaj z rodzicem na temat prac wykonywanych wiosną na wsi. Wykonaj zadania wg poleceń.
POLE – na polach rozpoczęły się prace:orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
Dawniej nie było traktorów. Zastanów się, co wykorzystywano do prac polowych.
Zwróć uwagę posługując się kartą pracy str 11 jakie narzędzia potrzebne są do pracy w ogrodzie. Co ludzie robią w ogrodzie?
SAD – w sadzie wczesną wiosną właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
ZWIERZĘTA WIEJSKIE – rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np.krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.
5. Czy wychodzicie się przewietrzyć? Jeśli tak, to oczywiście tylko z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie o ostrożności i konieczności nałożenia maseczki! To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać.
Przed chwilą poznałeś ile jest pracy wiosną na wsi. Zaproponuj rodzicowi swoją pomoc. Zabaw się w ogrodnika, rolnika, albo po prostu pomocnika.
Zastanów się czy praca rolnika jest łatwa?
6. Na koniec poproś rodzica o przeczytanie „Wiosna w wiejskiej zagrodzie”. „Co mówi kura, a co kot” - napisz po śladzie. Jeśli nie masz możliwości drukowania, patrząc na wzór pisz palcem po biurku, na plecach mamy, wg.wyboru.
DLA CHĘTNYCH
7. Tradycyjnie czas coś przeczytać. Poćwicz umiejętność czytania z Olkiem i Adą str. 62-63 (dodatkowa książka).
8. Poćwicz literkę F – w załączniku
9. Utrwalamy umiejętność dodawania i odejmowania – w załączniku
KONIECZNIE UWIECZNIAJ SWOJE DZISIEJSZE ZABAWY NA ZDJĘCIACH!
Jeśli prześlesz zdjęcia z dzisiejszych działań na mój nr.tel lub maila dorinx@wp.pl, na pewno umieszczę je na stronie:))
10.A może masz ochotę na kolorowankę i łamigłówki? W załączniku.
życzę udanej zabawy
Pani Dorota:) |