Propozycje zabaw na wtorek 21.04:)
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”
1.Dzisiaj porozmawiamy na temat przyrody, a dokładniej mówiąc „Jak dbać o przyrodę”. Na początek posłuchajcie wierszyka D.Gellner „Co to jest przyroda?”
To drzewa i kwiaty, liście i woda
Motyl nad łąką, biała stokrotka.
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę
kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.
Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz,
Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze
Powiedzcie, co jeszcze?
Dbaj o trawniki, niech koło domu
Będzie wesoło, będzie zielono.
Czy już teraz wiesz co to jest przyroda?
Czy potrafisz wymienić elementy przyrody, o których była mowa w wierszu?
Myślę, że tak. Jeśli masz ochotę narysuj na kartce wybrany przez siebie element przyrody, o którym była mowa w wierszu.
2.Teraz wybierzemy się na piknik. Posłuchajcie opowiadania....
Dawno, dawno temu, a może wcale nie tak dawno. Wśród lasów, łąk i pól było niewielkie miasteczko. W miasteczku tym mieszkały dzieci, które bardzo lubiły leśne wycieczki. Pewnego dnia dzieci zapakowały do plecaków soki, zbożowe batoniki, jogurty, owoce oraz przygotowane przez rodziców kanapki. Zabrały także ulubione zabawki. Ucałowały rodziców, pomachały na pożegnanie i wybrały się na piknik. Szły dróżką przez las , aż dotarły na piękną leśną polanę. Na polanie pięknie pachniały kwitnące dookoła kwiaty, z daleka słychać było piękny śpiew ptaków. Dzieci rozłożyły kocyk. A ponieważ były bardzo głodne i spragnione wyciągnęły z plecaków ulubione zbożowe batoniki, jogurty i soki. Kiedy się najadły i napiły, papierki i puste butelki i kubeczki od jogurtów zostawiły na trawie. Dzieci rozpoczęły wesołą zabawę. Skakały na skakance. Bawiły się w berka i w chowanego. Kiedy słońce zaczęło się chować za horyzont postanowiły wrócić do domu. Zabrały kocyk, plecaki i wróciły do domu. W lesie zrobiło się cicho, ale jakoś dziwnie. Zwierzęta nie chciały przyjść na leśną polanę. Ptaki nie śpiewały. Kwiaty smutno zwiesiły swoje główki......
Jak myślicie, dlaczego w lesie było cicho i dziwnie?
Do którego lasu chętniej wybralibyście się na spacer?(czystego czy zaśmieconego?)
W którym lesie zwierzętom żyje się lepiej?
Co powinniśmy zrobić ze śmieciami, gdy idziemy na spacer?
Gdzie powinny trafić śmieci?
Aby się tego dowiedzieć zapraszam na film:
https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA
3.Czy już wiecie jak dbać o przyrodę? Oceńcie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Wykonajcie zadania w KP cz.4 str.14-15.
4.Jeśli masz ochotę, sprawdź czy z przyrodą żyjesz w zgodzie- rozwiąż QUIZ(w załączniku).
5.Pora trochę się rozruszać:
-zabawa ruchowa- „Gęsty las, rzadki las”-zaproś do zabawy rodzeństwo lub rodziców. Na hasło np. rodzica „Gęsty las” skupiasz się razem z rodzeństwem przy rodzicu, natomiast na hasło „Rzadki las”-rozbiegacie się po pokoju(zabawę można powtórzyć kilka razy).
-zabawa ruchowa- „Krasnoludki robią porządki w lesie”-– już wiecie, że w lesie nie można śmiecić i trzeba teraz posprzątać po pikniku. Zamieniacie się w pracowite krasnoludki. Gdy gra muzyka(przez Was wybrana)maszerujecie po lesie(Wasz pokój) zbieracie śmieci. Gdy muzyka milknie udajecie, że wyrzucacie śmieci do właściwych pojemników.
6.Teraz poćwiczymy umiejętności klasyfikowania(dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących). Przygotuj z wyprawki kartę H i kartę I oraz nożyczki. Powycinaj kwiaty. Poproś do zabawy rodzica. Rodzic przygotuje kartoniki( mogą być białe karteczki), na których będzie kodował wraz z Tobą cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:
-wielkość np.: sylwetki człowieka, większa, mniejsza
-kolor np.: plamy; różowa, żółta, czerwona
-kształt np: obrazek róży, pierwiosnka, tulipana
Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione? Jak można je rozdzielić?
Możecie podać różne propozycje np.: osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty, rozdzielenie według kształtów kwiatów.
Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej małych kwiatów.
Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów?(np: małą sylwetą człowieka)
Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów?(np: większą sylwetą człowieka)
Zsuńcie karty i poproście rodzica, aby pokazał kartonik z zakodowaną cechą(małe lub duże), a Wy wybierzcie spośród kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
Rozłóżcie karty według kolorów:
Jak zaznaczycie na kartonikach jakie kolory mają karty w każdej grupie?(np: plamami w danym kolorze)
I znowu zsuńcie karty i poproście rodzica, aby pokazał kartonik z zakodowaną cechą(żółte, różowe, czerwone plamy), a Wy wybierzcie spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów
Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie?(rysunkiem tulipana, pierwiosnka, róży)
I znowu zsuńcie karty i poproście rodzica, aby pokazał kartonik z zakodowaną cechą(rysunek tulipana, pierwiosnka, róży), a Wy wybierzcie spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
7.Przygotuj KP „ Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby” cz.2, str.74 i wykonaj ćwiczenia wg poleceń.
8.Czy wychodzicie się przewietrzyć? Jeśli tak, to oczywiście tylko z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie o ostrożności i konieczności nałożenia maseczki. To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać.
9.Czas zadbać o formę. Przypomnijcie sobie, jak gimnastykowaliśmy się w przedszkolu. Dzisiaj sam wymyśl zestaw ćwiczeń. Każde ćwiczenie rozpoczynaj od słów „Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też”-zaproś do zabawy rodzeństwo oraz rodziców.
10.Na koniec zrób NIESPODZIANKĘ RODZICOM...zaproponuj pomoc w jakieś czynności domowej np: wynieś śmieci, nakryj do obiadu/kolacji albo posprzątaj po posiłku, zetrzyj kurze itp. Myślę, że rodzice będą zachwyceni:)
11.Uwieczniaj swoje zabawy na zdjęciach. Jeśli je prześlesz tak jak do tej pory, na pewno zostaną umieszczone na stronie:))
Może masz ochotę na kolorowanki, łamigłówki lub krzyżówkę(w załączniku).
Życzę udanej zabawy:)
p.Małgosia
|