Drogie „Żabki”.Ciekawa jestem jak wyszły wasze prace plastyczne?Jakie zwierzęta wyczarowaliście ze swoich rączek? Może przyślecie kilka zdjęć?
Dzisiaj zapraszam Was do wysłuchania opowiadania „ Sekret Emilki, krowy Mateusza” ( tłumaczenie: Wojciech Tyszka)
„Pewnego pięknego poranka gospodarz Mateusz postanowił wydoić swoją krowę Emilkę jako pierwszą przed wszystkimi innymi. Emilka była jego ulubioną krową-miała wielkie , okrągłe oczy, piękną czarno-białą sierść, ale przede wszystkim dawała najlepsze mleko w całej okolicy, bogate w odżywcze składniki.
Ponieważ działo się to latem , krowy spędziły całą noc na pastwisku. Mateusz przyszedł tam z wiadrem i małym stołeczkiem, gotowy do wydojenia Emilki. Jak zwykle usiadł na swoim stołeczku, chwycił w dłonie dwa strzyki i zaczął je ściskać..
Ale tym razem nic z nich nie wyleciało.
Na próżno Mateusz próbował i próbował -Emilka wcale nie miała mleka!. Wystraszony gospodarz czym prędzej pobiegł do swojej żony, Marty, i zawołał:
- Emilka nie ma mleka!Co robić?!
Razem pobiegli z powrotem na pastwisko, do Emilki, która także wyglądała na bardzo smutną. Gospodyni uważnie przyjrzała się krowie, a następnie trawie wokół niej.
-Czemu Emilka nie daje dziś mleka?-spytała głośno, drapiąc się po głowie.
-Przecież dzień jest taki piękny, słoneczko świeci, a trawa wygląda na pyszną i pachnącą... .
-Właśnie !-podchwycił Mateusz
-Widząc , jaka jest zielona i soczysta, skosiłem ją wczoraj na siano!To najlepsza trawa w okolicy!
- Już wiem, co się stało! Teraz rozumiem !- wykrzyknęła nagle Marta.
-Kosząc wczoraj trawę , ściąłeś przy tym wszystkie kwiaty i teraz Emilka jest smutna, bo nie widzi wokół siebie kwiatków, które tak uwielbia!
- Że też o tym nie pomyślałem!- powiedział Mateusz i zaraz pobiegł narwać cały bukiet dla Emilki na pobliskiej łące . Po chwili wręczył je swojej krowie na śniadanie, głaszcząc ją przy tym czule. Emilka odwdzięczyła mu się głośnym „ muuuu...”
Bo trzeba wam wiedzieć, że Emilka to bardzo szczególna krowa, która ma swój wielki sekret: jej mleko jest tak pyszne właśnie dlatego, że ma w sobie zapach polnych kwiatów. I tak oto tego dnia Emilka dała Mateuszowi najbielsze i najbardziej śmietankowe mleko, jakie dotąd widział.”
Odpowiedzcie teraz proszę na pytania. Postarajcie się odpowiadać całym zdaniem.
Jakie imię miała krowa gospodarza Mateusza?
Gdzie pasła się krowa?
Dlaczego Emilka nie dała mleka?
Co gospodarz podarował Emilce?
Czym Emilka odwdzięczyła się gospodarzowi?
Czy wiesz, dlaczego ludzie hodują krowy?
Myślę , że odpowiedzieliście poprawnie na wszystkie pytania.
Tak, ludzie hodują zwierzęta, gdyż one dostarczają przede wszystkim jedzenie:
-Krowy hodujemy, ponieważ dają mleko. Z mleka produkowane są rożne sery, masło, jogurty. Krowy hodujemy też na mięso.
-Kury hodujemy ze względu na jajka , które nam znoszą. Hodujemy je także na mięso- drób.
Z tego samego powodu , czyli na mięso hodujemy kaczki, gęsi i indyki. Kaczki i gęsi dają nam także pierze, z którego można robić poduszki i kołderki.
-Świnie hodujemy przede wszystkim na mięso.
-Kozy dają nam mleko i mięso.
-Owce hodujemy ze względu na mleko i wełnę z której są wytwarzane grube swetry, szaliki, czapki.
-Króliki hodujemy ze względu na mięso i ich miękkie futerko.
-Konia hodujemy obecnie do uprawiania jeździectwa. Kiedyś koń ciągnął wóz i maszyny do uprawiania roli.
Zastanawiacie się na pewno co daje nam kot i pies Otóż kot w gospodarstwie łapie myszy , a pies pilnuje całego gospodarstwa i głośno szczeka , gdy zbliża się ktoś obcy. Dzięki niemu ludzie czują się bezpiecznie.
Zapraszam Was teraz do obejrzenia filmu edukacyjnego „ Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”:https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
A teraz przypomnijcie sobie jeszcze piosenkę„Jamniczek”:
https://www.youtube.com/watch?v=SWyPE2xt6fo
Mam nadzieję ,że jeszcze macie trochę siły, gdyż przygotowałam dla was piosenkę
pt: „ Dziwne rozmowy”. Wysłuchajcie jej uważnie.
https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ
I. W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!
II. Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!
III. Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra!
IV. Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!
Rozmowa o piosence:
-Kto mieszka w chlewiku? Jak odzywa się świnka?
-Kto chodził opodal ? Jak odzywa się kaczka?
-Kto siedział na drzewie ? W jakim humorze była wrona?
-Jaki głos wydaje wrona?
-Kto siedział pod budą? Ile było szczeniaczków? Jaki głos wydają szczeniaczki?
Spróbujcie zaśpiewać teraz melodię tej piosenki na sylabie„la”,czyli zamiast: -w chlewiku mieszka świnka: śpiewacie -la,la,la,la,la,la,la itd. Poproście o pomoc rodzica, będzie wesoło.
A teraz nauczcie się jej tekstu i spróbujcie ją zaśpiewać .
Dziwne rozmowy- zabawa ruchowa przy piosence.
I. W chlewiku mieszka świnka (dziecko porusza się jak świnka))
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi! (dziecko wydaje odgłosy -naśladując świnkę)
II. Opodal chodzi kaczka, (dziecko porusza się jak kaczka)
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa! (dziecko wydaje odgłosy- naśladując kaczkę)
III. Na drzewie siedzi wrona, (dziecko naśladuje poruszanie skrzydłami)
od rana trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra! (dziecko wydaje odgłosy- naśladując wronę)
IV. Przed budą trzy szczeniaczki (dziecko porusza się jak piesek)
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau! (dziecko wydaje odgłosy-naśladując pieski).
Jeśli zabawa podobała się Wam , to poskaczcie wesoło z rączkami uniesionymi do góry – tak jak piłeczki.
Na zakończenie powiedzcie jeszcze rymowankę, którą nauczyliście się w poniedziałek.
„ Kiedy jasno słonko świeci
na wycieczkę idą dzieci
idę ja, idziesz ty
kaczki, kury, koty , psy.
Kaczka kwacze-kwa, kwa, kwa
kura gdacze – ko,ko,ko
kotek miauczy – miau, miau
piesek szczeka -hau,hau, hau”
Kochane „ Żabki”. Pamiętajcie o częstym myciu rąk i samodzielnym ubieraniu się.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie Dzieci i Rodziców.
p. Iwona |