Dzień dobry Jeżyki. Witam Was w… Proszę odpowiedzcie: Jaki mamy dzisiaj dzień tygodnia? Jaki dzień tygodnia był wczoraj? Jaki dzień tygodnia będzie jutro? A teraz wymieńcie wszystkie dni po kolei . Jeśli komuś nie udało się wymienić wszystkich dni tygodnia w kolejności , to ćwiczy codziennie rano kiedy wstaje z łóżka Dzisiaj zajmiemy się ekologią.
Temat: Co to jest ekologia?
1.Proponuję na początek zabawę ruchową Ziemia, ogień, powietrze. Na hasło ziemia dzieci przykucają, dotykają dłońmi podłogi. Na hasło woda prostują się i naśladują rękami fale. Na hasło powietrze obracają się wokół siebie na palcach z uniesionymi nad głową rękami. Można włączyć piosenkę i robiąc pauzę wypowiadać kolejno hasła.
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
2. Teraz przy pomocy poniższych słów i wskazanych cyfrą liter ułóżcie hasło. Wykorzystajcie litery i utrwalajcie je układając wyrazy. Próbujcie odczytać hasło. Jeśli macie możliwość możecie wydrukować krzyżówkę (w załącznikach dwie wersje łatwiejsza z obrazkami i trudniejsza tylko z literami) - hasło jest identyczne, ale inny sposób rozwiązywania.
Planeta – 5
Plastik -7
Woda -2
Recykling -6
Ocean -1
Segregacja -6
Kwiat -3
Las -2
Hasło już znacie, a czy potraficie powiedzieć co oznacza? Jeśli nie, to posłuchajcie wiersza Co to jest ekologia?
Ekologia – mądre słowo
a co znaczy - powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
- powiedziała mądra sowa…
Czy teraz już wiecie co oznacza słowo ekologia? Ekologia to nauka o przyrodzie – czyli o wszystkim co nas otacza, a także jak na przyrodę wpływają nie tylko ludzie, ale także zwierzęta i rośliny.
Niestety nasze środowisko w którym żyjemy ulega różnym zanieczyszczeniom i z pewnością już o nich słyszeliście. Powietrze zanieczyszczane jest przez dymiące kominy fabryk i elektrowni, dymy powstające ze spalanych śmieci, spaliny samochodów i jeszcze wiele innych zanieczyszczeń, które tworzą smog. Woda zanieczyszczona zostaje przez śmieci i ścieki wpływające do rzek, jezior, mórz i oceanów, a one są bardzo niebezpieczne dla wszystkim żyjących w niej organizmów.
Gleba natomiast zanieczyszczana jest przez ścieki, kwaśne deszcze i środki ochrony roślin, które stosuje się w produkcji warzyw i owoców oraz innych roślin.
Czy mądra sowa dobrze nam wszystkim radziła żeby chronić i szanować nasze środowisko?
Jeśli tego nie zrobimy to nasza planeta Ziemia może wyglądać tak jak na ilustracji poniżej.
Czy chcielibyście żyć na takiej planecie? Oczywiście, że nie! Co musimy zrobić, aby pomóc naszej planecie? Musimy żyć ekologicznie!
Z plakatu znajdującego się w załączniku, za pomocą ilustracji przedstawiono kodeks młodego ekologa. Proszę, odczytacie jakich zasad należy przestrzegać i o czym pamiętać, aby chronić nasze środowisko.
Zastanówcie się, może wymyślicie własne zasady, które do kodeksu warto dołączyć. Mile widziane zdjęcia
3.Jeśli macie ochotę możecie wykonać papierowa torbę na prezenty z papieru do prezentów lub z innej kolorowej kartki lub białej ozdobionej według własnego pomysłu, a może ze szarego popieru? Zamiast taśmy dwustronnej możecie użyć kleju.
https://www.youtube.com/watch?v=zt4Aud0OcZg
4
.W tym tygodniu oglądaliście obrazki Ady i Olka, na których swoim zachowaniem dzieci pokazały, że są przyjaciółmi przyrody i potrafią o nią dbać. Dzisiaj postanowili założyć hodowlę hiacyntów. Jest to roślina cebulowa kwitnąca wiosną ( w załączniku) Wykonajcie zadanie w fioletowych kartach pracy na s.19 zgodnie z poleceniem. A może sami również założycie hodowlę kwiatów lub posadzicie jakąś roślinkę, o którą będziecie dbać.
5.Zabawa badawcza. Jeśli mali ekolodzy maja ochotę jeszcze podziałać to zapraszam do oczyszczania wody z wykorzystaniem prostego filtra. Potrzebne będą słoik, pędzel ubrudzony w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, węgiel drzewny, żwirek, piasek.
Brudzimy wodę w słoiku, płucząc w niej pędzel ubrudzony w farbie. Zanieczyszczona woda powinna trafić do oczyszczalni ścieków stamtąd po oczyszczeniu można ją wpuścić do rzek. Wymaga to jednak wysiłku pracujących przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Dlatego przypomnijmy, powinniśmy oszczędzać wodę i pamiętać o tych zasadach: zakręcaj kapiący kran, używaj prysznica zamiast kąpieli w wannie, wykorzystuj ponownie wodę, nie myj pod bieżącą wodą naczyń, wyłączaj wodę podczas mycia zębów, nie zanieczyszczaj wody w rzekach, jeziorach i morzach. Wracając do naszego oczyszczania wody ze słoika przygotowujemy plastikową butelkę i przecinamy na 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki odwracamy szyjką do dołu, a następnie wypełniamy ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, węglem drzewnym, żwirkiem, a na końcu- piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą nakładamy na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Sprawdzacie jak wygląda oczyszczona woda. W ten sposób możecie również oczyścić wodę przyniesiona ze stawu. Nie pijemy tej wody, ale możecie ją wykorzystać do podlewania kwiatów.
Koniecznie zróbcie zdjęcie waszej domowej oczyszczalni.
5. Dodatkowe karty pracy znajdziecie poniżej.
6.Zadnie dla Przyjaciela przyrody. Przygotuj własny Kodeks ekologa, który będzie obowiązywał w Twoim domu. Mogą to być ilustracje, lub napisane hasła (z pomocą rodziców).
Powodzenia!
Pani Kasia