O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

PROPOZYCJE NA PIĄTEK 24.04.2020

Jak miło i aktywnie spędzić czas w domu...

line



Propozycje zabaw na piątek 24.04:)

Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.

1.Ten tydzień poświęcony jest dbaniu o przyrodę. Dużo już na ten temat wiesz. Przygotuj książkę i otwórz na str. 66-69. Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Lis i lornetka”, a Ty słuchając opowiadania oglądaj ilustracje w książeczce.


Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już ZOO, ogród botaniczny i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśnik dla zwierząt.
W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.
-Schowajcie się!-krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki!
-Nie mówi się człowieki, tylko ludzie-poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych.
-Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska!-pisnęły przerażone mrówki.-Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!
-Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary-oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą.
-Boimy się hałasu-pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.
-Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki!-krzyknął oburzony borsuk.- Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu!
-To straszne!-oburzyła się wiewiórka.-Zaraz przygotuje pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac!Pac!
W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.
-Witam państwa- przywitał się.- Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one maja dobre serca.
-Tiuu,tiuu! My znamy te maluchy!-odezwały się ptaki. –Zimą sypia dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.
Nadbiegł zziajany lis i łapiąc oddech, wysapał:
-Kochani nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.
-Nie mówi się człowieki, tylko ludzie- po raz drugi odezwała się łania.
-No dobrze ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane „przedszkolaki” czy jakoś tak… Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.
-A nie krzyczały?-szepnęły wciąż wystraszone zajączki.
-Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.
-O! To znaczy, że szanują nas i las-powiedziała do rymu pani zającowa.
-Szanować las najwyższy czas!-odpowiedziały chórem zwierzęta.
Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.
-A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wystawę o lesie.
-Tak! Chcemy!
-Ja namaluję wiewiórkę-ucieszyła się Zuzia.
-I ptaszki.
-A ja narysuje mech-postanowił Jacek.
Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować.
Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopytek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot.
-Co to jest?-zapytała Kasia.
-To jest lis-odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.
-A co on trzyma?
-Lornetkę-odpowiedziała Ada.
-Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek-stwierdził Piotrek.-Nie widziałem tam żadnego lisa.
-A ja widziałam- odparła Ada.-Cały czas nas podglądał!
-Naprawdę?
-Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.
-To dlaczego nam nie powiedziałaś?
-Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.
-Pewnie, że umiemy!-stwierdził Piotrek.
Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy.
-Jaki tytuł nadamy naszej wystawie?- zapytała dzieci.
Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.
-Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę?-zdziwiły się dzieci.
-Ona nie jest pusta-uśmiechnęła się tajemniczo pani.
-Przecież pani nic nie narysowała…
-Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę.
Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy!


2.Wysłuchałeś opowiadania… pomyśl przez chwilkę i spróbuj odpowiedzieć na pytania:
-Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
-Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
-Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały: jeleń, ptaki, lis?
-Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
-Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
-Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
(Pamiętaj, aby odpowiadać pełnymi zdaniami)

3.Jak już odpowiedziałeś na pytania, przeczytaj głośno teksty umieszczone pod ilustracjami do opowiadania(jeśli masz z czymś problem, poproś mamę lub tatę o pomoc).

4.Jak myślisz, czy zatrute środowisko ma wpływ na rośliny, zwierzęta, ludzi? Aby się o tym przekonać zapraszam do obejrzenia filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

https://www.youtube.com/watch?v=msyPppuj8yg

5.Wysłuchałeś opowiadania, obejrzałeś filmiki. Wiesz już jak dbać o środowisko. Mam więc dla Ciebie propozycję. Jeśli masz ochotę wykonaj pracę plastyczną pt: „Dbam o środowisko tak jak potrafię”.

6.Przygotuj kartoniki z literkami i ułóż trzy wyrazy(może być więcej), które kojarzą się Tobie ze środowiskiem. Następnie podziel ułożone wyrazy na sylaby i głoski. Policz ile w danym wyrazie jest sylab, a ile głosek. Nad wyrazem połóż kartonik z liczbą sylab, a pod wyrazem umieść kartonik z liczbą głosek.

7.Zachęcam do nauki krótkiej rymowanki:

Lasy to płuca ziemi
I o nie dbamy.
Nie niszczymy ich,
Nie śmiecimy w nich.
Tylko w ciszy patrzymy
I głęboko…oddychamy.

8.Zabawa „Leśne echo”-zaproś do zabawy rodzeństwo, mamę, tatę.
Wyznacz osobę, która będzie wyklaskiwała dowolne rytmy, a pozostałe osoby uczestniczące w zabawie powtarzają je jak echo.

9. Czy wychodzicie się przewietrzyć? Jeśli tak, to oczywiście tylko z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie o ostrożności i konieczności nałożenia maseczki. To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać.
10.Czas zadbać o formę. Na pewno pamiętacie jak ćwiczyliśmy w przedszkolu. Teraz nie mamy możliwości ćwiczyć wspólnie. Proponuję zatem kilka układów tanecznych, które podaję poniżej
www.youtube.com/watch?v=UwXI7Y80qF0
www.youtube.com/watch?v=ClIanDEQSyk
www.youtube.com/watch?v=zyIXQsDY9NE

Myślę, że jak wrócicie do przedszkola i połączycie siły to wyjdzie Wam niezły układ taneczny:))


11. Na koniec zrób NIESPODZIANKĘ RODZICOM...zaproponuj pomoc w jakieś czynności domowej np.: wynieś śmieci, nakryj do obiadu/kolacji albo posprzątaj po posiłku, zetrzyj kurze itp. Myślę, że rodzice będą zachwyceni:)
12.Uwieczniaj swoje zabawy na zdjęciach. Jeśli je prześlesz tak jak do tej pory, na pewno zostaną umieszczone na stronie:))

Jeśli masz ochotę na kolorowanki, łamigłówki( w załączniku).

Życzę udanej zabawy:)
p.Małgosia



line

Plik do pobrania: kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: amiglowka.pdf
Plik do pobrania: amiglowka1.pdf
Plik do pobrania: segregacja.pdf