Witajcie moi Mili. Na dzisiaj kolejne zadanie dla Was. Jestem zachwycona tym, co dobrego zrobiliście dla naszej planety i jak cudownie posprzątaliście okolicę. Teraz będzie Wam jeszcze przyjemniej chodzić na spacery, kiedy będziecie mieli wokół czysto.
1.Na początek dzisiejszego dnia przygotujcie jakiś sprzęt, który będzie mógł służyć Wam jako instrument. Mogą to być dwie pokrywki - jako talerze (byle nie szklane), mogą to być 2 sztućce lub drewniana łyżka i garnek, a mogą być 2 szklanki wypełnione wodą w różnej objętości i do tego łyżeczka, którą będziecie delikatnie uderzać w szklanki. Waszym zadaniem będzie "zagranie" treści wiersza na Waszym instrumencie. Rodzice czytają po jednym wersie wiersza, a Wy powtarzacie sylabami, za każdym razem "grając" na instrumencie (każda sylaba, to jedno uderzenie). Jeśli zabawa Wam się spodoba, możecie zmienić instrument i wyszukać innego wiersza lub piosenki, w rytmie której będziecie grać. Jeśli będą to talerze, pozwólcie rodzicom użyć zatyczek do uszu :)
B. Forma „Dbaj o przyrodę”.
Kochamy naszą planetę,
przecież na niej mieszkamy,
dlatego o nią dbamy.
Nie zaśmiecamy lasów,
w nich żyją zwierzęta,
to nasi przyjaciele,
każdy z nas o tym pamięta.
Chcemy mieć czystą wodę
w jeziorach i oceanach,
chcemy, by słońce świeciło
na czystym niebie dla nas.
2.Waszym kolejnym zadaniem będzie założenie hodowli roślin. Otwórzcie fioletową kartę pracy na s. 19. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądnijcie rysunki Ady i spróbujcie je rozszyfrować.
Teraz już wiecie, jakie czynności należy wykonać, aby mieć własną roślinę:
− przygotować doniczkę z ziemią,
− włożyć do doniczki cebulkę,
− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,
− podlewać co kilka dni.
Kiedy już wiecie, co należy zrobić, aby wyhodować własną roślinę, chciałabym, abyście posadzili coś własnego. Nie musi to być hiacynt, jak u Ady, bo nie każdy z Was ma akurat cebulkę hiacynta. Może to być inny kwiat, może to być szczypiorek, a może fasola? W załączniku umieszczę ilustracje, które przedstawiają etapy wzrostu fasoli. Obejrzyjcie je i spróbujcie ułożyć je w odpowiedniej kolejności, a później sprawdźcie, czy w Waszej hodowli będzie to wyglądało tak samo. Powodzenia!
Zapytajcie swoich rodziców albo dziadków, czy udało im się wyhodować własne drzewo, dzięki któremu mamy teraz więcej tlenu. Może i Wam uda się posadzić takie drzewo?
Po skończonym sadzeniu, uzupełnijcie rysunki tulipana według wzoru.
3. Teraz chciałabym, abyście się trochę skupili i spróbowali sobie wyobrazić, jak rośnie taki kwiat. Na krótką chwilę zamieniamy się w niego. Jesteśmy małymi cebulkami, kucamy i bardzo mocno skulamy się. Kiedy cebulka ma odpowiednią ilość słońca i wody - kiełkuje i bardzo powoli wyrasta z niej kwiat, powoli, bardzo powoli wstajemy. Najpierw prostujemy nogi, później prostujemy tułów i wyciągamy ręce jak najwyżej w górę. Po jakimś czasie kwiat więdnie - schylamy się, kucamy i kulimy z powrotem.
Zabawę możecie powtórzyć kilka razy i na hasło: "kwiatek rośnie" - wstajecie, a na hasło: "kwiatek więdnie" - powoli kucacie. Pamiętajcie o tym, aby Wasze plecy były proste, tak jak łodyga kwiatka.
4. Kiedy jesteśmy w temacie dbania o przyrodę, która nas otacza, żeby "ziemia się cieszyła" - jak to powiedziała Lilka, obejrzyjcie na koniec bajkę, która pokazuje, co się dzieje z wodą, której używamy w domach i dowiecie się, dlaczego i jak powinniśmy o tą wodę dbać, aby jeszcze mogła nam służyć w czasie, kiedy mamy jej coraz mniej.
https://www.youtube.com/watch?v=kHBougLLdA8
5. Jeśli macie jeszce trochę siły, w załączniku znajdziecie kolorowankę. Pokolorujcie ilustrację według oznaczeń:
green- zielony
blue- niebieski
red- czerwony
brown- brązowy
yellow- żółty
orange- pomarańczowy
skin- kolor skóry
pink- różowy
Pozdrawiam Was Kochani ciepło i życzę owocnej pracy! Dbajmy razem o naszą ziemię - o nasz dom. |