 |
|
|
|
W GOSPODARSTWIE
23.04 DLACZEGO HODUJEMY ZWIERZĘTA
|
|
|
|
Hej BIEDRONKI!
Dziś będą potrzebne liczmany (guziki , patyczki lub nakrętki)
Jak nazywamy osobę, która hoduje zwierzęta w gospodarstwie? (ROLNIK/FARMER)
Może ktoś z Was chciałby być w przyszłości rolnikiem?
- Jak farmer dba o zwierzęta?
- Jak sądzicie czy to łatwa, czy trudna praca?
- Czy rolnik może w sobotę i niedzielę nie pracować?
- Czy może wziąć urlop w swojej pracy?
Zwierzętami trzeba zajmować się codziennie – każdego dnia trzeba je karmić, wydoić krowy, zebrać jajka, zmienić ściółkę, czyścić konie… ale na farmie może pracować więcej ludzi więc myślę, że rolnik też czasami odpoczywa.
ZAGADKA:.
Popatrzcie na zdjecie1 i powiedzcie co łączy te przedmioty
Wszystkie rzeczy na obrazku pochodzą od zwierząt.
Teraz już rozumiecie do czego ludzie potrzebują zwierząt.
Karta pracy (do pobrania u dołu strony)- od jakich zwierząt pochodzą produkty
Poszukajcie w swoim domu 3 rzeczy które pochodzą od zwierząt (zajrzyjcie do lodówki, do szafy z ubraniami…)
Pewnie nie mieliście problemu, żeby znaleźć.
- baranek - wełnę na sweterki
- kura – jajka
- gęś – pierze na poduszki
- krowa – mleko
- od zwierząt mamy też mięso, które zjadamy.
Popatrzcie na zdjęcie 2 – to strona z Waszej książki, która została w przedszkolu.
Obejrzyjcie dokładnie zdjęcia i opowiedzcie co dzieje się z mlekiem otrzymanym od krowy.
- Co to jest MLECZARNIA
- Jakie produkty robi się z mleka
Posłuchajcie piosenki „Jakie mleko daje czarna krowa”
https://chomikuj.pl/dociaj/PIOSENKI+PRZEDSZKOLE/Bawi*c4*99+si*c4*99+i+ucz*c4*99+2/17)+Czarna+krowa,4974784749.mp3(audio)
Czy wiecie co je krowa? – trawę lub siano, gdy je, bardzo długo przeżuwa. To dlatego w piosence są słowa „gryzła trawę kręcąc mordą”, spróbujcie naśladować krowę gryzącą trawę, mocno ruszajcie buzią, teraz spróbujcie parskać jak koń, naśladujcie uderzanie kopyt, robimy dziobek jak kurczaczek, i naśladujemy głosy zwierząt
mee, muu, chrrum, bee, koo, kukuryku, pi....
A tu jeszcze jedna piosenka o zwierzętach starego Donalda, można przy niej zatańczyć wesoły taniec farmera.
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
Karty pracy - książka wiosenna s.71
obejrzyj obrazek i opowiedz przedstawioną sytuację,
porównuj obrazek w książce ze zdjęciami 3 – 5
Na zdjęciach zapisałam zadanie za pomocą cyfr i znaków
Na zajęciach poznaliśmy już znaki < > = +.
W zapisanych działaniach jest znak – czytamy: „odjąć” albo „minus”.
Ten znak oznacza, że cos odejmujemy - zabieramy, odkładamy, że odchodzi, odlatuje, czegoś ubywa, czyli robi się mniej.
A teraz zabierz przygotowane liczmany (guziki, nakrętki, lub inne przedmioty) i układaj tyle ile usłyszysz:
- W koszyku było 7 jajek, 2 jajka się zbiły. Ile jajek zostało?
- Babcia miała 6 motków wełny z 3 zrobiła sweterek. Ile motków jeszcze zostało.
- W oborze było 9 krówek 5 poszło na pastwisko. Ile krówek zostało w oborze.
UWAGA
W czasie weekendu przygotujcie cyfry i znaki mogą być na kartonikach albo na nakrętkach od butelek
(Kochani Rodzice - jeśli zbieracie nakrętki od butelek można je wykorzystać. Wypierzcie nakrętki w woreczku na pranie, wysuszcie dobrze, następnie markerem napiszcie na nich liczby 0-10 oraz znaki < > = + - są trwalsze i wygodniejsze w użyciu niż cyferki na kartonikach, łatwo nimi manipulować i układać. Jeśli macie więcej nakrętek można zrobić też alfabet – małe i wielkie litery – do układania wyrazów, dobierania w pary małych i wielkich liter, albo gry w „pamięć”)
Zadanie dla chętnych, którzy lubią pomagać w kuchni -propozycja z Waszej książki na serek smakowy. Przepis znajdziecie na zdjęciu 6
I na koniec łaciata krowa tylko bez łat. Wydrukujcie (do pobrania) lub narysujcie krowę, Przygotujcie kawałki czarnego papieru i słomkę. Naklejcie łaty, ale nie tak, zwyczajnie (to za łatwe zadanie dla 5i6-latków) trzeba wkładać łaty za pomocą słomki. Przytykamy słomkę do papierka wciągamy powietrze, trzymamy, przenosimy i puszczamy.
Zabawy na dwór.
UCIEKAJĄCY KRÓLIK: wyznaczamy przy murze lub płocie półkole (klatka) dziecko-królik stara się wyjść z klatki, farmer pilnuje, żeby królik nie uciekł Farmer nie może wejść na wyznaczone pole (do klatki)
ŚWINKA DO ZAGRODY: wyznaczamy wąskie wejście (patykami lub kamieniami) zaganiamy świnkę -piłkę do zagrody. (piłkę toczymy kijem jak w hokeju)
Wiem, że macie dużo książek o zwierzętach z gospodarstwa, pooglądajcie i poczytajcie w wolnym czasie.
Dla chętnych link do skopiowania do bajki z cyklu „Pan Andersen opowiada” pt „Brzydkie kaczątko”.
https://www.youtube.com/watch?v=m4t8y_lUkgM
Tym którzy lubią gry polecam grę FARMER – dość trudna ale możecie spróbować
UWAGA
PRZED ŚWIĘTAMI LENA I RADEK OBCHODZILI SWOJE URODZINY, DZIŚ SĄ URODZINY MICHAŁA I ALANA A JUTRO ŚWIĘTOWAĆ BĘDZIE ASIA.
WSZYSTKIM NOWYM 6-LATKOM SKŁADAMY SERDECZNE ŻYCZENIA. WSZYSCY ŻYCZYMY WAM DUŻO ZDRÓWKA, ŻEBYŚMY JAK NAJSZYBCIEJ MOGLI SIĘ ZNÓW SPOTKAĆ W PRZEDSZKOLU, RAZEM BAWIĆ SIĘ I WESOŁO SPĘDZAĆ CZAS
W S Z Y S T K I E G O N A J L E P S Z E G O.
|
Plik do pobrania: krowa.doc Plik do pobrania: polacz_produkty_ze_zwierzeciem.doc
|
|
 |