Witam Wszystkie Jeżyki w poniedziałek. Już pewnie rodzice przekazali Wam informację, że niestety, ale jeszcze przez najbliższe cztery tygodnie się nie spotkamy i musimy pracować tak jak do tej pory. Mam nadzieję, że miło spędziliście weekend i wypoczęci, uśmiechnięci zabierzecie się dzisiaj do pracy. W tym tygodniu realizujemy temat Moja miejscowość, mój region. Serdecznie zapraszam rodziców do utrwalania Was podczas pracy na zdjęciach, ponieważ tylko dzięki nim możecie się zobaczyć i podziwiać efekty swojej pracy.Zapraszam.
Temat: Małe miasteczko
1.Posłuchajcie na początek piosenki Najpiękniejsze miejsce świata. Opowiedzcie rodzicom o czym jest piosenka? Określcie nastrój piosenki, policzcie z ilu zwrotek się składa i czy ta piosenka ma refren? Jeśli macie ochotę nauczyć się słów to tekst jest w załączniku.
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
2.Proszę, aby każdy z Was podał lub napisał swój adres zamieszkania i zwrócił uwagę na to co się w nim znajduje, a jeśli są dzieci, które nie znają swojego adresu to przez ten tydzień utrwalają ( można adres napisać na dużej kartce i przyczepić na lodówce, aby kilka razy dziennie utrwalać :)). Zastanówcie się dlaczego musimy znać swój adres zamieszkania? W naszej grupie dzieci mieszkają w siedmiu różnych miejscowościach: Lasocice, Przybyszewo, Długie Stare, Długie Nowe, Trzebiny, Niechłód i Święciechowa. Podzielcie na sylaby nazwę swojej miejscowości i na głoski z pomocą rodziców. Wszystkie miejscowości należą do Gminy Święciechowa. Spróbujcie odnaleźć swoją miejscowość na mapie , która znajduje się w załączniku.
Powtórzcie teraz rymowankę:
Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Wypowiadajcie rymowankę głośno, cicho, z radością, ze smutkiem. Jeśli jesteście szczęśliwi , że mieszkacie właśnie w tej miejscowości narysujcie lub ułóżcie uśmiechniętą buźkę z klocków, koralików itp. przedmiotów, a może jak będziecie na dworze to ułóżcie ją z kamieni.
3.
Przygotujcie teraz fioletowe karty pracy na s.20-21 i narysujcie ważne miejsce w Waszej miejscowości .Mam nadzieję, że weekendowy spacer pomoże Wam to miejsce narysować. Pozostałe zadania wykonajcie starannie rysując po śladzie.
4.Posłuchajcie teraz uważnie wiersza Małe miasteczko Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
Schodów ruchomych ni zoo,
Lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
Które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
W siedmiu kolorach tęczy;
Ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
Czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
Na niebie świeci słoneczko,
Wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
Dbają o swoje miasteczko.
Odpowiedzcie na pytania:
-Jak wygląda małe miasteczko, czyli wieś?
-Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
Kochani, wszyscy mieszkamy na wsi, a najbliższe miasto to Leszno. Chciałabym abyście teraz popatrzyli na dwie fotografie w załącznikach: miasto , wieś oraz przypomnieli sobie jak jechaliśmy do Leszna na teatrzyk lub jak byliście z rodzicami może w innym większym mieście i na tej podstawie spróbowali podać różnice między miasteczkiem(wsią), a dużym miastem. Czym się różnią? (domy, ilość ulic, hałas, smog, pojazdy, dużo osób, miejsca rozrywki…)
Czy chcielibyście mieszkać w mieście?
5.Jeśli macie ochotę to przygotujcie w tym tygodniu plan swojej miejscowości zaznaczając ulice, ważne miejsca, pomniki przyrody, instytucje, zabytki itp.Bardzo mile widziane zdjęcia:)
6. Dzisiaj czas odkryć kolejna literę, którą usłyszycie na początku słów: hałas, hamak, hulajnoga. Czy już wiecie co to za litera? Oczywiście to jest h. Przygotujcie litery, kartoniki w kolorze białym, niebieskim , czerwonym i zielone karty pracy na s.70-71. Ada z Olkiem korzystają z pięknej wiosennej pogody i bawią się w ogrodzie. W czym leży Olek? Jak myślicie, czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?
-podzielcie słowo hamak na sylaby i głoski, następnie policzcie ile ich jest.
-teraz wymieńcie inne wyrazy, w których h znajduje się na początku wyrazu (np. herbata) i w środku wyrazu (np. bohater).
-z białych kartoników spróbujcie zbudować schemat wyrazu hamak; podzielcie na sylaby wyraz hamak i ułóżcie tyle białych kartoników ile słyszycie sylab (ha-mak), a następnie tak samo tylko dzieląc wyraz na głoski (h-a-m-a-k)
-zachęcam do zbudowania schematu słowa Hubert ; dzielimy na sylaby (Hu-bert), na głoski (H-u-b-e-r-t) układając odpowiednią liczbę białych kartoników.
Hubert to kolega Olka.
-wymawiajcie teraz głoskę h:
długo: hhhyyyy… ( słyszymy przydźwięk y)
krótko: h, h, h, h.
Myślę, że odkryliście, że h jest spółgłoską , wymawiamy krótko h i zaznaczamy na niebiesko.
-z czerwonych i niebieskich kartoników ułóżcie modele słów hamak i Hubert. Na początek na niebiesko miejsce h , następnie wszystkie samogłoski na czerwono i pozostałe spółgłoski na niebiesko.
-obejrzyjcie teraz literkę drukowaną i pisaną h, H w zielonych kartach na s.70 i omówcie ich wygląd. Wśród swoich liter odszukajcie h, H i ułóżcie pod modelami słów, a następnie pozostałe litery tworząc wyrazy hamak, Hubert. Przypomnijcie kiedy piszemy wielką literę? ( imiona, nazwiska, miasta, państwa, początek zdania…)
-Wykonajcie pozostałe zadania według poleceń ze s.71-73, ale z przerwą podczas, której najlepiej pograć w piłkę lub pojeździć rowerem najlepiej na własnym podwórku.
7.Do ćwiczeń w czytaniu wykorzystujemy tekst w zielonych kartach pracy s.71 pod ilustracją
8. Dodatkowe karty pracy dla chętnych znajdziecie poniżej.
Miłego dnia!
Pani Kasia.