O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

PROPOZYCJE NA PONIEDZIAŁEK 27.04.2020

Jak miło i aktywnie spędzić czas w domu...

line

MIŚ BUNI WIELKI PRZEDSIĘBIORCA
PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 27.04 :)


Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.

Kochane Tygryski! Nasz Miś Buni strasznie za Wami tęskni i postanowił cały tydzień towarzyszyć Wam w zabawach. Marzy mu się zostać wielkim przedsiębiorcą! Czy wiecie kim jest przedsiębiorca? Osoba, która prowadzi własną działalność, zakłada firmę, pracuje na własny rachunek i zarabia, ale też potrafi oszczędzać.

A więc zaczynamy! Przygotujcie swoje ulubione misie – kuzynów i kuzynki Buniego...na pewno bardzo się ucieszy, że towarzyszą Wam w zabawach:))
1. Od dzisiaj każdego dnia ćwiczysz na skakance powtarzając rymowankę od Buniego:

CO OSZCZĘDZAĆ MAM?
BUNI POWIEDZIAŁ TO NAM.
ŚWIATŁO, WODĘ OSZCZĘDZAMY,
PIENIĄŻKI DO SKARBONKI RZUCAMY.
TAK OSZCZĘDNOŚCI ROSNĄ NAM
WYPRÓBUJ TO SAM!

2. Na pewno wiesz co, to są pieniądze. Ale, czy wiesz jakie mają znaczenie w życiu człowieka, i czy wszystko kupimy za pieniądze?
Poproś rodzica o przeczytanie wiersza.

PIENIĄŻKI I. Fabiszewska
Pieniążki kto ma,
ten zwiedza różne kraje,
a kto pieniążków nie ma,
ten z książek świat poznaje.
Pieniążki kto ma,
ten często coś kupuje,
a kto pieniążków nie ma,
ten pracy poszukuje.
Pieniążki kto ma,
ten w banku je lokuje
lub wkłada do skarbonki,
a potem je wyjmuje.
Pieniążki kto ma,
ten czasem smutny bywa,
bo przecież od pieniędzy
przyjaciół nie przybywa.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
Na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?
Co robi osoba, która nie ma pieniędzy?
Po co wkładamy pieniądze do skarbonki?
Co to znaczy lokować pieniądze w banku?
Do czego nie są nam potrzebne pieniądze?
Aby sprawdzić, czy dobrze zrozumiałeś wartość jaką przekazuje wiersz wykonaj zadanie w karcie „Zamożność a przyjaźń” - załącznik (jeśli masz możliwość wydrukowania). Każdego dnia pamiętaj jakie zachowania są wartościowe w stosunku do drugiej osoby.

3. Miś Buni chce Ci pokazać, jak jego koleżanka Ola zachowywała się na zakupach. Przyjrzyj się ilustracjom historyjki obrazkowej – w załączniku (nie musisz jej drukować). Odpowiedz na pytania, oceń zachowanie Oli i zastanów się, jak Ty się zachowujesz na zakupach z rodzicami. Co czujesz, gdy rodzice nie chcą Ci czegoś kupić? Co czujesz, gdy rodzice kupią Ci to, co chciałeś?
Każdego dnia, gdy poczujesz nieprzyjemne emocje związane z niespełnieniem Twojej zachcianki przez rodziców przypomnij sobie historyjkę o zakupach Oli i jej zachowaniu:))

4. Poruszaj się w rytm piosenki „Polski złoty” https://mamadu.pl/118577,raz-dwa-trzy-polski-zloty-dla-dzieci-3-5-lat

Słuchając maszeruj rytmicznie dookoła stołu lub dywanu. Zatrzymaj się na słowa refrenu i otwartymi dłońmi naprzemiennie wystukuj rytm na najbliższym przedmiocie, przy którym się zatrzymasz. Refren jest bardzo łatwy, naucz się go i śpiewaj!

„POLSKI ZŁOTY”

Pieniądze nie leżą na ulicy,
pieniądze nie biorą się przecież znikąd,
pieniądze nie rosną na drzewach i łące,
pieniądze pracy są owocem.
Ref:
1,2,3 polski złoty
4,5,6 pracy jest owocem
7 i 8 szanuj pieniądze
9 i 10 wrzucaj do skarbonki.

Kiedy w przedszkolu jest tyle zabawy,
mama i tata chodzą do pracy.
Z pracy przynoszą do domu pieniądze,
A te pieniądze to polski złoty.
Ref: 1,2, 3...

5. Jeszcze dziś nie będziesz się bawił pieniędzmi, ale zabaw się z rodzicami lub rodzeństwem w „Handel wymienny” . Nie zapomnij, aby w handlowaniu uczestniczył misiu. Czy wiesz, że kiedyś ludzie wcale nie potrzebowali monet, ani banknotów, żeby coś kupić? Jeśli jesteś ciekawy, jak wyglądały pierwsze zakupy dawno, dawno temu obejrzyj bajkę „Moje pierwsze pieniądze”https://www.youtube.com/watch?v=69e0TacuPSA
a później zabawcie się w handel wymienny jeśli masz możliwość wydrukowania kart, jeśli nie, to wykorzystaj różne przedmioty, które znajdują się w domu.

Przygotuj stół jak na targu (wykorzystaj stół, ławę lub krzesło, deskę do prasowania itp. ), na „targowym stole”przygotuj zestawy obrazków z różnymi produktami (buty, koszula, książki, lody, chleb, kwiaty, miś, owoce, telefon – powinno być po dziewięć kartoników dla każdego – w załączniku.
Takie same obrazki połóż w widocznym miejscu na „targowym stole. Następnie rozsyp wszystkie zestawy na „targowym stole” obrazkiem w dół, pomieszaj je, po czym losujcie dla siebie po dziewięć obrazków (nie można patrzeć co losujecie). Kiedy macie już po dziewięć kart, sprawdźcie, jakie produkty macie na swoich kartach i określcie, jakich jeszcze nie macie (w widocznym miejscu na stole macie taki sam zestaw, który jest Waszą „ściągą” ). Zaczyna się handel wymienny! Jeżeli masz w swoim zbiorze np. dwa lub więcej chlebów, możesz krzyczeć jak na targu: Chleb, sprzedaję chlebek, pyszny świeży chlebek! (tak samo wołasz z każdym innym przedmiotem). Jeżeli podejdzie do ciebie osoba, która z Tobą gra i powie, że chce kupić chleb, wówczas Ty, jako sprzedający mówisz, że wymienisz chleb na buty, kwiaty lub lody (bo akurat tych produktów nie masz na swoich kartach). Jeżeli osoba, która z Tobą gra ma jeden z tych przedmiotów, wymieniacie się kartami. Jeżeli nie ma takiej karty, nie dochodzi do wymiany. Zabawa trwa do momentu, w którym skompletujecie wszystkie swoje obrazki (te, które przedstawia „ściąga”).

6. Czy wychodzicie się przewietrzyć? Jeśli tak, to oczywiście tylko z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie o ostrożności i konieczności nałożenia maseczki! To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać.
Dziś zadaniem na świeżym powietrzu jest POSZUKIWANIE SKARBU!
Rodzicu! Zanim wyjdziecie przygotuj np. w pudełku po butach kilka „skarbów” np. starą kartę bankomatową, portfel, monety, kilka drobnych zabawek, coś słodkiego:) Ukryj na zewnątrz pudełko zanim wyjdziecie razem
Zabawcie się albo w „ciepło-zimno”, żeby dziecko znalazło „skarb”, albo wyznaczaj trasę mówiąc np. idź na palcach 3 kroki, skręć w prawo 8 podskokami, idź w lewo 9 kroków tyłem itp., aż dziecko odnajdzie skarb.
Znalazłeś skarb? Otwórz „skrzynię”, nazwij przedmioty, po swojej prawej stronie połóż te, które kojarzą Ci się z handlem, po lewej resztę. Po której stronie masz więcej przedmiotów? O ile? Który z nich sprawił Ci najwięcej radości?;)

7. Po zabawach na świeżym powietrzu
H, jak HANDEL...zabawmy się z ostatnią już literą jaką poznasz! A handlowcem chciał zostać HUBERT

- podziel na sylaby i głoski słowo HANDEL I HUBERT
-ułóż schematy (tyle białych kartoników, ile słyszysz głosek).
Pamiętacie jak zawsze sprawdzamy, czy to spółgłoska, czy samogłoska? Przypomnijcie, jak to sprawdzamy...a ja już wytężam słuch:)
- teraz budujemy modele słów. Pod białymi (albo na) kartonikami ułóż niebieskie i czerwone,czyli utrwalamy znajomość spółgłosek i samogłosek
- żeby przejść do ułożenia wyrazów popatrz w karcie pracy, jak wygląda literka H „Litery i liczby str.73.
- na końcu układamy wyrazy HANDEL, HUBERT. Zwróć uwagę jaką literę wykorzystujesz do ułożenia wyrazu handel, a jaką do wyrazu Hubert. Mam nadzieję, że już pamiętasz, kiedy używamy literę małą, a kiedy wielką.
- wróć do kart pracy str.70 – 73 i nazwij na czym lubi leżeć Hubert?
- ułóż wyraz HAMAK oraz wyraz, w którym literka H jest w środku wyrazu.
Resztę zadań w kartach pracy wykonaj wg. zawartych poleceń.
- Jeśli piszesz już literkę, pamiętaj, że nie jest to zadanie na wyścigi, a literka ma wyglądać jak...P-E-R-E-Ł-K-A:)) PAMIĘTAJ O KIERUNKU PISANIA!
8. Na koniec wykonaj skarbonkę, która pozwoli Ci zacząć oszczędzanie i jeśli masz ochotę zaprojektuj swój własny banknot, który wrzucisz do skarbonki.
SKARBONKA – wykorzystaj słoik z nakrętką, poproś rodzica o wycięcie otworu w nakrętce (żebyś mógł wrzucać pieniądze). Na słoiku malujesz swoje marzenia, na które będziesz odkładać pieniądze, przygotuj na małej karteczce napis SKARBONKA,jak wyschnie farba naklej napis.
BANKNOT – przetnij na pół kartkę formatu A5. Na jednej połówce zaprojektuj swój własny, autorski banknot! Nie zapomnij napisać jego nominału:)

DLA CHĘTNYCH
coś do kreślenia – załącznik „moje szlaczki”
coś do liczenia – załącznik „policz i zaznacz”
coś do myślenia – załącznik „wiosenne kodowanie”

KONIECZNIE UWIECZNIAJ SWOJE DZISIEJSZE ZABAWY NA ZDJĘCIACH!
9. Jeśli prześlesz zdjęcia z dzisiejszych działań na mój nr.tel lub maila dorinx@wp.pl, na pewno umieszczę je na stronie:))
10. Jeśli chcesz zrobić coś jeszcze, skorzystaj z załączonych kolorowanek banknotów i monet.


życzę udanej zabawy
Pani Dorota:)

line

Plik do pobrania: basia_i_pieniadze_2-zamoznosc_a_przyjan.pdf
Plik do pobrania: handel_wymienny.pdf
Plik do pobrania: mat-pieniadze-banknoty-bc.pdf
Plik do pobrania: mat-pieniadze-monety-bc.pdf
Plik do pobrania: moje-szlaczki-1.pdf
Plik do pobrania: wiosenne-kodowanie-3.pdf
Plik do pobrania: zakupy_oli_-_historyjka_obrazkowa.pdf
Plik do pobrania: _policz_i_zaznacz_monety_1.pdf