Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
1.Moi drodzy, dzisiaj rozpoczniemy od ćwiczeń na skakance powtarzając rymowankę od Buniego:
CO OSZCZĘDZAĆ MAM?
BUNI POWIEDZIAŁ TO NAM.
ŚWIATŁO, WODĘ OSZCZĘDZAMY,
PIENIĄŻKI DO SKARBONKI RZUCAMY.
TAK OSZCZĘDNOŚCI ROSNĄ NAM
WYPRÓBUJ TO SAM!
2.Co wiesz o pieniądzach?
Na chwilę wejdziesz w rolę specjalisty do spraw pieniędzy. Opowiedz o tym, co wiesz o pieniądzach. Staraj się wypowiadać spontanicznie. Oczywiście rodzic może pomóc i zadać pytanie dodatkowe, pomocnicze np.: Komu potrzebne są pieniądze?, „W jaki sposób powstają pieniądze?”, „Co możemy kupić za pieniądze?”, „Skąd mamy pieniądze?”, „Z czego zrobione są pieniądze?”, „Czy zawsze istniały pieniądze?”.
Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci. Utworzymy specjalny post na ten temat:)
Zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego „Krótka historia pieniądza”
https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
2.Na pewno już wiesz co to są pieniądze i do czego służą. A czy wiesz jak wyglądają?
Warto zapoznać się z polskimi monetami i banknotami. Otwórz załącznik i zobacz jak wyglądają monety:1gr, 2gr, 5gr, 10gr, 20gr, 50gr, 1zł, 2zł, 5zł oraz banknoty 10zł, 20zł, 50zł, 100zł, 200zł, 500zł.(jeśli masz możliwość wydrukuj pieniądze, jeśli nie masz możliwości wydruku, możesz odpowiedzieć na pytania patrząc na ilustracje).
-pooglądaj monety i zdjęcia banknotów, wymień charakterystyczne elementy, które się na nich znajdują. Znajdź te elementy, które istnieją zarówno na monetach jak i na zdjęciach banknotów. Poszukaj odpowiedzi na pytanie dlaczego np.: SYLWETA ORŁA znajduje się na każdym pieniądzu.
-odszukaj na zdjęciach banknotów obrazki postaci. Przyjrzyj im się dokładnie, opisz ich wygląd i poszukaj cech wspólnych. Zastanów się, kogo one przedstawiają.
-porównaj wielkość monet o nominałach 1gr, 2gr, 5gr, 1zł, 2zł, 5zł oraz banknotów o nominałach 10zł, 20zł, 50zł, 100zł, 200zł, 500zł. Sprawdź, które monety i banknoty mogą ukryć się za innymi(przyłóż je do siebie).
-porównaj kolory, które występują na poszczególnych monetach. Wskaż monety, które są do siebie najbardziej podobne. Jeśli możesz pogrupuj je w odpowiedni sposób.
-uszykuj plastikowe pudełko i szklany słoik, wrzuć monety do obu naczyń i słuchaj dźwięków.
3.Każdy pieniądz ma swoją wartość. Jedne pieniążki mają wyższą wartość, inne niższą, dlatego porównaj wartość pieniędzy.
Zabawa „Miś liczy pieniądze”- uszykuj monety: 1zł, 2zł, 5zł i banknoty: 10zł, 20zł,50zł(monet i banknotów powinno być po kilka sztuk). Możesz wykorzystać wydrukowane pieniądze, a jeśli nie masz wydrukowanych stwórz własne). Zrób dwie obręcze np.: z włóczki, wstążki, tasiemki itp. i do jednej obręczy włóż monetę 5zł, a do drugiej włóż tyle złotówek, co w pierwszej. Jeśli masz problem z zadaniem zaproś rodzica do wspólnej zabawy. Zabawę powtórz kilkakrotnie zmieniając monety i banknoty w obręczy.
4.Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania pt: „Kolekcjoner monet” Magdaleny Ledwoń
(w załączniku).
Porozmawiaj na temat opowiadania. Spróbuj opowiedzieć, które informacje przedstawione w tekście najbardziej Cię zainteresowały i dlaczego. Jeśli masz ochotę spróbuj wyjaśnić pojęcia: kolekcja, kolekcjoner, moneta, banknot, klaser.
Jeśli nadal masz ochotę na zabawę, odpowiedz na pytania na podstawie opowiadania:
PRAWDA CZY FAŁSZ
-numizmat to inna nazwa mumii egipskiej ( P czy F)
-portfel służy do przechowywania pieniędzy ( P czy F)
-moneta to papierowy pieniądz, przeważnie w kształcie prostokąta (P czy F)
-klaser to album ze starymi zdjęciami (P czy F)
-awers to bok monety (P czy F)
-kolekcjoner to osoba, która produkuje korale(P czy F)
-banknoty służą do płacenia za zakupy (P czy F)
5.Dużo już wiesz na temat pieniędzy. Wiesz również, że pieniędzmi płacimy w sklepie za zakupiony towar.
-Jak myślisz, jakie mamy rodzaje sklepów?
Tak, masz rację, mamy sklep z zabawkami, sklep meblowy, księgarnię, sklep spożywczy, sklep sportowy, sklep odzieżowy, piekarnia i wiele innych.
Jeśli masz ochotę dopasuj nazwy sklepów ( w załączniku) z odpowiednimi obrazkami ( w załączniku).
Jeśli nie masz możliwości wydruku, wybierz jeden sklep i narysuj na kartce to co możemy w nim kupić, nazwę sklepu wpisz.
6.-Co jest potrzebne do zrobienia zakupów?
-Jakich zwrotów użyjemy robiąc zakupy?
Aby się tego dowiedzieć, zorganizuj swój własny sklep.
Zastanów się jaki sklep chcesz mieć: spożywczy, z zabawkami.....
Jeśli ma to być sklep spożywczy, przygotuj odpowiednie produkty np.: herbata, kawa, makaron, ryż itp. Jeśli ma to być sklep z zabawkami, koniecznie zajrzyj do swojego pokoju:) Ułóż produkty na stole, ławie itp., poproś mamę, tatę, brata, siostrę do zabawy. Ustalcie kto wciela się w rolę sprzedawcy, a kto w rolę kupującego. Pamiętaj o tym co jest potrzebne do robienia zakupów. Oczywiście zamieniajcie się rolami.
7. Zabawy ruchowe:
-„Ile płacę” ułóż przed sobą monety 1zł, 2zł, 5zł, i banknot 10 zł. Poproś osobę dorosłą, aby uderzała np.: w blat stołu określoną liczbę uderzeń( jedno, dwa, pięć, dziesięć), a Ty podnieś monetę lub banknot, który odpowiada liczbie uderzeń.
- „Zabawy z liczbami” stań na dywanie. Na hasło rodzica np.: „jeden”- wspinasz się na palce i starasz się dosięgnąć jak najwyżej-próbując zdjąć monetę z wysoko zawieszonej półki. Na hasło „dwa”-podskakujesz dwa razy. Monety nadal nie udało się zdjąć z półki. Na hasło pięć- dotykasz pięć razy podłogi końcem palców u dłoni: moneta spadła na podłogę, więc staraj się ją podnieść. Zwracaj uwagę na to, aby mieć nogi proste w kolanach.
8. W ramach gimnastyki proponuję kilka ćwiczeń:
-ćwiczenia mięśni grzbietu- połóż się na plecach. Następnie przetocz się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Leżenie przodem, broda oparta na dłoniach. Niewielki wznos tułowia z powolnym prostowaniem ramion i wyciąganiem się w górę. Powtórzyć 3x.
-ćwiczenia tułowia-skłony boczne „Drzewami kołysze wiatr”. Stań w rozkroku, ręce luźno wzdłuż ciała. Wolne rytmiczne skłony w lewo i w prawo. Po kilku skłonach wyprost(wiaterek przestaje wiać i nie kołysze drzewami). Powtórzyć 3x.
-ćwiczenia dużych grup mięśniowych- „Lecą liście z drzew”- stojąc podnieś ręce do góry i potrząsaj nimi- małe ruchy palców i dłoni. Następnie opuść ramiona w dół powoli przechodząc do przysiadu podpartego. Powtórzyć 3x.
9.Wykonaj zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady”. Przygotowanie do czytania,pisania,liczenia,str.61. Przeczytaj razem z rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy.
10.Koniecznie uwieczniaj swoje zabawy na zdjęciach. Jeśli je prześlesz tak jak do tej pory, na pewno zostaną umieszczone na stronie.
11.Jeśli masz ochotę na kolorowanki lub łamigłówki-w załączniku.
Życzę udanej zabawy:)
p.Małgosia
|