MÓJ REGION, MOJA OJCZYZNA
PROPOZYCJE ZABAW NA PONIEDZIAŁEK 04.05 :)
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
Dzisiaj „zwiedzamy” swoją miejscowość. Niestety nadal nie jest wskazane wychodzić na dalekie spacery, dlatego „zwiedzanie” odbędzie się w Twojej głowie:)
1. Zabawmy się w „Spacer po mojej miejscowości” - porozrzucaj klocki (to będą domy), spaceruj między nimi licząc do 10, za każdym razem, gdy powiesz 10 zatrzymaj się, połącz ze sobą 3,4 klocki (to będą zmiany jakie zachodzą w wyglądzie Twojej miejscowości) i idź dalej. Spacerujesz i liczysz tak długo, aż połączysz wszystkie klocki po 3,4 sztuki.
2. Przygotuj zestaw liter i usiądź wygodnie. Nazwij miejscowość, w której mieszkasz, podziel nazwę na sylaby, powiedz jaką głoskę słyszysz na początku, a jaką na końcu. Ułóż z liter nazwę swojej miejscowości ( w niektórych nazwach pojawią się litery, które poznacie dopiero w szkole – ó, Ś,ę, ch, sz, rz. Jeśli będziesz miał problem z ułożeniem nazwy, poproś o pomoc rodzica). Przygotuj 3 paski papieru ( kartkę formatu A4 dłuższymi krawędziami złóż na 3 razy, porozcinaj). Ułoż 3 zdania na temat swojej miejscowości (co jest najbardziej charakterystyczne w Twojej miejscowości, co Ci się najbardziej podoba, za co lubisz swoją miejscowość). Poproś rodzica o zapisanie zdań na kartkach, które przygotowałeś, albo napisz sam,jeśli potrafisz.
Sięgnij po kartę pracy str 20 Nowe przygody Olka i Ady i narysuj ważne miejsce ze swojej miejscowości.
3. Zabaw się z rymowanką MIEJSCOWOŚĆ SWOJĄ ZNAMY, MIEJSCOWOŚĆ SWĄ KOCHAMY. Powtarzaj rymowankę cicho, głośno, najgłośniej. Przy każdym powtórzeniu wymyśl inny ruch.
4. Poproś rodzica o przeczytanie wierszyka i porozmawiajcie na temat wiersza i miejscowości, w której mieszkasz.
„Małe miasteczko” aut.M. Skrętkowska-Zaremba
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej,kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dookoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy,
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
przypomnij sobie, czy Twoja miejscowość to miasto, czy wieś?
Jak wygląda małe miasteczko / wieś?
jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku / na wsi?
Przyjrzyj się ilustracji miasta i wsi – w załączniku
zwróć uwagę na budynki, porównaj ich wygląd.
Zaznacz w karcie pracy str 23, które zdjęcia przedstawiają elementy wsi, a które miasta
5. Czy wychodzicie się przewietrzyć? Jeśli tak, to oczywiście tylko z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie o ostrożności i konieczności nałożenia maseczki! To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać. Pobawcie się swobodnie w piaskownicy, na trampolinie, z piłką itd. Gdy się już zmęczysz pobaw się rodzicem w „Miny” Naśladujesz minę, jaką zrobił rodzic/ rodzeństwo i pomyśl jaką emocję ukazuje, zastanów się co czuje ta osoba.
6. Zbuduj domy z wszystkich klocków jakie posiadasz. Domy muszą różnić się wysokością. Zbuduj domy wysokie i niskie. Ustal, który z tych domów będzie Twoim domem. Pozostałe domy musisz sprzedać (rodzicom, rodzeństwu, misiom, lalkom). Twoim zadaniem jest zachęcić do kupna domu. Musisz przekonać klientów do zainteresowania się wskazanym przez Ciebie domem. Nie zapomnij używać określeń niższy, wyższy. Gdy staniesz przy domu, który wybrałeś jako swój musisz powiedzieć, że ten dom należy do Ciebie i podać swój adres.
7. Ostatni raz dziś zaglądasz do Nowych przygód Olka i Ady – karty pracy 24, 25. Jeśli chcesz się dowiedzieć, gdzie mieszkają Olek i Ada na wsi, czy w mieście wykonaj zadanie. Narysuj herb swojej miejscowości. Spróbuj rozpoznać herby innych miast.
8. Na koniec wykonaj kartę do albumu, która będzie zachęcała do odwiedzenia Twojej miejscowości.Może masz pocztówkę lub zdjęcia Twojej miejscowości, wykorzystaj je. Brzegi karty ozdób do wyboru: stemplami z ziemniaka, skrawkami koronki, materiału itp. Pod zdjęciami, ilustracjami poproś rodzica o podpisy, które będą informowały co, to za miejsce. Nie zapomnij napisać nazwy miejscowości i podpisać swoją pracę.
Po powrocie do przedszkola połączymy wszystkie strony w album.
DLA CHĘTNYCH
coś do pisania – załącznik „cyfry”
coś do myślenia – załącznik „domino obrazkowo-wyrazowe”
coś do czytania– załącznik „Domki - czytanka”
KONIECZNIE UWIECZNIAJ SWOJE DZISIEJSZE ZABAWY NA ZDJĘCIACH!
9. Jeśli prześlesz zdjęcia z dzisiejszych działań na mój nr.tel lub maila dorinx@wp.pl, na pewno umieszczę je na stronie:))
10. Jeśli chcesz zrobić coś jeszcze, skorzystaj z załączonych kolorowanek
życzę udanej zabawy
Pani Dorota:)