O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Przyroda w mieście. Przygoda z wodą.

05.05.2020

line

Dzień dobry Lwiątka,

Mam nadzieję, że propozycje zabaw, które wczoraj Wam przesłałam nie były dla Was trudne.

1. Dzisiaj rozpoczniemy od zabawy ortofonicznej pt. „Odgłosy przyrody”.

Uwaga:
- bzyczenie osy (bzzz,bzzz)
- odgłos wiatru (fiu, fiu)
- chód konia (kląskanie)
Proszę powtórzcie kilka razy w/w odgłosy.

2. Zabawa relaksacyjna „Odpoczynek na łonie natury”.

Proszę rodziców o przygotowanie nagrania muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków). Dzieci proszę o to, aby położyły się na plecach i posłuchały opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).

„Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!”
Po wysłuchaniu opowiadania dzieci otwierają oczy i opowiadają rodzicom o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne). Mogą naśladować poszczególne etapy opowieści (np. pakowanie plecaka, spacer, leżenie na kocach, bieg).

3. Eksperymenty z wodą.

Potrzebne będzie: dzbanek z wodą, kubeczek lub szklanka, małe miseczki, do których wsypujemy cukier, sól, kwasek cytrynowy, kaszę, ryż.
Do eksperymentu „co pływa, co tonie” potrzebne będzie: ołówek, moneta, gwóźdź, spinacz biurowy, piłeczka, piórko, zapałka, plastikowy klocek, orzech, kluczyk, kawałek styropianu, magnes- (mają to być przedmioty, które toną i takie, co pływają na wodzie).
Natomiast do eksperymentu „ Chemiczne jojo” potrzebujemy: sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę.

I. Drodzy rodzice, proszę przeczytać dzieciom zagadki dotyczące wody ( jest ich kilka- jeśli nie poradzą sobie z pierwszą zagadką, proszę przeczytać kolejną).

Zagadki dla dzieci związane z tematyką o „wodzie”.

- Chłodzi nas, myje nas.
Poi ludzi, pole, las.

- Służy do picia,
służy do mycia,
bez niej na ziemi
nie byłoby życia.

- W niej się możesz kąpać,
piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,
bez niej nie byłoby życia na ziemi,
każdy niech o tym dobrze pamięta.

II. Po rozwiązaniu zagadek proszę pokazać dzieciom szklany dzbanek wypełniony wodą. Następnie proszę podać dziecku kubeczek (szklankę) i niech dziecko naleje do niego wodę z dzbanka- uczymy samodzielności. Dziecko ma za zadanie określić właściwości wody.

Jaki woda ma smak?
Jaki woda ma zapach?
Jaki woda ma kolor?

III. Następnie proszę przygotować 6 szklanek. Proszę aby dzieci nalały do każdej szklanki wodę ( wystarczy pół szklanki ) . Pokazujemy dzieciom miseczki, w których znajdują się różne produkty spożywcze: cukier, sól, kwasek cytrynowy, ryż, kasza.

Doświadczenie nr 1 ,,CZY SIĘ ROZPUŚCI?”

Dzieci dotykają, wąchają i smakują wybrany przez siebie produkt. Następnie mają za zadanie do szklanek z wodą dodać po 1 łyżeczce otrzymanej substancji (sól, cukier, kwasek cytrynowy, ryż, kasza). Mieszają wodę i obserwują, co się dzieje.

WNIOSKI: sól, cukier i kwasek cytrynowy rozpuszczą się w wodzie i zmienią smak wody (sól – słony, cukier – słodki, kwasek cytrynowy – kwaśny), pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić i nie zmienią smaku wody.

WYJAŚNIENIE:
sól, cukier i kwasek cytrynowy rozpuszczają się w wodzie, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru, soli i kwasku. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki ryżu i kaszy. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.

IV. Zadanie twórcze „Z czym kojarzy wam się woda?”.

„Do czego potrzebna jest woda?” np. do picia, do kąpieli, do mycia, itd.
„Co by było gdyby... – na świecie zabrakłoby wody?” – np. nie rosłyby kwiatki, drzewa, nie moglibyśmy żyć…..

V. Doświadczenie nr 2 ,,CO PŁYWA, CO TONIE?”

Dzieci biorą przedmioty i wkładają je do miski z wodą: ołówek, moneta, gwóźdź, spinacz biurowy, piłeczka, piórko, zapałka, plastikowy klocek, orzech, kluczyk, kawałek styropianu, magnes. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski- czyli opowiadają co zaobserwowały. (Zdjęcie nr 1)

WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie, czyli: ołówek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu (zostały wykonane z surowców tj.: drewno, plastik, styropian). Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes. Wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy pływa, czy tonie, np. duża piłka styropianu pływa, mała moneta utonie.

VI. Eksperyment “Chemiczne jojo”.

Potrzebujemy: sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę.

Wlewamy ocet do szklanek (1/3 szklanki), a następnie dodajemy do niego barwniki. Jeśli nie mają Państwo barwników można dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę.
Do dzbanka wsypujemy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlewamy olej.
Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka, obserwując co się dzieje…
Można co jakiś czas wkraplać nowe krople, obserwując kolejne reakcje chemiczne. (Zdjęcia nr 2-4)

Opis zjawiska.

Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry.
Jeśli doświadczenie przeprowadzimy prawidłowo krople powinny wędrować od góry do dołu.

3. Na zakończenie- propozycja- karta pracy, cz. 2, str. 41

− rysowanie po ramce wybranego przez siebie zdjęcia,
− rysowanie budynków po śladach.

Pozdrawiam serdecznie
p. Andżelika

line

Zdjęcie: Przyroda w mieście. Przygoda z wodą. Zdjęcie: Przyroda w mieście. Przygoda z wodą. Zdjęcie: Przyroda w mieście. Przygoda z wodą. Zdjęcie: Przyroda w mieście. Przygoda z wodą. Zdjęcie: Przyroda w mieście. Przygoda z wodą.