Dzień dobry Jeżyki. Dzisiaj porozmawiamy o Unii Europejskiej i o tym jakie państwa do niej należą. Będę Was także zachęcała do aktywności, ale tym razem w kuchni. Zapraszam:)
Temat: Mieszkamy w Europie
1.Opowieść ruchowa Podróżujemy po Polsce. Dzieci naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania, które czytają rodzice.
Podróż rozpoczynamy samochodem (dz. poruszają się, naśladując odgłos auta: brum, brum, brum).A teraz czas na odpoczynek. Kładziemy się na miękkiej, zielonej trawce i słuchamy odgłosów ptaków, szumu lasu. (dz. słuchają nagrania relaksacyjnej muzyki- pod tekstem). W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (dz. leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy soczyste jabłka(dz. naśladują gryzienie i wykonują ruchy okrężne żuchwy), wypijemy słomką sok (dz. naśladują wsysanie soku przez rurkę). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad Morzem Bałtyckim( dz. leżą na plecach, naśladują opalanie się, pływanie.
https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk
2.
Spróbujcie rozwiązaieć zadan łącząc po kolei wskazane litery w wyrazach, a powstały wyraz będzie odpowiedzią na pytanie: Na jakim kontynencie znajduje się Polska?
-pierwsza litera znajduje się na początku wyrazu Ewa,
-druga litera znajduje się na początku wyrazu ul,
-trzecia litera znajduje się na drugim miejscu wyrazu gra,
-czwarta litera znajduje się na początku wyrazu osa,
-piąta litera znajduje się na trzecim miejscu wyrazu mapa,
-szósta litera znajduje się na końcu wyrazu Polska.
Odpowiedź: Europa.
Europa jest jednym z kontynentów świata na którym znajduje się Polska. Mapę Europy znajdziecie w fioletowych kartach pracy na s. 34. Kontynent to wielki obszar lądu otoczony morzem i oceanem. Zajrzyjcie do załącznika z kulą ziemską, na której przedstawione są wszystkie kontynenty i z pomocą rodziców przeczytajcie ich nazwy. Możecie skorzystać z kolorowanki i pokolorować wszystkie kontynenty.
3.Zabawa z globusem. Jeśli posiadacie w domu globus możecie się zabawić w Wędrówkę kontynentalną po świecie. Wprawiacie globus w ruch i zatrzymujecie palcem. Z pomocą rodziców odczytujecie gdzie dotarliście.
4. Obejrzyjcie teraz mapę Europy w załączniku i zwróćcie uwagę na jej kształt i wielkość. Wspólnie z rodzicami odczytajcie nazwy państw europejskich( możecie z liter ułożyć nazwy wybranych państw), a następnie obejrzyjcie charakterystyczne budowle i symbole wybranych krajów europejskich. W załącznikach znajdują się zdjęcia.
FRANCJA- wieża Eiffla,
WŁOCHY- Coloseum, krzywa Wieża – Piza
GRECJA – Akropol
HOLANDIA –wiatraki, tulipany
HISZPANIA- torreador, corrida .
5.
Niektóre kraje Europy postanowiły połączyć się ze sobą w jedną wspólna rodzinę tworząc wspólnotę – Unię Europejską. Wszystkie państwa należące do Unii Europejskiej pomagają sobie wzajemnie, podejmują wspólne decyzje wspierają się- dbają o dobro wspólne. Obecnie do UE należy 27 państw: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy. Siedziba Unii Europejskiej znajduje się w Brukseli .
Symbole UE (wszystkie symbole znajdziecie w załącznikach):
- flaga ; niebieskie tło i 12 złotych gwiazdek- na początku do UE należało 12 państw,
-hymn ; Oda do radości( wysłuchajcie jeśli macie ochotę, ale pamiętajcie o odpowiedniej postawie podczas słuchania lub śpiewania hymnu)
https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA
-Dzień Unii Europejskiej 9 maja
-waluta; euro
-Syriusz; maskotka UE
Jeśli na kartce z mapą Polski, którą wykonywaliście w tym tygodniu jest jeszcze miejsce, to narysujcie flagę Polski i flagę Unii Europejskiej.
6.Możecie wykonać maskotkę Unii Europejskiej - Syriusza na podstawie ilustracji dowolna techniką i według własnego pomysłu lub możecie pokolorować kolorowankę jeśli macie możliwość jej wydrukowania.
7.Tak jak zapowiadałam na wstępie , teraz zaproszę chętnych do kuchni włoskiej. Włochy należą do UE, a na mapie Europy kształtem przypominają but-kozak (sprawdźcie na mapie). Stolicą Włoch jest Rzym, na terenie którego znajduje się państwo kościelne- Watykan, w którym mieszka papież. Charakterystyczna budowla włoska to Colloseum (na zdjęciu), a dobrze znana dzieciom powieść Pinokio jest dziełem włoskiego autora Carlo Collodi. Jeśli macie ochotę powiedzieć kilka słów po włosku, oto propozycje:
bouongiorno (czyt. bondżorn)-dzień dobry,
arrivederci (czyt. airwederczi)-do widzenia,
mi chiazmo (czyt. mi kjamo)-nazywam się,
si (czyt. sij)-tak
grazie (czyt. gracje)-dziękuję
Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. A może chcecie, aby dzisiaj i w waszych domach rozchodził się zapach pieczonej pizzy? :)) Poproście rodziców i z ich pomocą znajdziecie w domu jakiś przepis, ale możecie poszukać też w Internecie i wspólnymi siłami przygotujecie pizzę.. Ja podam swój przepis i jeśli ktoś będzie miał ochotę go wykorzystać to znajdzie w załączniku. Koniecznie zróbcie zdjęcie włoskiego dania przygotowanego w domu.
8.Dodatkowe karty pracy w załącznikach.
Miłego dnia.
Pani Kasia.