O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Biedroneczki.

12.05.2020

line

Dzień dobry Lwiątka,

Dzisiaj nadal pobędziemy na łące.

1.  Zapraszam Was do zabawy ruchowej.

Kółko małe,       (rysujemy małe kółko ręką w powietrzu)
kółko duże,        (rysujemy kółko duże)
głowa prosto,     ( prostujemy głowę)
ręce w górze,     (wyciągamy ręce do góry)
widzisz łąkę,      (rozglądamy się na prawo i lewo)
na tej łące skaczą żabki i zające.      ( skaczemy jak żabki i zające)
Kwiaty rosną,      ( dzieci z przysiadu podnoszą się)
słońce świeci       ( wysoko unosimy ręce do góry i kręcimy dłońmi)
a nad łąką bocian leci.      ( naśladujemy lot bociana)
A ta pora roku radosna nazywa się... Wiosna.

2. Kolejna zabawa to „Spokojnie oddychamy na łące”.

Potrzebna Wam będzie książka, tylko nie za duża i nie za ciężka.
Połóżcie się proszę na plecach i wyobraźcie sobie, że znajdujecie się na łące. Teraz nauczymy się spokojnie oddychać. Poproszę Rodziców, aby położyli Wam na brzuszkach książkę. Teraz oddychajcie spokojnie- wdech nosem- wydech ustami.

3. Opowiadania o biedronce Zosi.

Za górami za lasami mieszkała biedronka Zosia. Zosia była bardzo piękną biedronką, miała bowiem sześć kropek w różnych kolorach: żółtym, czarnym i niebieskim. Biedronka fruwała tu i tam, zwiedzała lasy, góry i łąki. Bardzo lubiła kwiaty, które chciała zebrać na łące do swojego wazonu. Niestety Zosia była bardzo roztargnioną biedronką, cały czas się śpieszyła i w locie wszystko gubiła. Nazbierała na łące białych rumianków, ale tak się spieszyła, że jedną żółtą kropkę zgubiła. Potem poleciała na łąkę by zebrać maków troszeczkę. Tak się spieszyła, że dwie czarne kropki zgubiła. Poleciała dalej, bo zobaczyła łąkę pełną niebieskich chabrów. Tak się śpieszyła, że tym razem trzy niebieskie kropki zgubiła. Zmęczona wchodzi do domu, szczęśliwa, że kwiatów wiosennych zebrała, patrzy, patrzy, nie wierzy stoi przed lustrem. Ojej, nie mam już żadnej kropki na sobie.

Zadanie dla Rodziców- proszę zadać dzieciom pytania dotyczące opowiadania:
• Ile kropek miała biedronka Zosia?
• W jakim kolorze były kropki?
• Jakie kwiaty zebrała do koszyka?
• Co jej się przytrafiło?
• Ile kropek zgubiła?

4. Ciekawostka o biedronkach. Ile lat ma biedronka?

Utarło się sądzić, że ilość kropek na pokrywowych skrzydłach biedronki wskazuje na jej wiek. Niejedna biedronka siedmiokropka miałaby nam za złe przypisanie jej tak sędziwego wieku, ponieważ większość postaci dorosłych biedronek żyje około 14 miesięcy. Ilość kropek, ich barwa, kształt i rozmieszczenie jest cechą gatunkową. Biedronka siedmiokropka ma ich siedem, czarnych na tle pomarańczowych (u pokolenia zimującego) lub jasnoczerwonych (u pokolenia letniego) skrzydeł. Biedronka dwukropka, jak sama nazwa wskazuje, ma dwie kropki.

Biedronki wcale nie muszą być czerwone. (zdjęcie nr 18) Są gatunki, które wyglądają jak swoiste „negatywy” i są czarne w czerwone kropki, np. podbierka przyleśna, czarne w żółte kropki, np. biedronka łąkowa lub żółte w czarne kropki, np. biedronka mączniakówka, zwana też biedronką dwudziestodwukropką! Kontrastowe ubarwienie w świecie zwierząt, np. czerwono-czarne lub żółto-czarne, jest swoistym sygnałem i oznacza: Nie dotykaj mnie!

Biedronka, jak wszystkie chrząszcze, posiada dwie pary skrzydeł (zdjęcie nr 9). Pierwsza para wykształcona jest w postaci grubych pokryw, które ochraniają błoniaste skrzydła drugiej pary.

Ilość kropek oraz wielkość dorosłego owada w żaden sposób nie wskazuje na jego wiek (zdjęcie nr 17). Generalna zasada u wszystkich owadów, niezależnie od tego czy są to chrząszcze, motyle, błonkówki czy ważki, jest jedna: imago, czyli postać dorosła owada, nie rośnie ani nie zmienia wyglądu.

Większość gatunków biedronek to zwierzęta drapieżne o nieposkromionym apetycie i jako takie, są niezrównanymi sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami roślin, zwłaszcza z mszycami. Biedronka w ciągu swego życia może zjeść ich ponad 5000! (zdjęcie nr 10)

5. Piosenka „Biedronka i muchomor”- Śpiewające Brzdące.

Tekst piosenki:
1. Zobaczyła raz biedronka,
Czerwonego muchomorka.

Co kapelusz miał w kropeczki,
Tak jak wszystkie biedroneczki. / x2

Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x2

2. Miał muchomor kropki białe,
Okrąglutkie i wspaniałe.

Więc biedronka je zabrała
I się sama w nie ubrała. /x2

Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x2

3. Kropki stracił pan muchomor,
I ze złości tupnął nogą.

Jednak nic to nie zmieniło,
Bo biedronki już nie było. / x2

Ref: Tu kropeczka, tam kropeczka,
Kropka w kropkę jest kropeczka. / x2

https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE

6. Obserwacja przyrody- karta pracy cz.2, str. 46.

Olek i Ada wybrali się całą rodzinką na łąkę. Chcąc obserwować przyrodę zabrali ze sobą lornetkę oraz lupę. Tato również zabrał coś ze sobą. Czy wiecie co to takiego? Do czego służą lornetka, lupa, aparat oraz mikroskop?
Wszystkie te przyrządy służą do obserwacji, np. ptaków, owadów, roślin itd., czyli przyrody ale nie tylko.
Aparat fotograficzny- za pomocą aparatu fotograficznego możemy robić zdjęcia.
Lornetka- służy do obserwacji przedmiotów, zwierząt, które znajdują się w dalekiej odległości.
Jeśli chcemy dostrzec więcej szczegółów podczas obserwacji terenowych musimy posłużyć się lupą. Jej przybliżenie umożliwi nam dokładniejsze poznanie budowy roślin i zwierząt. Zobaczymy to, czego nie widać wyraźnie „gołym” okiem.
Lupa – jest jednym z najprostszych przyrządów optycznych, umożliwiający bezpośrednią obserwację drobnych szczegółów. Oglądanie okazów roślin czy zwierząt z małej odległości, w celu dostrzeżenia jego szczegółów, powoduje szybkie męczeniem się oka. Dzięki używaniu lupy obserwacje obiektów z bliskich odległości jest efektywniejsze.
Mikroskop- jest urządzeniem służącym do obserwacji bardzo małych obiektów, niewidocznych nawet za pomocą lupy. Mikroskop wykorzystywany jest np. w laboratorium do obserwacji mikroświata.

Moje kochane Lwiątka, popatrzcie teraz na obrazek przedstawiający Olka i Adę. Potraficie opowiedzieć, co ciekawego oni tam robią? Jak myślicie, co zbiera mama Olka i Ady? Porozmawiajcie proszę o ich przygodzie z Waszymi rodzicami.

Poniżej przedstawiam Wam zdjęcia ukazujące to, co widzimy za pomocą lupy, mikroskopu, lornetki oraz aparatu fotograficznego:
- zdjęcie nr 1- obraz widziany za pomocą aparatu fotograficznego
- zdjęcie nr 11- źdźbło trawy widoczne przez mikroskop
- zdjęcie nr 15- kwiatki obserwowane przez lupę
- zdjęcie nr 14- to obraz widziany przez lornetkę

Dla chętnych przesyłam kolorowanki.

Pozdrawiam Was serdecznie
p. Andżelika

line

Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki. Zdjęcie: Biedroneczki.

Plik do pobrania: biedronka_polacz.pdf