Witam Drogie Jeżyki . Dzisiaj porozmawiamy o owadach, które są posiadaczami pięknych, kolorowych skrzydeł. Czy domyślacie się o kim mówię? Tak to motyle. Zapraszam :)
Temat: Motyle
1.Zabawa ruchowa motyle. Rodzice pomagają dzieciom wyciąć z gazety kwiaty i rozkładają na podłodze. Dzieci zamieniają się w motyle i poruszają się pomiędzy kwiatami naśladując fruwające motyle. Na ustalony sygnał lub hasło dzieci przykucają na najbliższym dziecku kwiatku. Można na kwiatki włożyć cyfry i wskazywać na którym kwiatku ma przykucnąć dziecko np. trzeci kwiatek.
2.
Przygotujcie litery i ułóżcie wyraz motyle lub spróbujcie go napisać. Zaznaczcie samogłoski na czerwono i spółgłoski na niebiesko. Motyle postrzegane są jako piękne owady. Zamieszkują wszystkie kontynenty poza Antarktydą. Ich przemiana życiowa jest wyjątkowo ciekawa, gdyż na początku są brzydką gąsienicą, która z czasem zamienia się w pięknego motyla. Motyle można podzielić na te aktywne w ciągu dnia i żyjące aktywnie w nocy- ćmy. Nie zbadano jeszcze dlaczego ćmy lecą do światła. Na całym świecie żyje więcej ciem niż motyli. Pożywieniem motyli jest nektar kwiatów, który pije za pomocą ssawki - długiej rurki, którą zwija i ukrywa pod spodem głowy. Motyle posiadają sześć nóg i cztery skrzydła, a ciało podzielone na 3 części: głowę, klatkę piersiową i brzuch. Ilustracja w załączniku.
3.Przygotujcie fioletowe karty pracy, odszukajcie s. 38, obejrzyjcie obrazki przedstawiające cykl rozwojowy motyla i wykonajcie zadanie zgodnie z poleceniem. Oto 4 etapy cyklu rozwojowego motyla: jajo, gąsienica poczwarka, motyl. W załączniku gat. Motyli.
4.Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań. Jeżeli dzieci uznacie, że zdanie jest prawdziwe naśladują fruwanie motyla, a jeśli fałszywe siedzicie bez ruchu.
Czy to prawda, czy to fałsz?
Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
• Biedroneczki są w kropeczki.
• Motyle maja ciepłe czapeczki.
• Konik polny w wodzie gra.
• Żaba dwie głowy ma.
• Stokrotka jest czerwona.
• Ważka jest większa niż wrona…
5.Jeśli macie możliwość wydrukujcie kartę pracy : motyl oburącz i rysujcie po śladzie dwoma rękami, a jeśli nie macie takiej możliwości spróbujcie narysować bez wzoru.
6.
Opowieść ruchowa przy muzyce rozwijająca zdolność prawidłowego operowania oddechem. Rodzice czytają tekst i informują dzieci w jaki sposób wykonują polecenia zawarte w tekście .
• Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.
( włączamy piosenkę, a dzieci spacerują w rytm nagrania
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo Podczas przerwy w muzyce rodzice czytają)
• Jak tu pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!
(dzieci nabierają powietrza nosem, wydychają ustami na samogłosce – ooo! I sylabie aaaach! Dzieci ponownie maszerują w rytmie piosenki. Podczas przerwy w muzyce rodzice kontynuują czytanie)
• Czy czujecie, jak pachną kwiaty i kwitnące drzewa?
( dzieci zatrzymują się, nabierają powietrza nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udają kichnięcie)
• Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.
(dzieci wykonują wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami)
• Zasypiamy, słuchamy wiosennej muzyki.
( słychać cichą muzykę
https://www.youtube.com/watch?v=WBYt7urux1M dzieci oddychają, z dłońmi na przeponie)
• Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.
( dzieci przechodzą do pozycji stojącej. Nabierają powietrza nosem i wypuszczają je , równocześnie wypełniając powietrzem policzki)
7. Drogie Jeżyki, zachęcam Was do obserwowania przyrody w waszym najbliższym otoczeniu – oczywiście pod opieką rodziców. Może uda Wam się spotkać i rozpoznać jakiś poznany gatunek motyla lub spotkać inne zwierzęta. Warto zabrać lupy lub szkło powiększające- jesli jest w domu. Uwiecznijcie koniecznie swoje obserwacje. Powodzenia.
8.Dodatkowe karty pracy znajdują się w załącznikach.
Miłego dnia
Pani Kasia:)