ŁĄKA W MAJU
PROPOZYCJE ZABAW NA ŚRODĘ 13.05 :)
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
Pamiętaj, że każdego dnia zamieniasz się w wybranego mieszkańca łąki i naśladujesz sposób jego poruszania oraz głos. Pamiętaj również, że w wybranym momencie dnia wykorzystujesz wesołą lub smutną koniczynkę.
1. Posłuchaj piosenki, a dowiesz się jaki owad dziś pojawi się w naszych zabawach
https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA
Przygotuj instrument z dostępnych przedmiotów w domu, na którym będziesz wygrywać rytm do zwrotek piosenki, w trakcie przygrywki poruszasz się jak pszczoła dookoła krzesła, które będzie Twoim ulem. Naucz się I i II zwrotki...zaśpiewaj i zagraj na przygotowanym instrumencie:)
Wiesz już, że dziś zajmiemy się pszczołami. Pokoloruj litery potrzebne do napisania wyrazu pszczoła – załącznik „litery-pszczoła”.
PSZCZOŁY – tekst piosenki
Słychać w ulu gwar wesoły bzy bzy bzy
wylatują z ula pszczoły bzy bzy bzy
skrzydełkami pocierają bzy bzy bzy
Na swych głowach czułki mają bzy, bzy, bzy
Frunie pszczoła , frunie pszczoła 1, 2, 3,
Pachną kwiaty dookoła 1,2,3
pszczoła chętnie na nie siada 1,2,3
to wspaniała jest zabawa 1,2,3
Wietrzyk powiał dziś nad łąką szu, szu, szu,
Zatańczyło z pszczołą słonko szu, szu, szu
zbiera pszczoła pyłek z kwiatów szu, szu, szu
będzie miód dla przedszkolaków szu, szu, szu
2. Znasz powiedzenie „Pracowity jak pszczółka?”. Tak, to prawda!
Poproś rodzica o przeczytanie wiersza „Pracowite pszczółki”. Później uzupełnij swoją wiedzę oglądając bajkę edukacyjną „Z kamerą wśród pszczół”.
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE - odcinek 1
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c - odcinek 2
https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg – odcinek 3
Porozmawiaj z rodzicami na temat pszczół:
Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? (Zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwaną spadzią. Zapylają rośliny)
Co zagraża pszczołom? (zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie)
Co to jest pasieka?
Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?
Jakie pszczoły zamieszkują ul? (Królowa, pszczoły robotnice, trutnie)
Jakie zadania w ulu spełnia pszczoła robotnica (Sprząta, karmi larwy, robi wosk pszczeli, jest strażniczką, przynosi nektar do ula, który zamieniany jest w miód)
Co produkują pszczoły w ulu? (miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli wosk)
W załączniku masz ilustracje, które też mogą Cię zainteresować.
3. Sięgnij po kartę pracy str 42. Wykonaj zadanie wg polecenia.
Dla chętnych: poszukaj w dostępnych źródłach informacji jakie rodzaje miodu otrzymujemy z zebranego przez pszczoły nektaru? Skąd się bierze nazwa danego rodzaju miodu?
Czy wiesz, że...
- miód jest produktem naturalnym
- posiada właściwości lecznicze – leczy przeziębienie, kaszel,
- przeciwdziała zakażeniom
- poprawia pamięć
- nigdy się nie psuje (pod warunkiem, że będzie zamknięty)
- jest bardzo pożywny
4. Przygotuj tacki z piaskiem/kaszką. W jednej tacce/talerzyku placem wskazującym napisz małą i wielką literę P...jak pasieka. Pod tacką ułóż wyraz pasieka. W drugiej napisz małą i wielką literę U...jak ul / ule. Pod tacką ułóż wyraz ule. Przygotuj kartkę (lub wykorzystaj załącznik – pszczoła). Narysuj na środku pszczołę (lub wykorzystaj tę z załącznika), dookoła pszczoły narysuj, jak może wyglądać jej pszczele królestwo. Rysunek połóż nad tackami/talerzykami, na których pisałeś litery.
5. Jest piękna pora roku (choć w ostatnich dniach robi nam psikusy), więc pewnie wychodzicie się przewietrzyć. Tylko pamiętajcie, że z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie również, że cały czas dbamy o ostrożność i konieczność nałożenia maseczki! To dla nas wszystkich trudny czas i należy szczególnie uważać. Jeśli masz lupę zabierz ją ze sobą. Jeśli masz w pobliżu łąkę przejdź się na nią. Wykorzystując lupę szukaj pszczół na kwiatach i innych owadów zamieszkujących łąkę. Policz ile ich spotkałeś. A może uda Ci się wszystkie nazwać?
6. Zabawa się z obrazkami „Owad czy nie?” - załącznik
Przygotuj obrazki zwierząt, porozcinaj, pomieszaj i odwróć obrazkiem do dołu. Przygotuj zdanie „To są owady.” Twoim zadaniem jest odkrywać każdy kolejny obrazek, nazwij zwierzę i jeśli jest to owad układaj obrazki dookoła zdania. Jeśli to nie jest owad odłóż obrazek na bok.
7. Na koniec wykonaj pracę plastyczną „ 2 Pszczółki” - wytnij z papieru 2 żółte kółka, 2 czarne, 4 białe większe (skrzydła) i 4 białe mniejsze (oczy) , 3 czarne paski, 4 czułki, 2 uśmiechnięte buzie. Zrób dwie pszczółki, przykleisz je na łące, którą robiłeś w poniedziałek lub połóż na bukiecie kwiatów, które masz w wazonie. Na czarne kółko naklej czułki, oczy, buzię, żółte koło złóż na pół, naklej na nie czarne paski i doklej do czarnego (głowy). Białe koła złóż na pół doklej do tułowia i pszczoła gotowa :) Możesz jej zrobić żądło ;)
DLA CHĘTNYCH
coś do czytania – książka str 74 -77
coś do liczenia – załącznik „Policz mieszkańców łąki”
coś do rysowania - załącznik „Pszczoła”
KONIECZNIE UWIECZNIAJ SWOJE DZISIEJSZE ZABAWY NA ZDJĘCIACH!
8. Jeśli prześlesz zdjęcia z dzisiejszych działań na mój nr.tel lub maila dorinx@wp.pl, na pewno umieszczę je na stronie:))
9. Jeśli chcesz zrobić coś jeszcze, skorzystaj z załączonych kolorowanek
życzę udanej zabawy
Pani Dorota:)