ŁĄKA W MAJU
PROPOZYCJE ZABAW NA CZWARTEK 14.05 :)
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
Pamiętaj, że każdego dnia zamieniasz się w wybranego mieszkańca łąki i naśladujesz sposób jego poruszania oraz głos. Pamiętaj również, że w wybranym momencie dnia wykorzystujesz wesołą lub smutną koniczynkę.
1. Czas rozpocząć kolejne łąkowe zabawy! Zanim wybierzecie się na łąkę (lub inny teren zielony jeśli nie masz łąki w pobliżu) zabaw się z rymowanką. Poproś rodzica o wolne, rytmiczne czytanie, a Ty w trakcie rymowanki poruszasz się zgodnie z treścią i pokazujesz odpowiednią nogę
Hej idziemy naprzód żwawo
nóżką lewą, nóżką prawą.
Hej maszerujemy drogą
prawą nogą, lewą nogą.
I klaszczemy wciąż rękami
nad głowami, nad głowami.
Potem z lewej, z prawej strony.
No i podskok.
Już zrobiony?
2. Zapytaj mamę, czy ma zapas guzików. Poproś, żeby Ci „pożyczyła” do zabawy (jeśli nie masz wystarczającej ilości guzików w załączniku są papierowe – wytnij). Zabawmy się w guzikową łąkę:). Przygotuj zieloną kartkę (to będzie Twoja łąka). Na kartce po prawej stronie z guzików ułóż siebie. Z lewej strony ułóż trzy źdźbła trawy , między trawą a sobą ułóż dwa kwiatki. Jeśli wystarczy Ci guzików nad kwiatami ułóż motyla.
- policz ile guzików wykorzystałeś do ułożenia siebie – połóż odpowiednią cyfrę
- policz ile guzików wykorzystałeś do ułożenia źdźbeł trawy – połóż odpowiednią cyfrę
- policz ile guzików wykorzystałeś do ułożenia każdego z kwiatów – połóż odpowiednie cyfry.
Przyjrzyj się czym się różnią i posegreguj:
- pod względem kształtu – ile guzików jest w każdym kształcie - połóż odpowiednie cyfry
- pod względem liczby dziurek – ile guzików jest z dwiema a ile z czterema dziurkami – połóż odpowiednie cyfry
- pod względem dwóch cech: w kształcie koła z czterema dziurkami – ile jest takich guzików – połóż odpowiednią cyfrę
- na podstawie jakich innych dwóch cech możesz wyszukać guziki? Pomyśl – wykonaj – policz - połóż odpowiednią cyfrę.
Posprzątaj guziki:)
3. Zabaw się z rodzicem w udzielanie szybkich odpowiedzi na pytanie „Co można w maju robić na łące” . To będzie fajna zabawa pełna śmiechu:) Możesz ją urozmaicić oddawaniem fantów za brak szybkiej odpowiedzi. Aby określić, jak szybko musi się pojawić odpowiedź uzgodnijcie, że np. liczysz do 4. Jeśli na 4 nie ma odpowiedzi Ty lub rodzic (może rodzeństwo) oddajecie fant. Fanty można „wykupić” wykonując wymyślone przez Was zadania:))
Naucz się III zwrotki piosenki...zaśpiewaj :)
4. Przygotuj tacki z piaskiem/kaszką. W jednej tacce/talerzyku placem wskazującym napisz małą i wielką literę K...jak kwiaty. Pod tacką ułóż wyraz kwiaty. W drugiej napisz małą i wielką literę M...jak motyle. Pod tacką ułóż wyraz motyle. Policz ile głosek jest w wyrazie kwiaty i połóż odpowiednią cyfrę, policz ile głosek jest w wyrazie kwiaty i połóż odpowiednią cyfrę.
Sięgnij po kartę pracy str 43 – wykonaj zadanie. Zwróć uwagę na produkty na dole strony i rośliny, które na nich widnieją. Zapytaj rodzica lub poszukaj w dostępnych źródłach informacji co wspólnego mają rośliny z herbatami, kremami, syropami, szamponami itp.
Zapamiętaj nazwy i wygląd tych roślin, będziesz ich poszukiwać na łące.Chętne osoby mogą sprawdzić jaka jest różnica między mleczem a mniszkiem lekarskim – załącznik. Oczywiście na łące też ich szukamy;)
5. Jest piękna pora roku, więc pewnie wychodzicie się przewietrzyć. Tylko pamiętajcie, że z osobą dorosłą i niezbyt daleko. Pamiętajcie również, że cały czas dbamy o ostrożność i konieczność nałożenia maseczki! To dla nas wszystkich nadal trudny czas i należy szczególnie uważać.
Zabaw się w detektywa! Wyruszasz na łąkę (jeśli masz taką możliwość, jeśli nie, to własne podwórko, czy ogród też skrywa wiele ciekawostek:)). Zabierasz ze sobą: lupę, lornetkę , możesz też zabrać aparat fotograficzny– posłużą Ci do wnikliwej obserwacji napotkanych roślin i zwierząt oraz do uwieczniania widoków robiąc zdjęcia. Poszukujesz roślin, które były w karcie pracy, ale nie tylko. Poszukaj także innych łąkowych roślin, spróbuj je nazywać, a jeśli nie znasz nazwy, to przypomnij sobie, gdzie możemy poszukać informacji. Przy okazji obserwujesz także zachowania zwierząt. Sprawdź ile z nich potrafisz rozpoznać i nazwać. Zanim zaczniesz szukać zatrzymaj się, zamknij oczy, wsłuchaj się w odgłosy otoczenia, głęboko oddychaj, czy czujesz zapach roślin? Zrywając kwiaty, trawy zwróć uwagę na ich fakturę, jakie są w dotyku, porównaj. Jeśli masz już okazały bukiet łąkowych kwiatów wykorzystaj piękną pogodę i pobaw się na łące.
6. Opowiedz o swoich wrażeniach z łąkowych zabaw
- Co najbardziej Ci się podobało?
- Co cię najbardziej zainteresowało, a co zdziwiło?
- Jakiego koloru na łące było najwięcej?
7. Pewnie już jesteś zmęczony łąkowymi zabawami? Na koniec przygotuj wybrane rośliny z bukietu, który przyniosłeś z łąki do zasuszenia (będą potrzebne na jutro). Przygotuj stare gazety i każdą z wybranych roślin ułóż na osobnej stronie i nakryj drugą stroną. Tak przygotowane rośliny ułóż między stronami swojej największej i najgrubszej książki i zostaw do zasuszenia.
DLA CHĘTNYCH
coś na spostrzegawczość – załącznik „Połącz w pary takie same obrazki”
coś do odkodowania– załącznik „Łąka” lub (trudniejsze) „Motyl”
coś do rysowania - załącznik „Ważka”
KONIECZNIE UWIECZNIAJ SWOJE DZISIEJSZE ZABAWY NA ZDJĘCIACH!
8. Jeśli prześlesz zdjęcia z dzisiejszych działań na mój nr.tel lub maila dorinx@wp.pl, na pewno umieszczę je na stronie:))
9. Jeśli chcesz zrobić coś jeszcze, skorzystaj z załączonych kolorowanek
życzę udanej zabawy
Pani Dorota:)