WITAJCIE KOCHANE PSZCZÓŁKI !
Dziś kolejny dzień rozmów o łące, a dokładniej o jej mieszkańcach.
Jak już wiecie, łąka jest miejscem, gdzie możemy spotkać różne zwierzęta i owady. Wczoraj rozmawialiście o pracowitych pszczołach, a o jakich mieszkańcach łąki porozmawiamy dzisiaj? Spróbujcie rozwiązać poniższą zagadkę, a na pewno się dowiecie!
Ten piękny owad,
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe
niekiedy w kropeczki.
Czy już wiecie o kim mowa? Tak, dzisiaj porozmawiamy o motylach.
1. MOTYLE – to owady, które często uważane są za symbol wiosny i kojarzone są z nadejściem ciepłych dni. Prawie wszystkie motyle żywią się nektarem kwiatowym, który piją przez długą, zwiniętą trąbkę- rurkę. Ich ciało zbudowane jest z trzech części: głowy, na której znajdują się czułki i oczy;tułowia i odwłoka. Posiadają 6 odnóży i 4 skrzydła. Motyle możemy podzielić na dwie grupy: takie, które są aktywne tylko w ciągu dnia i takie, które są aktywne tylko w nocy(ćmy). Motyle mogą być bardzo kolorowe lub całkowicie niezauważalne. W Polce można spotkać ponad 3000 różnych gatunków motyli.
Spójrzcie na zdjęcia umieszczone u dołu strony, to niektóre gatunki motyli występujących w Polsce. Pewnie już nie raz mieliście okazję podziwiać ich piękno.
2. Czy wiecie skąd się biorą motyle? Czy od razu są takie piękne i kolorowe?
Jeśli chcecie poznać tę historię, to uważnie posłuchajcie poniższego wierszyka.
D. Gellner „Gąsienica – tajemnica”.
Idzie ścieżką gąsienica,
kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma...
Jedną robi nam „pa, pa, pa!”.
Do widzenia! Do widzenia!
Czary-mary – już mnie nie ma!
Nitką się owinę cała
i przez zimę będę spała!
Gdy ochłodzi się na dworze,
będę spała, jak w śpiworze.
Już się niby nic nie dzieje.
Kokon się na wietrze chwieje...
Gąsienica w środku śpi
i zamknęła wszystkie drzwi.
A na wiosnę - Patrzcie teraz!
Ktoś w kokonie drzwi otwiera!
Macha do nas skrzydełkami...
Kto to jest? Powiedzcie sami.
Czy już wiecie w kogo zamieniła się gąsienica z wiersza?
Taki cykl przemiany owadów nazywamy PRZEOBRAŻENIEM.
Możecie zobaczyć, jak ten proces przebiega w rzeczywistości oglądając filmik https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=2_XWITH9Q30&feature=emb_logo
i spoglądając na zdjęcie umieszczone u dołu strony.
3. Zamieńcie się teraz w motyle. Poproście rodziców o wstążkę i zatańczcie z nią , przy utworze https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=uSji5Gamq8Q&feature=emb_logo , delikatnie i lekko, jakbyście fruwali.
4. Otwórzcie karty pracy nr 4 na str. 38 i 41 i wykonajcie zadania zgodnie z poleceniami.
5. Na koniec wykonajcie pracę plastyczną „MOTYL”. Możecie skorzystać z inspiracji umieszczonych na zdjęciach poniżej lub wg pomysłu własnego.
PAMIĘTAJCIE! skrzydła motyla są zawsze symetryczne, czyli jedno skrzydło jest lustrzanym odbiciem drugiego.
Na dobranoc zachęcam do obejrzenia bajki pt „Pszczółka Maja” - odcinek związany z dzisiejszym tematem .
https://www.youtube.com/watch?v=AX3t7W5qyt8
Pozdrawiam Was kochani :-)
Pani Ania
|