Na wiejskim podwórku - zabawy ruchowe.
Dzisiaj , jak to zwykle bywa w piątek zajęcia przygotowała dla was pani Żaneta.
Witam Was kochane zajączki w piątek. Dzisiaj zabawimy się utrwalając poznane zwierzątka domowe z całego tygodnia. Zapraszam do wykonania kilku prostych ćwiczeń.
1) Zabawa orientacyjno-porządkowa Przestraszone kurczątka.
Dziecko kurczątko swobodnie porusza się w różnych kierunkach w pokoju. Na hasło: UWAGA KOT!, ucieka do kurnika-wyznaczonego miejsca w pokoju(np. dywan, łózko), wydając odgłosy: pi,pi,pi. Hasło: NIE MA KOTA! Jest sygnałem do ponownego ruchu.
2) Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Kaczuszki szukają ziarenek.
Dziecko-kaczuszka chodzi po pokoju małymi kroczkami, kołysząc się na boki, co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód -zbiera ziarenka i prostuje się.
3) Ćwiczenia tułowia – Skłony kogut zasypia.
Dziecko w siadzie klęcznym wykonuje skłon tułowia w dół z dotknięciem głową kolan-kogut chowa głowę w piórka. Potem prostuje się i ustawia głowę prosto.
4) Kaczki – zabawa rytmiczno-ruchowa.
Dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów, przystaje, tupiąc nogą (w podanym rytmie).
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.
Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie.
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.
5) Ćwiczenia równowagi- Na grzędzie.
Dziecko-kurka przechodzi, stawiając nogę za nogą po sznurku w taki sposób, aby z niego nie spaść.
6) Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
7) Zabawa uspokajającą- Na podwórku.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem i powtarza rymowankę:
Na podwórku jest wesoło,
wiele zwierząt chodzi w koło.
Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa,
niech zabawa dalej trwa.
6) Odpoczynek w dowolnej pozycji, np. w leżeniu.
Zamykamy oczy i wsłuchujemy się w odgłosy zwierzątek, które są na podwórku, może jakieś usłyszycie.
***
A teraz troszeczkę policzymy i posegregujemy poznane zwierzątka.
1 „Pierwsze napotkane zwierzęta” –zadanie matematyczne z przeliczaniem do 4:
• dziecko siedzi na dywanie, a rodzic rozkłada cztery wybrane zwierzątka z wiejskiej zagrody, które są zakryte 4 paskami i mówi, że zwierzątka ukryły się przed nami, więc należy je odszukać. Każde zwierzątko jest zasłonięte czterema paskami z oczkami od 1 do 4, odkrywamy kolejno z każdej ilustracji paski z taką liczbą oczek jaką wyrzucimy na kostce (kostka ma tylko 4 oczka-resztę zaklejamy), a następnie dziecko nazywa każde odsłonięte zwierzątko.
2. Ćwiczenia klasyfikacyjne – rodziny zwierząt.
Szukamy wszystkie zwierzątka domowe jakie mamy w zabawkach, maskotkach, mogą to też być zwierzątka wycięte z kolorowych czasopism. Należy je wszystkie rozłożyć na dywanie, a następnie utworzyć rodzinny zwierząt poszczególnych gatunków np.: koty, psy, krowy, świnki itp. Następnie przeliczamy ile rodzin powstało i ile zwierzątek jest w każdej z nich. Układamy pod każdą rodziną odpowiednią liczbę liczmanów (mogą to być klocki, klamerki, kamyki, patyczki).
3. Zabawa matematyczna - posłuszne zwierzątka.
Dziecko wybiera sobie jedno ze zwierzątek (zabawek) i wykonuje polecenia rodzica, ustawiając je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie. Np. Połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z boku, podnieś do góry.
A na koniec dla chętnych do wykonania karta pracy- sami decydujecie którą chcecie wykonać.
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę przyjemnego weekendu Pani Żaneta.
|