 |
|
|
|
ZADANIA DO PRACY W DOMU 14.05.2020
|
|
|
|
DZIEŃ DOBRY!
Dzisiaj porozmawiamy o monetach i banknotach, czyli o pieniądzach.
1. Na pewno już wiesz, co to są pieniądze i do czego służą. A czy wiesz jak wyglądają?
Na początku zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego „Krótka historia pieniądza”.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
2.Warto zapoznać się z polskimi monetami i banknotami. Otwórz załącznik i zobacz jak wyglądają monety: 1gr, 2gr, 5gr, 10gr, 20gr, 50gr, 1zł, 2zł, 5zł oraz banknoty 10zł, 20zł, 50zł, 100zł, 200zł, 500zł.(jeśli masz możliwość wydrukuj pieniądze, jeśli nie masz możliwości wydruku, możesz odpowiedzieć na pytania patrząc na ilustracje.)
-pooglądaj monety i zdjęcia banknotów, wymień charakterystyczne elementy, które się na nich znajdują. Znajdź te elementy, które istnieją zarówno na monetach jak i na zdjęciach banknotów. Poszukaj odpowiedzi na pytanie dlaczego np.: SYLWETA ORŁA znajduje się na każdym pieniądzu.
-odszukaj na zdjęciach banknotów obrazki postaci. Przyjrzyj im się dokładnie, opisz ich wygląd i poszukaj cech wspólnych. Zastanów się kogo przedstawiają.
-porównaj wielkość monet o nominałach 1gr, 2gr, 5gr, 1zł, 2zł, 5zł oraz banknotów o nominałach 10zł, 20zł, 50zł, 100zł, 200zł, 500zł. Sprawdź, które monety i banknoty mogą ukryć się za innymi(przyłóż je do siebie).
-porównaj kolory, które występują na poszczególnych monetach. Wskaż monety, które są do siebie najbardziej podobne. Jeśli możesz pogrupuj je w odpowiedni sposób.
-uszykuj plastikowe pudełko i szklany słoik, wrzuć monety do obu naczyń i słuchaj dźwięków.
3.Każdy pieniądz ma swoją wartość. Jedne pieniążki mają wyższą wartość, inne niższą, dlatego porównaj wartość pieniędzy.
Zabawa „Miś liczy pieniądze”-uszykuj monety: 1zł, 2zł, 5zł i banknoty: 10zł, 20zł, 50zł (monet i banknotów powinno być po kilka sztuk). Możesz wykorzystać wydrukowane pieniądze, a jeśli nie masz wydrukowanych, stwórz własne lub wykorzystaj zabawowe pieniążki jeśli takie masz. Zrób dwie obręcze np.: z włóczki, wstążki, tasiemki itp. i do jednej obręczy włóż monetę 5zł, a do drugiej włóż tyle złotówek, aby w sumie dały 5zł. Jeśli masz problem z zadaniem zaproś rodzica do wspólnej zabawy. Zabawę powtórz kilkakrotnie zmieniając monety i banknoty w obręczy.
4.Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania pt: „KOLEKCJONER MONET” Magdaleny Ledwoń (w załączniku).
Porozmawiaj na temat opowiadania. Spróbuj opowiedzieć. Które informacje przedstawione w tekście najbardziej Cię zainteresowały i dlaczego. Jeśli masz ochotę spróbuj wyjaśnić pojęcia, które pojawiły się w tekście: kolekcja, kolekcjoner, moneta, banknot, klaser.
Jeśli nadal masz ochotę na zabawę, odpowiedz na pytania na podstawie opowiadania:
PRAWDA CZY FAŁSZ
-numizmat to inna nazwa mumii egipskiej ( P czy F)
-portfel służy do przechowywania pieniędzy (P czy F)
-moneta to papierowy pieniądz, przeważnie w kształcie prostokąta (P czy F)
-klaser to album ze starymi zdjęciami (P czy F)
-awers to bok monety (P czy F)
-kolekcjoner to osoba, która produkuje korale (P czy F)
-banknoty służą do płacenia za zakupy ( P czy F)
5.Zabawa ruchowa: „Ile płacę”
Ułóż przed sobą monety 1zł, 2zł, 5zł i banknot 10zł. Poproś osobę dorosłą, aby uderzała np.: w blat stołu określoną liczbę uderzeń( jedno, dwa, pięć, dziesięć), a Ty podnieś monetę lub banknot, który odpowiada liczbie uderzeń.
6. „Zabawy z liczbami”- stań na dywanie. Na hasło rodzica np.: „jeden”- wspinasz się na palce i starasz się dosięgnąć jak najwyżej-próbując zdjąć monetę z wysoko zawieszonej półki. Na hasło „dwa”-podskakujesz dwa razy. Monety nadal nie udało się zdjąć z półki. Na hasło pięć- dotykasz pięć razy podłogi końcem palców u dłoni: moneta spadła na podłogę, więc staraj się ją podnieść. Zwracaj uwagę na to, aby mieć nogi proste w kolanach.
7.Poruszaj się w rytm piosenki „Polski złoty”
https://mamadu.pl/118577,raz-dwa-trzy-polski-zloty-dla-dzieci-3-5-lat
Słuchając maszeruj rytmicznie dookoła dywanu. Zatrzymaj się na słowa refrenu i klaszcz w dłonie. Refren jest łatwy, szybko się go nauczysz.
„POLSKI ZŁOTY”
1.Pieniądze nie leżą na ulicy,
pieniądze nie biorą się przecież znikąd,
pieniądze nie rosną na drzewach i łące,
pieniądze pracy są owocem.
Ref:
1,2,3 polski złoty
4,5,6 pracy jest owocem
7 i 8 szanuj pieniądze
9 i 10 wrzucaj do skarbonki.
2.Kiedy w przedszkolu jest tyle zabawy,
mama i tata chodzą do pracy.
Z pracy przynoszą do domu pieniądze,
A te pieniądze to polski złoty.
Ref:
1,2,3.....
8.Wykonaj zadanie w zielonej książeczce str.50-51.
9.Jeśli masz ochotę możesz wykonać swój własny pieniądz:)
ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY:) |
Plik do pobrania: eprzedszkolaki_banknoty_4_6.pdf Plik do pobrania: eprzedszkolaki_monety_6.pdf Plik do pobrania: kolekcjoner-monet-opowiadanie-184-1889_7_2.pdf
|
|
 |