 |
|
|
|
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
21.05 GÓRA ŚMIECI
|
|
|
|
Hej BIEDRONKI!
„Sznurek Jurka”
Za przedszkolem, bardzo blisko,
Było miejsce na boisko.
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka,
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papierów.
Oto tak, od sznurka Jurka,
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki, wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Co myślicie o zachowaniu dzieci, jak zachowalibyście się na ich miejscu.
Gdzie powinny znaleźć się wszystkie przedmioty, których była mowa w wierszu.
Codziennie w naszych domach wyrzucamy śmieci.
Zabawcie się w detektywów i :
1 odnajdźcie miejsce, do którego wyrzuca się śmieci
2 policzcie pojemniki na śmieci w Waszym domu
3 dowiedzcie się co dzieje się ze śmieciami, gdy kosz w domu jest pełen
W każdym domu, na całym świecie codziennie wyrzuca się mnóstwo śmieci. Do kosza trafiają zniszczone lub zepsute rzeczy, resztki jedzenia, obierki, opakowania po produktach, przeczytane gazety….. sami dopowiedzcie co jeszcze.
W poprzednich dniach oglądaliście zdjęcia wysypisk, które zamieniają się w wielkie góry śmieci. Co można zrobić, żeby odpadów było mniej? Macie jakieś pomysły?
Czy widzieliście gdzieś taki znak (zdjęcie1)
RECYKLING – czyli przetwarzanie.
produkty z takim znakiem, można przetworzyć i wykorzystać ponownie.
Posłuchajcie proszę piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Pewnie wiecie co to jest segregacja śmieci.
Obecnie, już w domach segregujemy śmieci. To znaczy, że wszystkie odpady trafiają do odpowiednich pojemników i są przewożone do różnych zakładów, które zajmują się ich przetworzeniem. Pojemniki oznaczone są kolorami
Jakie to kolory?
Ile jest pojemników? zdjęcie 2
Czy wiecie co wkładamy do poszczególnych pojemników
KOLOR:
ŻÓŁTY – PLASTIK I METAL (plastikowe butelki po napojach, reklamówki, puszki….)
NIEBIESKI - PAPIER (stare zeszyty, zużyte kartki, podarte książki, gazety….)
ZIELONY – SZKŁO KOLOROWE (butelki ze szkła brązowego zielonego….)
BIAŁY - SZKŁO BIAŁE (szklane, bezbarwne butelki, słoiki, szklanki…..)
BRĄZOWY – ODPADY ORGANICZNE (resztki jedzenia, obierki, trawę, liście….)
CZARNY – ZMIESZANE (pozostałe śmieci)
Karty pracy: książka letnia – s.9 (pokoloruj pojemniki)
Karty pracy: książka różowa – 95 (ułóż zadanie, nie musisz kolorować, do jakich pojemników wyrzucisz ogryzki, pestki i patyczki)
Posegregujcie śmieci ze zdjęcia 3, poproście o pomoc rodziców.
Jeśli się udało to zapraszam do gry: posprzątajcie śmieci w parku wrzucając je do odpowiednich koszy
http://edukacja.kzgrl.pl/zabawa/gra-edukacyjna/ - gra edukacyjna załoga Segregolandii
Dlaczego recykling jest ważny
- Zmniejszamy ilość śmieci, których i tak jest baaardzo dużo
- Wytwarzamy nowe towary i zużywamy mniej surowca czyli oszczędzamy
- Chronimy lasy
- Ograniczamy zużycie zasobów naturalnych
Z puszek po przetopieniu mogą powstać nowe puszki
Ze starych książek, gazet (czyli makulatury) powstanie papier toaletowy, wytłaczanki do jajek, papier gazetowy
Wykorzystanie makulatury pozwoli zużyć mniej drewna do produkcji papieru ( ochronimy lasy)
Plastikowe odpady zostaną stopione i powstaną z nich nowe przedmioty
To samo ze szkłem (zdjęcie 4)
O przedmiotach, które wykorzystujemy ponownie, mówimy, że dajemy im drugie życie.
PRACA PLASTYCZNA:
Zróbcie coś ze zużytych przedmiotów (ze śmieci) – może to być zabawny śmiecioludek, zabawka zrobiona z plastikowych nakrętek, coś z rolki po papierze ale też np. doniczka z kubka, który nie ma ucha i nie nadaje się już do picia.
Po zabawie na dworze wykonajcie zadania w karcie (do pobrania)
To nowa literka – Z (zdjęcie 5)
ZAGADKA
Stoi piękny na górze,
otoczony gęstwiną.
Mieszka z nim cud królewna,
wraz z królewską rodziną.
|
Plik do pobrania: litera_z.doc
|
|
 |