O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

MOTYL


line

Oto kolejne zadanie na dzisiaj. Nasza grupa nazywa się „Motylki”, warto więc zdobyć trochę więcej wiadomości o tych pięknych owadach.

1.Zobaczcie na obrazek w załączniku, jak piękne są motyle, jakie kolorowe . Możecie obejrzeć też filmik

https://www.youtube.com/watch?v=jve9jLVa2zA
  • Zwróćcie uwagę, że motyl jest symetryczny, to znaczy, że te same kolory i wzory występują na prawym i na lewym skrzydle.
  • Tych owadów żyje około 150 tysięcy gatunków z czego w Polsce występuje tylko około     3 tysiące. To bardzo dużo.
2. Posłuchajcie opowiadania o cyklu rozwojowym motyla. W. Kozłowskiego „Nikt mnie więcej nie zobaczy” .

Gąsienica uważa się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.
– Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.
– Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!
Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.
Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:
– Co to za brzydactwo!
– Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica.
– Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie, za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru, uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny… i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.
– Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło… i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała.
Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo w końcu upał był nieznośny.
– Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe okienko w kokonie.
– Ach, jak pięknie pachną kwiaty, gąsienica wychyliła się nieco – nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała.
Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię uniosła się do góry.
I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę – co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy i słowa nie dotrzymałam.
Hańba! – Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:
– Ach, jaki piękny!
– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica – zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak a jutro zupełnie inaczej. Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.
– Cóż to takiego? W lusterku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami.
Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne, kolorowe skrzydła!
– Patrzcie, patrzcie stał się cud – jestem motylem!
I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

Zobaczcie na historyjkę obrazkową w załączniku.

Przemiana życiowa motyla jest wyjątkowo ciekawa, gdyż na początku są brzydką gąsienicą, zmieniając się z czasem w postać dorosłą motyla. Podczas gdy są gąsienicami uważane są jako szkodniki. W późniejszej fazie stanowią bardzo ważną funkcje w ekosystemie. Pełnią funkcję zapylającą.

3. Zobaczcie filmik o motylu:

https://www.youtube.com/watch?v=eFExd7ICSGE

4. Otwórzcie fioletowe książeczki. Wykonajcie zadanie na str.38 i 41

5. Posłuchajcie piosenki „Motyle”, zatańczcie.

https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4



6. Praca plastyczna- motyl.

Dzisiaj proponuję wykonać motyla.
  • Możecie wykonać motyla z wyprawki, którą kiedyś dostaliście do domu z książeczkami (obrazek w załączniku).
  • Można też wejść na stronę i wybrać inną propozycję.
https://www.youtube.com/watch?v=zhVdyItywUk&feature=youtu.be

lub

https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

Powodzenia!

line

Zdjęcie: MOTYL Zdjęcie: MOTYL Zdjęcie: MOTYL Zdjęcie: MOTYL Zdjęcie: MOTYL