Dzień dobry Lwiątka, Misie, Kotki!
Witam Was w kolejnym tygodniu pracy zdalnej. Jak Wam minął weekend? Mam nadzieję, że wesoło.
W tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat naszych rodzin czyli o mamie, tacie, o siostrze lub barcie a także o babci oraz dziadku.
Drogie Lwiątka materiał bieżącego tygodnia będzie dla Was formą utrwalenia. Natomiast Misie i Kotki zapraszam do zapoznania się z poniższymi propozycjami zabaw oraz ćwiczeń.
A więc zaczynamy :)
1). Pamiętacie teatrzyk paluszkowy „Rodzina”? Jeśli tak, to pięknie. Jeśli nie- to nic nie szkodzi, przypomnimy sobie. Popatrzcie proszę na Waszą lewą rączkę. Ile ona ma paluszków? Tak, dokładnie, Lewa rączka ma 5 paluszków. A prawa rączką, ile ma paluszków? Również pięć, brawo. Zarówno Wasza prawa, jak i lewa rączka mają po pięć paluszków, czyli mają po tyle samo paluszków. Wyobraźcie sobie, że paluszki to członkowie rodziny. Uwaga, zaczynamy zabawę od pierwszego paluszka ( kciuk).
Ten pierwszy - to dziadziuś, (kciuk)
a obok - babunia. ( palec wskazujący)
Największy - to tatuś, ( środkowy palec)
a przy nim - mamunia. ( palec serdeczny)
A to jest – córeczka mała! (piąty paluszek, ten najmniejszy)
Tralalala, la, la...
A to - moja rączka cała!
Tralalala, la, la.
Za pomocą tej zabawy wymieniliśmy członków naszej rodziny:
- dziadka,
- babcię,
- tatę,
- mamę,
- siebie.
Kogo możemy jeszcze wymienić? Pomyślcie, proszę, kto należy jeszcze do naszej rodziny? Dobrze- może być jeszcze siostra, brat. Może to być również ciocia, wuja. Kuzynka lub kuzyn. A czy pamiętacie imiona Waszych rodziców, dziadków, kuzynek lub kuzynów? Spróbujcie proszę wymienić imiona osób, które należą do Waszej rodziny.
2). Zabawa muzyczno– ruchowa „Paluszek”.
Pod tekstem znajduje się link do piosenki.
Tu paluszek, tu paluszek,
teraz pokazuje brzuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
a tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
chodź zatańczyć jak kaczuszka.
Dzieci ilustrują ruchem słowa piosenki.
Ruchem ręki zapraszają rodzica do tańca.
Tu paluszek, tu paluszek,
(pokazujemy jeden palec wskazujący i drugi palec wskazujący)
teraz pokazuje brzuszek.
(kładziemy obydwie rączki na brzuszek)
Tu jest rączka, a tu druga,
(pokazujemy jedną rękę i drugą rękę)
a tu oczko do mnie mruga.
(wskazujemy oko, mrugamy oczkiem)
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
(wskazujemy buzię i zęby)
tu wpadają cukiereczki.
(masujemy brzuszek)
Tu jest nóżka i tu nóżka,
(pokazujemy jedną nogę i drugą nogę)
chodź zatańczysz jak kaczuszka.
(kiwamy się na boki jak kaczka)
https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0
3). Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy- język, wargi, żuchwę.
Potrzebne Wam będzie lusterko.
- Powitanie- dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno. Unoszą język raz górnymi, raz za dolnymi zębami.
- Pyszny obiad- dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
- Spacer- przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
- Rodzinna zabawa- dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- Karuzela- dzieci naśladują ruch języka w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
- Całusy- dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
- Drzwi- dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu- rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.
4). Opowiadanie E. Stadmüller „ Dzień rodziców”.
Kochani wysłuchajcie proszę opowiadania pt. „ Dzień rodziców”. (Poniżej załączone są skany ilustracji do opowiadania- zdjęcie nr 1 i 2)
Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie. Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.
- Proszę pani- alarmował słoń- odpadła mi trąbą!
- Przywiąże mi pani ogonek?- przymilała się małpka.
- Oko mi się odkleja!- denerwowała się żabka.
Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca ( czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).
- Mama kangurzyca każdego zachwyca- recytował Bartek, wskazując na Magdę.- Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie- i Magda- hop- wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe zwierzątko.
Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie- duży (Oskar) i mały (Ada).
- A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany- chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi, szarymi uszami z tekturowych talerzyków.
- Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła- mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.
Po słoniach występowały małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.
Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.
Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.
W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.
Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami. Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.
- Musimy poćwiczyć- przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.
Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Drodzy Rodzice, proszę zadać dzieciom następujące pytania:
- Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
- Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
- Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?
- Kto wchodzi w skład twojej rodziny?
- Co lubisz robić z mamą?
- Co lubisz robić z tatą?
5). Propozycja kolorowanek.
Poniżej umieszczone zostały dla Was kolorowanki. Możecie przygotować dla rodziców niespodziankę i pokolorować jedną z nich.
Kochane Misie i Kotki.
W Waszych Kartach Pracy, część 2, str. 46-47 znajduje się propozycja kolorowanki ( bukiet kwiatów dla mamy) oraz pewne zadanie z serduszkami. Poradzicie sobie? Jestem pewna, że tak. Lwiątka również zachęcam do wykonania propozycji zadań.
Kochani, czy wiecie, że już jutro, czyli we wtorek 26 maja swoje wyjątkowe święto będą obchodziły Wasze kochane mamusie? Zawsze niespodziankę dla mam przygotowywaliśmy w przedszkolu. Niestety, w tym roku ze względu na sytuację w jakiej obecnie się znajdujemy, będziecie musieli stanąć na wysokości zadania i niespodziankę przygotować w domu. Jeżeli macie rodzeństwo poproście ich o pomoc. A może tata Wam pomoże? Myślę, że poradzicie sobie z tym wyjątkowym zadaniem. Kochani możecie zrobić laurkę lub pokolorować obrazek ( do wykorzystania obrazki zamieszczone poniżej)- na pewno sprawicie swoim mamą ogromną radość. Trzymam za Was kciuki, aby niespodzianka dla Waszych mam się udała.
Drogie mamy!
Dzień Mamy jest takim wyjątkowym dniem. Bardzo żałujemy, że nie możemy niespodzianki dla Was przygotować z dziećmi w przedszkolu. Pozwólcie proszę swoim dzieciom przygotować niespodziankę w domu. Może propozycję wykonania laurki lub innej niespodzianki pomoże wykonać rodzeństwo lub tata. Jestem przekonana, że dzieciom sprawi to ogromną radość i satysfakcję. Proszę tylko o Waszą tajemniczość!!!
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę miłego dnia.
p. Andżelika