O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

PROPOZYCJE NA PIĄTEK 05.06.2020

Jak miło i aktywnie spędzić czas w domu…

line

Propozycje zabaw na piątek :)

NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI:)


Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.

1. Na początek poproś rodzica o przeczytanie tekstu Jolanty Kucharczyk „MOJE UCZUCIA”
Żal mi minionych wakacji, urodzin które już były,
I tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
I złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
Że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
Tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
Po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
• Co mieszka w sercu?
• Czy zawsze jest nam wesoło?
• Czy zdarza się, że coś was smuci?
• Czy zdarza się, że coś was złości?

Pamiętaj, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom- dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

2.Przygotuj kartkę A4 i podziel ją na pół. W lewym górnym rogu narysuj chmurkę, a w prawym górnym rogu narysuj słoneczko. Po lewej stronie kartki(chmurka) narysuj to co Ciebie smuci, a po prawej stronie kartki(słoneczko) narysuj to co Ciebie cieszy.

3.Zapraszam Cię do zabawy z wykorzystaniem kostki. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo.
Przygotuj kostkę do gry. Na kartce papieru napisz numery od 1 do 6. A przy każdym numerze kolejno pytania:

1.Kiedy się złościmy?
2.Kiedy się smucimy?
3.Kiedy się boimy?
4.Kiedy się cieszymy?
5.Kiedy się wstydzimy?
6.Kiedy zazdrościmy?
Rzucasz kostką i odpowiadasz na wylosowane pytanie. Następnie przekazujesz kostkę następnej osobie i gra toczy się dalej:)

4.Zabawa Lustro emocjonalne. Koniecznie potrzebujecie drugiej osoby do zabawy. Jedna osoba jest lustrem, a druga – przegląda się w nim. Osoba stojąca przed lustrem wyraża miną, gestem, ruchem ciała różne emocje, a lustro je powtarza. Po chwili zamiana ról.

5.Wykonaj zadania w kartach pracy cz.4 str.59-Narysuj szlaczki po śladach, a potem samodzielnie.

6.Na wtorkowych zajęciach dowiedziałeś się kilku ciekawych rzeczy na temat chińskich dzieci. Myślę, że dzisiaj chętnie posłuchasz kilku informacji o dzieciach żyjących w Afryce.
Na początek posłuchaj wierszyka Juliana Tuwima:

Bambo

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.

Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.

A gdy do domu ze szkoły wraca ,
Psoci, figluje - to jego praca.

Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'
A Bambo czarną nadyma buzię.

Mama powiada: "Napij się mleka"
A on na drzewo mamie ucieka.

Mama powiada :"Chodź do kąpieli",
A on się boi że się wybieli.

Lecz mama kocha swojego synka.
Bo dobry chłopak z tego murzynka.

Szkoda że Bambo czarny , wesoły
nie chodzi razem z nami do szkoły.

Jeśli masz ochotę, narysuj dowolną ilustrację do wierszyka:)

7.W kulturze i tradycji Afryki rodzina jest postrzegana jako najważniejsza w życiu człowieka. Kluczową rolę w rodzinie odgrywają dzieci. Za dziecko uważany jest każdy, kto mieszka z rodzicami, jest od nich zależny i nie ma współmałżonka. Małe dzieci wcześnie zaczynają uczyć się podstawowych prac wykonywanych przez rodziców. Proporcjonalnie do swoich możliwości, siły i rozwoju zaczynają pomagać w codziennym życiu domowników. W rodzinach rybackich uczą się wszystkiego, co związane z połowem ryb: wiązania i naprawiania sieci, czyszczenia ryb, pływania, kierowania łodzią. W rolniczych – pracując z rodzicami na farmach, poznają tajniki uprawy ziemi i doglądania trzody. Dzięki temu odciążają przy pracy dorosłych i stopniowo przejmują spuściznę rodzinną. Wraz z wiekiem początkowo podobna rola dziewczynek i chłopców zaczyna się różnicować. Dziewczynki więcej czasu spędzają w domu, z kobietami. Zajmują się pracami związanymi z utrzymaniem domu i przygotowywaniem posiłków. Natomiast chłopcy wraz z narastaniem obowiązków i ilości wykonywanej pracy zyskują siłę fizyczną. Częściej przebywają z mężczyznami.



8.Posłuchaj piosenki i naucz się I zwrotki i refrenu:


https://www.youtube.com/watch?v=bgfyMKxwWT0




1.Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci-
w Azji, Australii, Afryce.
Każde dziecko wygląda inaczej
i mówi innym językiem.

Ref:
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć,
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.

To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą szczęśliwe być jak Ty.
Mieć dobra mamę, dobrego tatę,
chcą bezpiecznie żyć.

2.I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,
tak różne zabawki, książeczki,
inną szkołę, przedszkole, ubranka,
śpiewają inne piosenki.


Ref:
Każde dziecko…..


9.Teraz wybierzemy się w „Podróż do Afryki”.

Przygotujcie mapę lub globus – Waszym zadaniem jest znaleźć na globusie kształt afrykańskiego kontynentu.
Na podłodze rozłóż kocyk jako tratwę. Następnie zaproś na nią rodzeństwo, aby wyruszyć w podróż na kontynent Afryki. Aby wejść na tratwę, należy wykonać zadanie – powiedzieć, na jaką głoskę rozpoczyna się lub kończy słowo: tratwa, materac, wakacje itp.:. Naśladujecie machanie wiosłami, z prawej, lewej strony, naśladując szum morza.

10. Zwiedzanie dżungli – zabawa pantomimiczna do opowiadania.

Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie (wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach). Ciiiii! (kladziemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka – chcesz, to się pobawimy. Pomałpujmy, tak jak ona (dzieci naśladują ruchy małpki) np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp. Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa (naśladujemy schodzenie z drzewa). Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć (duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach (małe podskoki). Uwaga! Krokodyl (naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam (naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża ( kładziesz się na podłodze i sycząc poruszasz się po niej)Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami ( nawzajem obejmujecie się) powtarzając słowa:
O, ale le
O, beri, tiki, tonga
masa, masa, masa
O, balua, balue.

11. Jeśli zmęczyłeś się wyprawą do Afryki, proponuję krótką relaksację. Połóż się wygodnie na dywanie, zamknij oczy….

https://www.youtube.com/watch?v=lVY_bd5-wF4

12. Jeśli masz ochotę na kolorowanki, łamigłówki( w załączniku).

Uwieczniaj swoje zabawy na zdjęciach. Jeśli je prześlesz tak jak do tej pory, na pewno zostaną umieszczone na stronie:)))

Życzę udanej zabawy:)
p. Małgosia

line

Zdjęcie: PROPOZYCJE NA PIĄTEK 05.06.2020 Zdjęcie: PROPOZYCJE NA PIĄTEK 05.06.2020 Zdjęcie: PROPOZYCJE NA PIĄTEK 05.06.2020

Plik do pobrania: bambo_kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: bambo-lamiglowka.pdf
Plik do pobrania: emocje_radosc-kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: emocje_rozpacz-kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: emocje_smutek-kolorownak.pdf
Plik do pobrania: emocje_strach-kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: emocje_zachwyt-kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: emocje_zaskoczenie-kolorowanka.pdf
Plik do pobrania: kol-tuwim-7.pdf
Plik do pobrania: ldb-tuwim-3.pdf
Plik do pobrania: ldm-afryka-1a.pdf
Plik do pobrania: lektury-tuwim-bambo-3.pdf
Plik do pobrania: podroz_do_afryki-kolorowanka.pdf