WAKACJE TUŻ TUŻ
PROPOZYCJE ZABAW NA WTOREK 09.06.2020:)))
Sami decydujecie, które z nich wykonujecie. Obowiązkowe są zadania w kartach pracy „Nowe przygody Olka i Ady” oraz „Litery i liczby”.
1. Moi kochani wczoraj byliście nad Morzem Bałtyckim, a dzisiaj wybierzemy się…..No właśnie,aby się tego dowiedzieć rozwiąż zagadkę:
W CZASIE WAKACJI TURYŚCI CZĘSTO
WĘDRUJĄ PO NICH SZLAKAMI,
MOGĄ BYĆ NISKIE LUB WYSOKIE,
CZY WIECIE CO TO KOCHANI?
Czy udało Ci się rozwiązać zagadkę? BRAWO!Już wiesz, gdzie udasz się w podróż:)
2.Przygotuj mapę Polski i zastanów się, gdzie znajdują się góry. Następnie spróbuj je odszukać( jeśli będziesz miał problem poproś o pomoc rodzica). Góry znajdują się na południu Polski. Zwróć uwagę na kolory, jakimi są zaznaczone na mapie. Myślę, że większość z Was miała okazję być już w górach; dla tych, którzy jeszcze nie byli w górach zachęcam do obejrzenia filmiku.
3.Jak myślisz jakie zwierzęta najczęściej hoduje się w górach? Tak, bardzo dobrze. To owce.
Owce wypasane są wysoko w górach. Miejsca, w których są wypasane to hale. Góral, który zajmuje się wypasem owiec to
BACA. Natomiast młodszy pomocnik bacy to
JUHAS. Owce zazwyczaj hodowane są na wełnę, mleko, z którego górale robią tzw:
OSCYPKI(sery).
4.Zabawa
„JUHASOWE LICZENIE”(już wiesz kto to jest baca i juhas, więc świetnie poradzisz sobie w zabawie).
Zaproś do zabawy rodzeństwo i rodziców.
Ustawcie się w kole. Jeden z Was jest juhasem,pozostali to owce. Rodzic mówi rymowankę, a Wy idziecie wkoło, trzymając się za ręce.
Na hali, na hali
Juhas owce pasie,
Jedna mu uciekła
Dogoń ją juhasie.
Rodzic wskazuje na jedno dziecko(owcę), które wychodzi z koła i ucieka przed juhasem. Jeżeli juhas złapie owcę, to dalej pełni swoja rolę. Jeżeli jej nie złapie, to uciekające dziecko wchodzi do środka koła- zostaje juhasem i zasłania oczy rękami. Rodzic wybiera jedno dziecko, które się chowa i zaczyna kolejną zwrotkę rymowanki.
Na łące, na łące
juhas owce pasie
Jedna się zgubiła,
szukaj jej juhasie.
Dzieci w kole zatrzymują się. Juhas odsłania oczy i szuka owcy poza kołem. Jeśli znajdzie przyprowadza ją do koła. Jeśli nie- owca, która dobrze się schowała, zostaje pastuszkiem, a juhas wraca do dzieci. Teraz owce spacerują gromadką za juhasem. Rodzic zatrzymuje przy sobie dwoje dzieci i mówi trzecią zwrotkę rymowanki.
Na hali, na hali
tak się raz zdarzyło
miał juhas mało owiec,
lecz dwie mu przybyły.
Po ostatnich słowach dwoje stojących z boku dzieci dochodzi do pozostałych. Rodzic zmienia pastuszka, zatrzymuje przy sobie czworo dzieci i mówi rymowankę.
Na łące, na łące,
tam gdzie siana kopce,
przyszły do juhasa,
cztery obce owce.
Czworo dzieci dochodzi do pozostałych i spaceruje razem z nimi. Pod koniec ostatniej zwrotki owce i juhas przykucają.
Pilnuj swoich owiec,
góralski juhasie,
noc spędzą w zagrodzie,
ty czuwaj w szałasie.
5.Przygotuj kartoniki z literami i liczbami. Ułóż wyrazy
BACA, JUHAS, OWCA, OSCYPEK, HALE. Następnie podziel wyrazy na głoski i sylaby. Z lewej strony wyrazu połóż liczbę, która wskazywać będzie ilość głosek w wyrazie, a z prawej strony wyrazu liczbę, która wskazywać będzie ilość sylab w wyrazie. Na koniec zaznacz w wyrazach samogłoski i spółgłoski.
6.Czas na zabawy matematyczne pt:
„Góralskie liczenie”, czyli ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.. Przygotuj Kartoniki z liczbami, znakami „+”, „-”, „=” oraz liczmany.
Zadanie I
Na hali, na hali
10 owiec juhas pasie
Dwie z góry mu uciekły,
Ile teraz masz owiec juhasie?
Ułóż 10 liczmanów. Odsuń 2. Ułóż działanie:
10-2=8
Odpowiedź na pytanie: Teraz jest 8 owiec.
Tak samo postępuj przy innych zadaniach:
Zadanie II
Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale 4 starsze owce
uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi-
ile owiec w zagrodzie śpi?
Zadanie III
Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły
Powiedz teraz mi-
ile wszystkich owiec
w zagrodzie śpi?
Zadanie IV
Na łące pod górą
juhas owce pasie;
4 czarne owce
i 5 białych hasa.
Ile wszystkich owiec
jest w stadzie juhasa.
7. Czas na gimnastykę:
Dzisiaj wybierzemy się w
„Podróż przez krainy geograficzne”.
„POCIĄGIEM W NIEZNANE”
Ustawcie się w „pociąg” trzymając się za ramiona i poruszajcie się po dywanie w rytmie dowolnej muzyki- wolno, szybko, szybciej, coraz wolniej, zatrzymujecie się.
„W TATRACH”
Naśladujecie wspinanie si e na górski szczyt- maszerujecie swobodnie po dywanie, wysoko unosząc kolana; jazdę kolejką na Kasprowy Wierch- siedząc w rozkroku na ławeczce, przesuwacie się po niej, podciągając się na rękach; przejażdżkę góralską bryczką- łączycie się w pary:jedno dziecko jest woźnicą, drugie koniem, następnie zamieniacie się rolami; skoki juhasów przez ognisko- podejmujecie próbę przeskoku obunóż przez jeden krążek gimnastyczny lub przez dwa ułożone jeden za drugim.
„W SUDETACH”
Wybieracie się na wycieczkę na obszar Błędnych Skał. Waszym zadaniem jest pokonanie labiryntu ułożonego z krzeseł. Pojedyncze krzesła okrążacie na stojąco, a pomiędzy blisko ustawionymi obok siebie dwójkami krzeseł przechodzicie na czworakach.
„NA ROZTOCZU”
Naśladujecie zbieranie borówek- przykucacie i przesuwacie siew pozycji kucznej od jednego do drugiego krzaczka borówek( mogą je symbolizować zielone krążki gimnastyczne); zbieranie grzybów- maszerujecie swobodnie w dowolnym rymnie muzyki, na pauzę w muzyce zatrzymujecie się i wykonujecie skon do przodu; odpoczynek w hamaku- dobieracie się w pary, chwytacie się za ręce i wykonujecie delikatne wymachy raz w jedna raz w druga stronę.
„NA BAŁTYCKIEJ PLAŻY”
wykonujecie następujące zadania; piłka plażowa, dobieracie się w pary, ustawiacie się w niewielkiej odległości i rzucacie do siebie naprzemiennie lekkimi piłkami; następnie ustawiacie się w niewielkiej odległości od siebie i podajecie sobie naprzemiennie piłki nad głową oraz między nogami; skoki przez fale- równocześnie przeskakujecie bokiem przez rozłożoną na ziemi skakankę.
8.Na koniec jeśli masz ochotę zrób pracę plastyczną; Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce. Potrzebne będą farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego. Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejacie je na kartce z bloku technicznego; malujecie farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; malujecie drzewa iglaste u podnóża gór.
9.Jeśli masz ochotę na kolorowanki, łamigłówki( w załączniku).
Uwieczniaj swoje zabawy na zdjęciach. Jeśli je prześlesz tak jak do tej pory, na pewno zostaną umieszczone na stronie:)))
Życzę udanej zabawy:)
p. Małgosia