O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020


line

Dzień dobry!!!

1. Bardzo lubimy wakacyjne podróże. Wracając z wakacji przywozimy różne pamiątki. Pamiątki można kupić w sklepie, ale często znajdujemy je sami. Np. znad morza możemy przywieźć ciekawe kamyki, muszelki albo bursztynki.
Dzisiaj porozmawiamy właśnie o bursztynie. Dlaczego możemy znaleźć go właśnie nad morzem?
A Ty, jaką pamiątkę przywiozłeś z ubiegłorocznych wakacji?


2. Posłuchajcie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby – Bursztynek. Dowiecie się jakie pamiątki przywiozły dzieci z przedszkola Ady i Olka.

https://www.youtube.com/watch?v=8nwCdWJ305o

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcze¬śniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byli¬śmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradaw¬nych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.


3. Odpowiedz na pytania:
  • Jakie pamiątki przywiozły dzieci?
  •  O czym tata opowiadał Olkowi?
4. Tata wyjaśnił dzieciom, skąd w morzu wziął się bursztyn. Posłuchaj teraz, co na ten temat mówi legenda „Jurata, królowa Bałtyku”

https://www.youtube.com/watch?v=OXooQ6MhWMs

5. Bursztyn to szlachetny surowiec, występujący u wybrzeży wielu mórz na świecie. Między innymi możemy znaleźć go na nadbałtyckich plażach, a dzięki swojej powszechności od wieków wykorzystywany jest głównie w jubilerstwie – idealnie łączy się ze srebrem, tworząc biżuterię srebrną z bursztynem. Ciemnobrązowy, pomarańczowo-złoty lub żółty surowiec jest uwielbianym dodatkiem wśród kobiet na całym świecie. Nic dziwnego – już w prehistorii bursztyn używany był jako amulet, przynoszący szczęście jego posiadaczowi.

Bursztynu (kwas bursztynowy) ma również właściwości lecznicze wykorzystywane w chorobach nerek, jelit, gardła. Leki mają postać maści, kremów oraz nalewek.

Istnieją inne określenia bursztynu jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku.


6. Jeżeli masz w domu coś z bursztynu zobacz i powiedz, jaki jest bursztyn.

- Czy bursztyn  rozpuszcza 
się w wodzie?
Dziecko wrzuca bursztyn do wody, miesza.
Wniosek: bursztyn nie rozpuszcza się w wodzie.

- Elektryzowanie bursztynu.
Dzieci pocierają bursztyn o tkaninę wełnianą. Sprawdzają, czy przyciąga on skrawki papieru.
Wniosek: bursztyn się elektryzuje.

- Czy bursztyn jest twardy, czy miękki?
Sprawdzanie, czy na powierzchni bursztynu można coś wyżłobić za pomocą pilniczka.
Wniosek: bursztyn jest miękki.


7 Rozwiązanie quizu.  Kto wie?

- Czy bursztyn ma właściwości lecznicze?
- Gdzie można znaleźć bursztyny?
- Czy bursztyn rozpuszcza się w wodzie?
- Jakie kolory mają bursztyny?

8. Na plaży – utrwalenie wymowy głosek, ćwiczenia językowe

Popatrz uważnie na obrazek w załączniku.
- Powiedz, co to za miejsce?
- Co pływa po morzu?
- Co robią dzieci?
- Odszukaj, nazwij i policz zabawki.
- Ile jest ptaków, krabów, muszelek?
Poszukaj przedmiotów, w których nazwie znajdują się ćwiczone głoski.

Głoska sz: kapelusz, muszelka, wstążka.
Głoska s: parasol, statki, piasek, termos, sok, słońce, niebieskie niebo, niebieskie okulary.
Głoska ż: morze, plaża, żagiel. Co jest żółte?
Głoska z: zamek, złoty piasek, zabawa.
Głoska cz: dziewczynki, czerwony statek, czerwony krab,
Głoska c: materac, chłopcy, cudowny widok.
Głoska r: okulary, materac, torba, parasole, tratwa, kraby, rośliny, chmury, ręczniki, wiadra, krem.
Głoska l: latawiec, fale, glony.
Głoska d: woda, duża fala, drewniana łódka, czapka z daszkiem, zadowolona foka.

Starannie powtórz wyrazy.

Ułóż z nimi zdania.

9. Otwórz fioletową książeczkę na str. 60. Spróbuj wykonać łódkę według instrukcji. Pokoloruje wg własnego pomysłu.
Na dole strony narysuj po śladzie.

Na str. 65 dokończ rysować jagody zgodnie z poleceniem.

POWODZENIA!!!

line

Zdjęcie: ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020 Zdjęcie: ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020 Zdjęcie: ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020 Zdjęcie: ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020 Zdjęcie: ZADANIA DO PRACY W DOMU 18.06.2020