O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Kompetencje kluczowe - Matematyka


line

Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter.


Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego duży nacisk został położony na rozwijanie kompetencji kluczowych.

 
Co to są kompetencje kluczowe? Ogólnie można powiedzieć, że jest to precyzyjne i przemyślane wykorzystanie posiadanej lub zdobytej wiedzy w praktyce przedszkolnej. Istotą kompetencji jest zbiór tego co dziecko już umie robić. To nie jest tylko wiedza na dany temat, ale także psychologiczne podejście, nastawienie do realizacji zadania.

W skład kompetencji kluczowych wchodzą m.in.: porozumiewanie się w języku ojczystym oraz w językach obcych, kompetencje matematyczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje informatyczne , umiejętność uczenia się i rozwiązywania problemów w twórczy sposób.

Współczesna edukacja nastawiona jest przede wszystkim na czytanie, myślenie matematyczne, posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, komunikowanie się oraz współpracę w grupach, zespołach.

Matematyka w tym roku szkolnym będzie nam szczególnie bliska z racji wyznaczonych kierunków polityki oświatowej. Będziemy utrwalać nabytą już wiedzę oraz poszerzać ją o nowe treści i umiejętności.

Przykładowe działania odnośnie kompetencji matematycznych:

codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa, realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – „Dziecięca matematyka” (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu), zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.

Co 5 latek powinien umieć mając na uwadze kompetencje matematyczne?


W zakresie znajomości stosunków ilościowych, jakościowych, orientacji w przestrzeni 5 latek powinien: 
  • dokonywać klasyfikacji zbiorów wg. ich liczebności, porównywać zbiory przez łączenie w pary po jednym elemencie z każdego zbioru,
  • porównywać wielkości przedmiotów np. mały-mniejszy-najmniejszy
  • używać nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
  • klasyfikować zbiory wg cech jakościowych
  • dokonywać podziału zbioru na podzbiory wg różnych właściwości elementów
  • różnicować pojęcia: na prawo, na lewo, naprzeciw
  • odróżniać prawą stronę od lewej

Motoryka duża i mała:

W zakresie motoryki małej 5 latek powinien:

  • ciąć papier nożyczkami,
  • skleić papier klejem,
  • nawlec na nitkę małe koraliki,
  • lepić z plasteliny,
  • łączyć ze sobą klocki konstrukcyjne,
  • odwzorować romb,
  • narysować postać ludzką zaznaczają główne elementy,
  • poprawnie kolorować obrazki konturowe,
  • odwzorować drukowanymi literami swoje imię,
  • zapiąć guzik, 
  • rysunki wykonuje rozmieszczając wszystkie elementy na całej kartce, 


W zakresie sprawności motorycznej 5 latek powinien:
  • zmieniać w biegu kierunek,
  • wbiec do góry po schodach,
  • wykonać 5 skoków na jednej nodze,
  • skoczyć do przodu obiema nogami bez utraty równowagi,
  • skoczyć do tyłu,
  • przejść na palcach 3 metry nie dotykając podłogi, 

Drodzy rodzice pamiętajmy, że dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, własne doświadczanie, rozmowę i obserwacje nas dorosłych. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Nie porównujemy dzieci, tylko wspierajmy. Bądźmy silnym ramieniem, o które dziecko zawsze może się oprzeć, kiedy napotka trudności.


line