 |
|
|
|
Kompetencje kluczowe - Matematyka
|
|
|
|
Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej ma wyjątkowy charakter.
Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego duży nacisk został położony na rozwijanie kompetencji kluczowych.
Co to są kompetencje kluczowe? Ogólnie można powiedzieć, że jest to precyzyjne i przemyślane wykorzystanie posiadanej lub zdobytej wiedzy w praktyce przedszkolnej. Istotą kompetencji jest zbiór tego co dziecko już umie robić. To nie jest tylko wiedza na dany temat, ale także psychologiczne podejście, nastawienie do realizacji zadania.
W skład kompetencji kluczowych wchodzą m.in.: porozumiewanie się w języku ojczystym oraz w językach obcych, kompetencje matematyczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje informatyczne , umiejętność uczenia się i rozwiązywania problemów w twórczy sposób.
Współczesna edukacja nastawiona jest przede wszystkim na czytanie, myślenie matematyczne, posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi, komunikowanie się oraz współpracę w grupach, zespołach.
Matematyka w tym roku szkolnym będzie nam szczególnie bliska z racji wyznaczonych kierunków polityki oświatowej. Będziemy utrwalać nabytą już wiedzę oraz poszerzać ją o nowe treści i umiejętności.
Przykładowe działania odnośnie kompetencji matematycznych:
codzienne zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie, rozróżnianie stron: lewa/prawa, realizacja ćwiczeń z programu prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej – „Dziecięca matematyka” (m.in. przeliczanie, porównywanie liczebności, stosowanie liczebników porządkowych, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni oraz na kartce, pomiary długości, klasyfikowanie, przekształcanie, rytm, następstwo czasu), zadania, zabawy eksperymentalno-doświadczalne, kulinarne.
Co 5 latek powinien umieć mając na uwadze kompetencje matematyczne?
W zakresie znajomości stosunków ilościowych, jakościowych, orientacji w przestrzeni 5 latek powinien:
- dokonywać klasyfikacji zbiorów wg. ich liczebności, porównywać zbiory przez łączenie w pary po jednym elemencie z każdego zbioru,
- porównywać wielkości przedmiotów np. mały-mniejszy-najmniejszy
- używać nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,
- klasyfikować zbiory wg cech jakościowych
- dokonywać podziału zbioru na podzbiory wg różnych właściwości elementów
- różnicować pojęcia: na prawo, na lewo, naprzeciw
- odróżniać prawą stronę od lewej
Motoryka duża i mała:
W zakresie motoryki małej 5 latek powinien:
- ciąć papier nożyczkami,
- skleić papier klejem,
- nawlec na nitkę małe koraliki,
- lepić z plasteliny,
- łączyć ze sobą klocki konstrukcyjne,
- odwzorować romb,
- narysować postać ludzką zaznaczają główne elementy,
- poprawnie kolorować obrazki konturowe,
- odwzorować drukowanymi literami swoje imię,
- zapiąć guzik,
- rysunki wykonuje rozmieszczając wszystkie elementy na całej kartce,
W zakresie sprawności motorycznej 5 latek powinien:
- zmieniać w biegu kierunek,
- wbiec do góry po schodach,
- wykonać 5 skoków na jednej nodze,
- skoczyć do przodu obiema nogami bez utraty równowagi,
- skoczyć do tyłu,
- przejść na palcach 3 metry nie dotykając podłogi,
Drodzy rodzice pamiętajmy, że dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, własne doświadczanie, rozmowę i obserwacje nas dorosłych. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Nie porównujemy dzieci, tylko wspierajmy. Bądźmy silnym ramieniem, o które dziecko zawsze może się oprzeć, kiedy napotka trudności.
|
|
|
 |