1. „W bajkowej krainie” – zabawy i ćwiczenia poranne.
„Krasnoludki i wielkoludy” – Dzieci naśladują krasnoludki – chodzą w przysiadzie oraz wielkoludy – chodzą na palcach.
„Wilk” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło „wilk” – gromadzą się w wyznaczonym miejscu.
„Zaklęci rycerze” – Dzieci wykonują swobodny bieg po pokoju, a na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją nieruchomo.
„Jestem…” – Dzieci naśladują sposób poruszania się określonych przez rodzica postaci z bajek, np. staruszki, rycerza, smoka.
2. Zagadka wprowadzająca:
Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. (TEATR)
3.Posłuchaj wiersza „TEATR” B. Koronkiewicz
Jest takie miejsce zaczarowane, gdzie bajka z życiem się miesza.
To, co tam widzisz czasem Cię smuci, a innym razem rozśmiesza.
Na scenie grają piękni aktorzy, albo też lalki jak żywe.
Wszystkie historie bardzo przeżywasz i wierzysz, że są prawdziwe.
Przepiękne stroje i dekoracje zachwyt wzbudzają niemały,
Siedzisz w fotelu i zapominasz na chwilę o świecie całym.
Kupując bilet znasz swoje miejsce – ma numer w konkretnym rzędzie.
Oglądasz spektakl w ciszy, skupieniu i czekasz, co dalej będzie.
Kurtyna wznosi się na początku, opada po każdym akcie,
A spacerować można, rozmawiać – w przerwie, to znaczy w antrakcie.
By przedstawienie było ciekawe, żeby się nam podobało,
By każdy szczegół współgrał z całością, pracuje ludzi niemało.
Dla nich na koniec w podziękowaniu publiczność braw nie żałuje,
Za reżyserię, grę, dekorację, wszystkim artystom dziękuje.
Jest takie miejsce piękne i ważne, bo do przemyśleń nas zmusza,
To teatr. Teatr na tym polega, że uczy, bawi i wzrusza.
Można wspólnie z dzieckiem wyjaśnić znaczenie wytłuszczonych wyrazów. Nawiązać do wspólnych wyjazdów do teatru, sposobu zachowania się w tym miejscu.
4.Przeczytaj dziecku wyrazy związane z teatrem. Dziecko niech podzieli je na sylaby. Proszę zapytać jakie słyszy głoski na początku?
aktor scena dekoracje
kurtyna balkon kostiumy
widownia fotele maska
bilet lalka muzyka
5. „Cicho – głośno” – rytmizacja tekstu.
Dzieci wypowiadają imiona bohaterów bajkowych w dowolnym rytmie. Mówią je cicho i głośno.
6.Odpręższ się i pokaż po kolei pozycje jak na obrazkach - załącznik
7.Zabawa ruchowa: dobre smoki i złe smoki – dziecko porusza się w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i przybiera różne pozy wg. polecenia rodzica.: wesoły smok, smutny smok, zły smok, straszny smok.
8.” Powiedz to jak…”- zabawa słowna
Wypowiedz zdanie „Dzisiaj jestem bardzo głodny” wcielając się w różne osoby: wilka, krasnoludka, króla, wróbelka.
9„Skaczemy” – zabawa ruchowa, odrysuj swoje stopy wytnij je, ułóż według własnego pomysłu i ćwicz skoki. zalacznik
10.„Jak w bajce” – zabawa teatralna.
Przygotujcie razem bajkowe przebrania i rekwizyty. Waszym zadaniem jest przebranie się i wcielenie w wybranego bohatera bajki oraz odegranie krótkiej scenki. Możecie też zrobić kalambury gdzie hasłami będą tytuły bajek i baśni.
Na zakończenie zapraszam Was na film pt. „Jak powstaje spektakl?
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
|