Dzień dobry Pszczółki 😊
Dziś kolejny dzień nauczania zdalnego.
W tym tygodniu porozmawiamy o karnawale. Popatrzcie uważnie na wyraz
KARNAWAŁ. Powtórzcie kilka razy słowo karnawał, teraz podzielcie to słowo na sylaby- ile ich jest? Które litery z tego wyrazu już znamy , wymieńcie je.
Czy wiecie , co to jest karnawał? Jeśli ktoś nie wie, to wyjaśniam ,że karnawał to czas, w którym odbywają się liczne bale. Czas ten trwa od początku roku , a kończy się we wtorek poprzedzający ŚRODĘ POPIELCOWĄ /
POPIELEC – oznacza początek wielkiego postu i oczekiwania na Wielkanoc /. Bal , na który wszyscy przychodzą przebrani może też nazywać się
balem przebierańców lub balem kostiumowym.
- Poproście teraz Rodziców żeby przeczytali Wam wiersz, którego uważnie posłuchajcie .
Dorota Gellner „ Sen o balu”
Ach ten bal! Ach ten bal!
Popatrz, ile tańczy par!
Jedwabne pończoszki,
paseczki i groszki,
przy każdej sukience
wróbelki jak broszki.
Kucyki, warkocze-
tu rude, tam złote,
a płaszczyk królewny
szumiący i śpiewny!
Srebrzyste koronki,
perełki, pierścionki,
kokardy jak róże,
w kokardach biedronki.
We włosach dziewczynki
motyle jak spinki,
a oczy księżniczki
jak czarne guziczki.
Lecz już kończy się bal
i rozpływa się sen-
już na zwodzony most
karetą wjeżdża dzień.
• O czym był ten wiersz? Jak były ubrane dzieci? Gdzie odbywał się bal opisany w wierszu?
Po co przebieramy się na bal? Jak są ozdabiane sale na bal?
Zabawa ruchowa: Jaką mamy teraz porę roku? Dzieci bardzo lubią gdy zimową porą pada śnieg. Zabawimy się teraz , że jesteście płatkami śniegu. Wstańcie i delikatnie na paluszkach okręcamy się siedem razy w prawo. Teraz płatki śniegu okręcają się siedem razy w lewą stronę .Płatki opadają , siadamy .
- Popatrzcie uważnie na wyraz BAL.
Pierwsza litera to b. Powiedzcie krótko głoskę b, a teraz wypowiedzcie ją długo. Jak sądzicie jest to samogłoska, czy spółgłoska? Jeżeli powiedzieliście, że b jest spółgłoską to brawo!!!!Skoro b jest spółgłoską , to już wiecie , że zaznaczamy ją kolorem niebieskim.
• Podzielcie teraz słowo bal na sylaby. Ile ich jest?
• Wymieńcie głoski, które słyszycie w słowie bal- ile ich jest?
• A teraz pod każdą literą wyrazu BAL narysujcie kreską w odpowiednim kolorze, pamiętając, że samogłoski zaznaczamy kolorem czerwonym, a spółgłoski kolorem niebieskim. Ile w wyrazie bal jest samogłosek, a ile spółgłosek?
Przyjrzyjcie się uważnie jak wygląda literka b / mała i duża/ i spróbujcie wymodelować ją z plasteliny, jeżeli nie macie , to ułóżcie ze sznurka, wstążki . Gdy wrócimy do przedszkola będziemy pisać literkę b po śladzie w naszych kartach pracy. Ćwiczcie rączki, żeby poszło nam to sprawnie.
• Teraz spróbujcie przeczytać samodzielnie:
ba bo bi by be bal bar bak bat bok balon
To bal. Basia to kot, Olek- smok, a Ada to biedronka. I te balony! Bal nad bale.
Gdy będziecie mieli jeszcze dzisiaj ochotę , to postarajcie się narysować jak najwięcej przedmiotów , których nazwa rozpoczyna się na literę b- karteczki z tymi rysunkami przyniesiecie do przedszkola jak do niego powrócimy. Zobaczymy, kto będzie miał najwięcej .
Życzę Wam miłego dnia i dużo zdrówka.
p. Marysia