Dzień dobry kochane Pszczółki 😊.
Kolejny raz musimy pozostać w domach i dobrze już wiecie dlaczego. Mam nadzieję, że sytuacja ta nie potrwa długo i szybko powrócimy do przedszkola. Jednak aby tak się stało, musimy wszyscy być solidarni i postępować właściwie żeby móc zwalczyć pandemię.
W ubiegłym tygodniu zaczęliśmy już mówić, że wielkimi krokami zbliżamy się do Świąt Wielkanocnych. I właśnie na dzisiaj mieliśmy zaplanowane zajęcia objaśniające różne symbole związane z nadchodzącymi świętami . Wierzę, że chociaż na odległość , ale uda się nam wszystko zrobić. Rodzice mogą wysłać zdjęcia jak pracujecie na aplikację obecności.pl
Zapewne pamiętacie , że ten tydzień nazywa się: WIELKI TYDZIEŃ. Jest on bezpośrednio przed największymi dla chrześcijan świętami- Świętami Wielkanocnymi, które obchodzimy na pamiątkę zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
WIELKI TYDZIEŃ to czas wypełniony przygotowaniami do świąt / sprzątanie, przygotowywanie świątecznych dekoracji, pieczenie, przygotowywanie różnych pysznych potraw/.W WIELKI PIĄTEK wg tradycji powinno się pościć , czyli nie powinniśmy tego dnia spożywać potraw mięsnych.. Tego dnia wspominamy dzień, w którym źli ludzie ukrzyżowali Pana Jezusa.W piątek powinno być już wszystko przygotowane w domu . W WIELKĄ SOBOTĘ zanosimy do kościoła koszyki z różnymi produktami. Ksiądz święci je, a my w pierwszy dzień świąt spożywamy je podczas świątecznego śniadania. Jestem ciekawa czy pamiętacie od ubiegłego roku jakie znaczenie przypisuje się poszczególnym produktom, które w czasie tych świąt pojawiają się na naszych stołach. Jeśli ktoś nie pamięta, to przypomnijmy sobie:
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania wielkanocnego, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki -dawano je w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka/ poświęcona w NIEDZIELĘ PALMOWĄ -to właśnie wczoraj była ta niedziela / miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Muszę Wam powiedzieć, że są takie regiony w naszym kraju, w których robi się takie specjalne , kolorowe palmy. Organizuje się nawet konkursy ,w których wygrywa najpiękniejsza lub najwyższa palma.
Poświęcone palemki są ozdobą świątecznego stołu. Zawieszamy na nich pisanki.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami ciasta, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa.
Baranek /zrobiony z masła, chleba, czy cukrowy/ z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę.
Wędliny-mają zapewnić zdrowie, bogactwo.
Baba wielkanocna-symbolizuje doskonałość i zapewnia dostatek w kuchni.
Zapewne te wszystkie produkty znajdą się na Waszych stołach, a Wy wspaniale wyjaśnicie wszystkim jakie one mają znaczenie.
W drugi dzień świąt jest śmigus- dyngus, tradycja oblewania wodą. Uważajcie tego dnia bardzo mocno ponieważ gdyby nawet nie padał deszcz , to i tak możecie być zmoczeni😊.
• Pomyślcie jakie tradycje świąteczne są w Waszych domach.
• A teraz czas na zabawę –„ Zające”- dz. skacze obunóż na dywanie/łące/.Wyznaczamy jedno miejsce , do którego dziecko musi dotrzeć po usłyszeniu hasła: do norki! Zabawę powtarzamy kilka razy.
• Teraz bardzo proszę otworzyć karty pracy część 4 s.64 i wykonać zamieszczone tam zadania .
• Wielkanocne święta są gdy jest już wiosna. Dlatego bardzo często wśród świątecznych dekoracji pojawiają się żonkile, tulipany. Wasze kolejne zadanie będzie polegało na ponumerowaniu tulipanów od najmniejszego do największego, a następnie na pokolorowaniu kwiatów i wykonaniu szlaczków. Otwórzcie karty pracy część 4 s. 70.
Powodzenia 😊
Pozdrawiam i zapraszam jutro na kolejne zajęcia.
Pani Marysia.
|