Witajcie Wiewiórki! Przed Wami kolejna porcja zadań. Temat dzisiejszych zajęć to: Poznajemy budowę ptaka.
1. Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od wysłuchania opowiadania M. Strękowskiej – Zaręby „Ptaki”. Pod poniższym linkiem znajduje się opowiadanie do odsłuchania. Wysłuchajcie uważnie tekst, a następnie odpowiedzcie na pytania zapisane poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=7OhK20BCaZc
Pytania:
- Co robią ptaki wiosną?
- Kto to jest ornitolog?
- Dlaczego ptaki potrafią latać, a ludzie nie potrafią?
Ciekawostka: Natura wyposażyła ptaka w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt (są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni). Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza, co ułatwia mu latanie.
2. Proszę, abyście otworzyli teraz karty pracy na stronie 52. Ilustracja przedstawia bociana, zaś napisy to nazwy części ciała bociana. Przeczytajcie i wskażcie kolejne części ciała bociana, a następnie dorysujcie na ilustracji trawę oraz żabę.
U dołu strony, uzupełnijcie zadanie pisząc treść po śladzie, a następnie przeczytajcie to, co napisaliście.
3. Ilustracje na kolejnej stronie przedstawiają czynności, jakie wykonuje bocian. Najpierw opowiedzcie, co widzicie na czterech ilustracjach, a następnie przeczytajcie tekst umieszczony pod obrazkami.
U dołu strony znajduje się dalsza część tekstu rozpoczętego na poprzedniej stronie. Napiszcie go po śladzie, a następnie odczytajcie całość wraz z początkiem z poprzedniej strony.
4. W załącznikach znajdują się ilustracje różnych ptaków: wrony, dzięcioła, bociana, orła oraz wróbla. Przyjrzyjcie się tym ptakom i spróbujcie wskazać różnice w budowie ich ciała. Zwróćcie uwagę na dzioby. Jak myślicie, dlaczego ptaki mają różne dzioby? Który z ptaków ma najmniejszy dziób, a który największy?
Ciekawostka: Ptaki różnią się zewnętrznie wielkością, ubarwieniem, kończynami, ogonami i dziobami. Najmniejszym ptakiem na świecie jest koliber, a największym struś afrykański. Najbardziej kolorowymi ptakami w Polsce są m.in. kraska, bażant, wilga, dzięcioł, szczygieł, sójka. Najdłuższy dziób ma pelikan australijski. Dzioby ptaków dostosowane są do rodzaju spożywanego pokarmu. Dziób wszystkożercy wrony, czy szpaka jest niezbyt duży, ostry na końcu i przeważnie czarny. Dziób ziarnożercy, np. wróbla, jest krótki i szeroki. Służy do rozłupywania twardych nasion. Dziób owadożercy, np. jaskółki jest podobny do dzioba ziarnożercy, dzięki niemu ptak może łapać niewielkie owady. Dziób ptaków drapieżnych, np. orła jest masywny i mocno zagięty. Umożliwia chwytanie zdobyczy. Dziób ptaków, które kłują w drewnie jest średniego rozmiaru, ale na kocu bardzo ostry. Musi bowiem przekłuć korę drzewa. Bocian zaś ma dziób długi, bo poluje na zwierzęta, które zamieszkują podmokłe łąki.
5. Wracamy na chwile do opowiadania z początku zajęć. Przypomnijcie sobie, czyje gniazdo chcieli obserwować Olek i dziadek? Jaki dziób ma bocian? Dlaczego dziób bociana jest taki długi?
6. Ostatnie zadanie na dziś to wykonanie gniazda bociana. Chciałabym, abyście nazbierali na dworze suchą trawę, bądź drobne patyki i według wzoru w załączniku wykonajcie bociany w gnieździe.
W trakcie wykonywania tej pracy osłuchujcie się z piosenką, którą wczoraj wprowadziliśmy podczas zajęć. https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
Przyjemnej pracy!
Pamiętajcie o ruchu na świeżym powietrzu, dużo biegajcie, spacerujcie, obserwujcie ptaki oraz zmieniającą się przyrodę!
|