Witajcie „Żabki”
Dzisiejsze spotkanie zaczniemy od wysłuchania wiersza o muzyce.
Wiersz B. Betki „ Muzyka”
Posłuchaj wiersza i odpowiedz gdzie mieszka muzyka?
"Muzyka wokół nas jest wszędzie
tu śpiewa ptaszek, tam śpiewa wiatr,
muzyka to jest mój cały świat.
Gdy świerszczyk śpiewa,
w duszy mi gra,
gdy wiatr powiewa,
śpiewam la la,
gdy lasek szumi
słucham, bo tam
najwięcej dźwięków na świecie mam".
Czy potraficie odpowiedzieć na pytanie, gdzie mieszka muzyka?
Tak, muzyka jest wszędzie wokół nas, ale też jest w nas samych.
Muzyka to dźwięki, które słyszymy. Nie tylko instrumenty wydają dźwięki.
Dźwięki słychać , gdy gnieciemy gazetę, gdy uderzamy łyżeczką o kubek , gdy pada deszcz lub wieje wiatr.
Dzisiaj będziemy poszukiwaczami dźwięków. Zapraszam do zabawy.
1.Zabawa badawcza „Guzikowa muzyka”.
Będziemy porównywali dźwięki wydawane przez guziki umieszczone w rożnych pojemnikach
Do zabawy potrzebne będą:
-guziki(mogą być różnej wielkości)
-zamykane naczynia: plastikowe pudełko, metalowe,nieduży słoik, kartonik.
Do każdego naczynia nasyp tyle samo guzików, a następnie potrząsaj kolejno naczyniami. Czy dźwięki guzików w rożnych naczyniach są takie same, czy różnią się?
Wybierz teraz jedno z naczyń i rytmicznie nim potrząsaj. W ten sposób powstanie muzyka. Jeśli wymyślisz jakieś słowa ,utworzysz piosenkę.
2. Zagadka słuchowa.
Odwróć się tyłem do rodzica. Rodzic będzie potrząsał jednym z pojemników, a ty musisz wskazać odpowiedni pojemnik. Brawo!
3.Nauka rymowanki.
„Muzyka jest dobra na wszystko, nieważne ile masz lat
weź instrument do ręki, niech dźwięki popłyną w świat”
Powiedz tą rymowankę :
-z radością , a następnie ze smutkiem
-głośno, a następnie cicho
-wolno, a następnie szybko.
4.Zabawa badawcza „Papierowa muzyka”
Do zabawy potrzebne będą:
-kawałki papieru rożnego rodzaju : gazeta, papier śniadaniowy, papier do pieczenia, papier ozdobny
-tekturowe pudełko
Jak myślisz , czy te papiery lub pudełko mogą wydawać dźwięki? Jeśli tak , to w jaki sposób można te dźwięki wywołać?
Spróbuj manipulować pudełkiem i papierami np.; składać je,uderzać w nie paluszkami, pocierać nimi, gnieść, drzeć na małe kawałki.
Jakie wrażenia wywołały w tobie te dźwięki?
5.Zabawa przy piosence „Marcowe żaby”.
Myślę,że pamiętacie jeszcze tę piosenkę i potraficie się przy niej zabawić.
https://www.youtube.com/watch?v=HEi4wz8L-6o
6.Doświadczenie „Czy dźwięk można zobaczyć?
Potrzebne będą:
-przezroczysta miska
-folia spożywcza -przezroczysta
-dwie plastikowe butelki
-kolorowa posypka
Czy dźwięk możemy zobaczyć? Przekonajcie się sami.
Poproście o pomoc rodzica.
Na stole postaw przezroczystą miskę. Górną część miski zakryj folią spożywczą i wsyp na folię kolorową posypkę. Następnie uderzaj nad miską butelką o butelkę, wywołując głośne dźwięki. Obserwuj , co dzieje się z posypką.
Oczywiście. Posypka rozsypuje się, gdyż dźwięki butelek wywołały drgania.
7.Słuchanie i dowolna interpretacja ruchowa utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku” cz. WIOSNA
Posłuchaj utworu pt. Wiosna i zatańcz wg własnego pomysłu. Możesz do tańca zabrać chustkę lub apaszkę.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
8. Malujemy muzykę-zabawa plastyczna inspirowana utworem A Vivaldiego cz. Wiosna
O czym myślałaś/łeś słuchając tego utworu?
Namaluj teraz farbami ilustrację do tej muzyki (dziecko maluje słuchając utworu A. Vivaldiego: https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o )
9.Zapraszam was teraz na wiosenny spacer . Poszukajcie dźwięków w otaczającej was przyrodzie. Powodzenia.
10.Karty pracy dla chętnych dzieci.
Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrówka.
p. Iwona
|