Drogie pszczółki!
1.Na początek wysłuchajcie zagadki:
Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje.
Ale najpierw w gnieździe ptak je wysiaduje. (JAJO)
A teraz podzielcie słowo JAJO na głoski – ile jest głosek w wyrazie?
Wymieńcie inne słowa w których głoskę: j słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa?
2.Budowanie schematu słowa jajka - a teraz wykonajcie zadania wraz z rodzicem:
Dz. układa tyle kartoników/klocków(co jest pod ręką), ile sylab słyszą w słowie JAJKA. Rozsuwają kartoniki i wymawiają głośno sylaby.
Budowanie schematu słowa JOLA – rodzic wymawia, głoskując imię dziewczynki: J-O-L-A, podkreślając, że JOLA jest koleżanką Olka z przedszkola. Następnie dz. samodzielnie dzieli słowo JOLA na sylaby i głoski.
3.Budowanie modeli słów: JAJKA, JOLA - proszę uszykować czerwone i niebieskie klocki/karteczki.
Dz. określa czy głoska: J jest spółgłoską, czy samogłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca głoski: J niebieskimi kartonikami. Wskazuje kolejne spółgłoski. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach.
4.Odkrywanie liter: j, J.
Rodzic umieszcza na stole modele słów: jajka, Jola(napisane na kartce). Pokazuje literę j – małą i J wielką (załącznik). Dz. określa jej wygląd, do czego jest podobna litera j?. Pisanie na podłodze, na plecach, w powietrzu, w kaszy/mące literę: j, J.
Nastepnie dziecko umieszcza kartonik z literką we właściwych miejscach pod swoimi modelami słów: jajka i Jola(z poprzedniej zabawy). Rodzic przypomina, że imiona rozpoczynają się wielką literą.
5.Umieszczanie kartoników z poznanymi wcześniej literami we właściwych miejscach: j-a-j-k-a, J-o-l-a.
6.A teraz otwórzcie KP cz.4, str. 48. Zwróćcie uwagę na podział słowa: jajka na sylaby, głoski, samogłoski i spółgłoski.
7. A na koniec wykonajcie zadania w KP:
KP nr. 4 str 49
KP cz. 4, str 50
pozdrawiam serdecznie Pani Żaneta :)
|