O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Zajęcia online 8.04.21


line

"Skąd się bierze chleb?"
Witajcie kochane kociaki. Bardzo Wam dziękuję za piękne prace jakie do mnie wysyłacie. Widzę, że niektórzy ciężko pracują. Cieszy mnie to bardzo. 

Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka ciekawostek na temat tego, skąd się bierze chleb? Pewnie wielu z Was odpowiedziałoby, że ze sklepu, piekarni. Ale czy wiecie, że zanim chleb trafi na półki do sklepu, przejść musi długą drogę?
A jaką. to dowiecie się z dzisiejszych zajęć.

1. Na początek posłuchajcie opowiadania „Żyto i chleb” Cz. Janczarskiego. Następnie na podstawie opowiadania, spróbujcie ułożyć obrazki według kolejności. Obrazki są dołączone poniżej. Możecie wskazywać palcem.

"Żyto i chleb"
Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.
– Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.
Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.” Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty.
– Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
– Co jest w tym worku? – zapytał miś.
– Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze „złocistych ziarenek.”
Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?” Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?” Aby upiec chleb, potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

Drodzy rodzice, porozmawiajcie z dziećmi na temat przeczytanego opowiadania i zadajcie im kilka pytań pomocniczych, które dla nich przygotowałam.

• Gdzie na spacer poszła Ania z Uszatkiem?
• Co tam widzieli?
• Co w workach wiózł dziadek Walenty?
• Dokąd jechał z żytem dziadek Walenty?
• Jak powstaje chleb?

Drogie dzieci spróbujcie teraz ułożyć obrazki zgodnie z kolejnością w jakiej powstaje chleb. Od czego należy zacząć, abyśmy chleb mogli kupić w sklepie.
(Poniżej zamieściłam prawidłową kolejność i podpowiedź dla rodziców)
1. Rolnik kosi zboże i zawozi je do młyna.
2. Młynarz mieli w młynie zboże na mąkę.
3. Mąka jest transportowana do piekarni.
4. W piekarni piekarz lub maszyna wyrabia ciasto na chleb i formuje bochenki.
5. Bochenki są wypiekane w piecu.
6. Pieczywo jest transportowane do piekarni – sklepu.
7. W piekarni/sklepie spożywczym kupujemy pieczywo.


2. Zapraszam Was teraz do zabawy, którą z pewnością pamiętają Wasi rodzice. Pobawcie się wspólnie w zabawę pt. „Mało nas do pieczenia chleba”
Jedna osoba tańczy w środku koła a wszyscy śpiewają. Mało nas, mało nas do pieczenia chleba i na hasło „tylko nam, tylko nam Ciebie tu potrzeba” wskazujecie kogoś, kto do was do środka dołączy. Kiedy wszyscy domownicy wejdą do środka i nie ma już koła, wtedy śpiewacie drugą zwrotkę i wypraszacie ze środka tworząc znowu koło.

Mało nas, mało nas
Do pieczenia chleba,
Tylko nam, tylko nam
Ciebie tu potrzeba!

Dużo nas, dużo nas
Do pieczenia chleba,
Więc już nam, więc już nam
Ciebie tu nie trzeba!

https://youtu.be/YC-pDKWLRKw

3. Teraz zabawa matematyczna. Przygotujcie sobie 8 patyczków. Mogą być też kredki, słomki lub paski z kolorowego papieru.
Poproście rodziców o odczytanie zdań i spróbujcie ułożyć tyle patyczków, ile wyrazów usłyszycie w poszczególnych zdaniach. Kiedy rodzic skończy czytać zdanie powiedzie, ile patyczków ułożyliście. Sprawdźcie wspólnie, czy ilość patyczków zgadza się z ilością wyrazów w zdaniu.

• Chleb jest bardzo zdrowy.
• Zboże rośnie na polu.
• Kłosy są żółte jak słońce.
• Ziarno mieli się na mąkę.
• Mąka jest transportowana do piekarni.
• Piekarz wyrabia ciasto i formuje bochenki.
• Sprzedawca w piekarni sprzedaje bułeczki, rogaliki i chleb.

4. Gimnastyka ważna sprawa, bo wszyscy wiecie, że ruch to zdrowie, dlatego zapraszam was na „wiejską gimnastykę” .Postarajcie się wykonywać ćwiczenia zgodnie ze wskazówkami. Zamieńcie się w koniki, króliki, owieczki, koguciki, kaczuszki, kotki, kurki. Dobrej zabawy.
  •  „Koniki” – dzieci poruszają się po sali naśladując konie. Podczas zabawy zmieniamy tempo poruszania się oraz wysokość podnoszenie nóg
  • „Wesołe zwierzątka”- dzieci biegają po dywanie. Na hasło nauczycielki: królik – skaczą obunóż trzy razy, konik – galopują, owieczki – poruszają się na czworakach. Zabawę prowadzimy 3 razy wypowiadając każde słowo.
  • „Koguciki” – nauczycielka rozdaje dzieciom małe piłeczki. Dzieci poruszają je stopą do przodu i do tyłu naśladując grzebanie kogucika w ziemi.
  • „Kaczuszki” – dzieci kucają i wkładają między kolana piłeczkę. Spacerują po sali naśladując chodzenie kaczki.
  • „Kotki” – dzieci toczą piłki wokół siebie naśladując zabawę kotka piłką
  • „Zwierzęta piją wodę” – dzieci w siadzie skrzyżnym wykonują skłon w kierunku położonej na podłodze piłeczki, aby dotknąć czołem podłogi. Zabawę prowadzimy 5 razy.
  • „Karmimy kurki” – dzieci – „kurki” otrzymują słomki do napojów oraz kilka małych papierowych kuleczek – „ziarenek”. Za pomocą słomki starają się przenosić ziarenka z prawej strony na lewą lub odwrotnie.
  • „Zwierzęta idą spać” – dzieci kładą się dywanie i odpoczywają słuchając odgłosów wsi nocą.

5. Posłuchajcie teraz piosenki pt. „Co nam dają zwierzęta”. Przyjrzyjcie się obrazkom, które są w prezentacji. Po obejrzeniu i wysłuchaniu spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Skad się biorą jajka?,
Co możemy zrobić z wełny?
Co wkładamy do poduszek?
Co nam dają krowy?,

Myślę, że teraz już wiecie, dlaczego gospodarz hoduje zwierzęta, sieje zboża i skąd się biorą różne produkty, choćby ukochane mleko .

https://youtu.be/8E5JeRPT4E4

Co nam dają zwierzęta?
Na wsi wiele zwierząt mieszka, pieją, gdaczą i gęgają,
Jajka, mleko, miękkie pierze, gospodarzom swoim dają.

Kurka chodzi po podwórzu, jajek zniosła 6 na grzędzie,
gospodyni już się krząta, wyśmienity omlet będzie.
Ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko, ko.

A owieczki i baranki, dają nam swe kamizelki,
z takiej grubej, białej wełny, bardzo ciepłe są sweterki.
Be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be, be.

Jogurt, masło i śmietanę, można zrobić z mleka krowy,
często jedz produkty mleczne, to na pewno będziesz zdrowy.
Mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu, mu.

Do poduszki głowę przytul, w niej zamknięto puszek biały,
A te miękkie, lekkie piórka gąski nam podarowały.
Gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę, gę.

Na wsi wiele zwierząt mieszka, pieją, gdaczą i gęgają,
Jajka, mleko, miękkie pierze, gospodarzom swoim dają.

6. Na koniec jeśli rodzice Wam pozwolą, zachęcam Was do obejrzenia jednego z odcinków domowego przedszkola, w którym mowa jest o tym „Co słychać na wsi?”. W podanym odciunku znajduje się wiele ciekawych informacji o zwierzętach z wiejskiego podwórka. 

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

Na dzisiaj to tyle. Pamiętajcie, że cały czas możecie wykonywać zadania w waszych kartach pracy. Wyszukajcie tylko odpowiednie strony do naszego tematu. Dzielcie się ze mną waszymi pracami. 

Pozdrawiam i miłego dnia życzę
pania Maja

line

Zdjęcie: Zajęcia online 8.04.21 Zdjęcie: Zajęcia online 8.04.21 Zdjęcie: Zajęcia online 8.04.21 Zdjęcie: Zajęcia online 8.04.21