Kochane Misie!
Kolejny dzień, gdy nie możecie uczestniczyć w zajęciach w Przedszkolu. Myślę jednak, że nie będziecie się nudzić. A więc zaczynamy!
1.Posłuchajcie opowiadania o małym źrebaku:
HISTORIA SIWKA
Oto Siwek, mały źrebak, który zgubił swoją mamę. Błąka się już pół dnia i wciąż nie może jej znaleźć. Jest mu bardzo smutno i źle. Tęskni za domem. Kiedy tak przemierza gospodarstwo, spotyka owcę. – Czy ty jesteś moją mamą? – pyta Siwek, lecz owca zaprzecza. – Jestem owcą, a moje dzieci to małe jagnięta. Można nas znaleźć w zagrodzie. Nie, nie jestem twoją mamą . Siwek idzie zatem dalej, jest bardzo przygnębiony. Głodny i nieszczęśliwy dociera do stajni, gdzie na powitanie wybiega jego mama – klacz. – Synku! – woła klacz. – Gdzieś ty był? Szukam cię po całym gospodarstwie! Siwek wreszcie jest szczęśliwy. Znalazł swoją mamę. Wtula swój łebek w jej sierść i czuje się bezpieczny.
Rozmowa z dzieckiem inspirowana treścią opowiadania.
Jaka przygoda spotkała Siwka?
Jak czuł się źrebak, gdy nie było przy nim mamy?
A Wy lubicie momenty, gdy Waszych rodziców nie ma w domu, bo np. są w pracy?
A co zrobilibyście w sytuacji, gdy zgubilibyście się? Czy pamiętacie swój adres zamieszkania?
2.Zapraszam do zabawy ruchowej „Skoczny źrebak”.
Proszę , aby rodzic rozłożył sznurek przez środek pomieszczenia i umocował go na wysokości 10–20 cm nad podłogą. Zadaniem dzieci – „źrebaków” jest przeskakiwanie przez linę w jedną, a potem w drugą stronę -zabawę można przeprowadzić na dworze.Tylko skaczcie ostrożnie!
3. Wiemy już, że młody koń to źrebię. Posłuchajcie wierszyka a dowiecie się, jak nazywają się inne mamy i ich dzieci
„Na wiejskim podwórku” Stanisław Kraszewski
Na podwórko dumne matki
prowadziły swoje dziatki:
Krowa - łaciate cielątko,
Koza - rogate koźlątko,
Owca - kudłate jagniątko,
Świnka - różowe prosiątko,
Kurka - pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka - płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka,
który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły,
że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza- rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka - płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką
wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki,
zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy:
Co my teraz zrobić mamy?
Wtem z kryjówki wyszły dziatki,
odnalazły swoje matki:
Krowę - łaciate cielątko,
Kozę- rogate koźlątko,
Owcę - kudłate jagniątko,
Świnkę różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę- płetwiaste kaczątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Jak mówimy na dziecko krowy/kozy/owcy itd.
Czego wystraszyły się dzieci, że aż się pogubiły?
Co się stało, że zwierzątka wyszły z kryjówek?
Propozycja zabawy matematycznej: wcześniej przygotowac sylwety zwierząt o których jest mowa w wierszu i w trakcie czytania układać je w szeregu wg. kolejności z wiersza (zadanie to może wykonywać dziecko ) Następnie można zadać dziecku pytania:
Ile zwierzątek jest w szeregu?
Która w kolejności jest krowa?
Jak nazywa się drugie zwierzątko?
Jakie zwierzątko jest trzecie?
Czy czwarte zwierzątko to prosiątko? itd.
4.Teraz trochę ruchu.Zapraszam do zabawy ruchowo-dydaktycznej ,,Stwórz rodzinę" – dziecko losuje emblemat zwierzęcia i porusza się w rytmie piosenki „Na podwórku koło bramy””. Na przerwę w muzyce szuka obrazków zwierząt tworzących rodziny (w jednej grupie powinny się znaleźć dorosłe i młode zwierzęta jednego gatunku ((krowa-byk-cielątko), (owca-baran-jagnię), (kura-kogut-kurczątko), (świnia-knur-prosię), (klacz-koń(ogier)-źrebak)).
link do piosenki:https://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU
Linki do pliku z obrazkami zwierząt, które możecie wykorzystać w zabawach: