Witajcie Lwiątka,
dzisiaj rozpoczniemy od opowieści ruchowej. Drodzy Rodzice, proszę o przeczytanie opowieści dzieciom. Zachęcam również do uczestnictwa w zabawie.
1. Opowieść ruchowa „Wczesnym rankiem” B.Forma
Dziecko leży na dywanie.
- Ala i jej brat Tomek są przedszkolakami. Jest noc, a oni smacznie śpią i głęboko oddychają. ( Dziecko ma zamknięte oczy, powoli wdycha powietrze nosem, wypuszcza ustami).
- Kiedy nastał ranek zadzwonił budzik bim, bim, bim. (Dziecko w dalszym ciągu leży i wypowiada głoskę "bim").
- Ala i Tomek otworzyli oczy, czas powoli wstawać. (Dziecko otwiera oczy, przechodzi do stania i mocno się przeciąga).
- Jeszcze trochę gimnastyki. (Dziecko wykonuje kilka podskoków obunóż, powtarza miarowo na raz podskok w miejscu, na dwa podskok w rozkroku. Wykonuje ruchy rąk na raz - na boki, na dwa - klaśnięcie nad głową).
- Teraz bieg do łazienki i mycie. (Naśladuje mycie rąk, twarzy, szyi, uszu).
- Mamusia każdemu przygotowała ubrania. Dzieci są samodzielne i ubierają się same. (Dziecko wykonuje ruchy obrazujące zdjęcie piżamy i wkładanie garderoby).
- Teraz jeszcze tylko śniadanie. Kubek ciepłego mleka i bułka z serem. (Dziecko naśladuje jedzenie śniadania).
- Czas na wyjście do przedszkola – (marsz za rodzicem).
2. Zabawa słowna "Co by było...?".
Swobodne wypowiedzi dzieci na tematy:
- Co by było, gdyby na Ziemi nie było zwierząt?
- Jak wyglądałby świat, gdyby nie było na nim kwiatów?
3. Słuchanie wiersza D. Gellnerowej „Co to jest przyroda?”
„Co to jest przyroda?”
To drzewa i kwiaty,
i liście, i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz.
Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę,
kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody.
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło,
będzie zielono.
Rozmowa na temat wiersza.
Drodzy Rodzice, zachęcam do rozmów z dziećmi na temat wysłuchanego utworu. Rozmowy swobodne sprzyjają rozwijaniu wyobraźni dzieci oraz wzbogacają ich słownictwo.
- Co to jest przyroda?
- Jak należy o nią dbać?
- Co to znaczy: szanować przyrodę?
4. Zabawa pantomimiczna z elementem dramy – „Roślina chce pić”.
Dzieci próbują się wczuć w rolę rośliny, której brakuje wody. Swoją mimiką, ruchem głowy, ciała pokazują, jak czuje się roślina, która usycha i potrzebuje wody.
Rozmowa po zabawie.
- Jak czuliście się w roli rośliny, która potrzebuje wody?
- Czy trudno było to pokazać?
- Jak będzie się zachowywać roślina, która będzie mogła korzystać tylko z brudnej wody?
- Czy tylko woda jest potrzebna roślinom?
5. Słuchanie ciekawostek na temat roślin.
Moi Drodzy, rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy (czyli dwutlenek węgla), a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
6. Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”.
Zapraszam Was teraz do zabawy ruchowej.
Dzieci reagują w umówiony sposób.
Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie.
Na hasło: Woda – chwytają dłońmi za kolana.
Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową.
Rodzic podaje hasła w różnej kolejności.
7. Piosenka „Las”.
Dzisiaj nauczymy się nowej piosenki.
Tekst piosenki:
1. Las jest strasznie stary,
żyje swoim życiem,
poskręcane drzew konary kryją tajemnicę.
W lesie nigdy nie wiem,
co się zaraz stanie.
Za kolejnym każdym drzewem czai się nieznane.
Ref: Las, straszny las,
czym zaskoczy dzisiaj nas?
Nie wiadomo, co przyniesie
Spacer po prastarym lesie. / x2
2. Ciągle gdzieś w oddali
jakiś cień przemyka,
skrada się między drzewami, pojawia i znika.
Lecz ten potwór z lasu
nie zrobi nic złego,
chce się od czasu do czasu bawić w chowanego.
Ref: Las, straszny las,
czym zaskoczy dzisiaj nas?
Nie wiadomo, co przyniesie
Spacer po prastarym lesie. / x2
3. Kiedy nie wiadomo,
co się może zdarzyć,
może stać się to, co komu się tylko wymarzy.
Chcę po lesie biegać,
za drzewami chować
i się wcale lasu nie bać, bo las to przygoda!
Ref: Las, straszny las,
czym zaskoczy dzisiaj nas?
Nie wiadomo, co przyniesie
Spacer po prastarym lesie. / x4
https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4
8. Zabawy grafomotoryczne.
Poniżej przesyłam dla Was kilka propozycji do wykonania. Z pewnością dobrze sobie z nimi poradzicie!!!
Życzę Wam miłego dnia!!!
|