Dzień dobry BIEDRONKI!
Czy możecie mi powiedzieć,gdzie podziewa się ta wiosna, którą przywitaliśmy niedawno? Nie widzieliście jej czasami? Tak się zastanawiam, czy ktoś z Was nie zatrzymał jej u siebie i nie chce jej wypuścić w świat? Czy to prawda?
Pomimo tego, że pogoda płata nam figle i możemy powiedzieć, że jest raczej zimowa, to kartka w kalendarzu informuje nas, że mamy kwiecień, a to oznacza, że wiosna zagościła u nas na dobre.
Jak już wiecie, wiosna to czas, kiedy przyroda budzi się do życia. Drzewa zaczynają wypuszczać pąki, pojawiają się wiosenne kwiaty , zwierzęta budzą się z zimowego snu a z ciepłych krajów wracają do nas ptaki, które jesienią tam odleciały.
Pamiętacie dlaczego? Rozmawialiśmy już o tym na zajęciach .
Jestem ciekawa, czy potraficie wymienić nazwy ptaków, które powracają do Polski na wiosnę? Dla przypomnienia spójrzcie na zdjęcie nr 1.
Aby dotrzeć do Polski, ptaki muszą pokonać bardzo długą drogę .
Czy kiedyś zastanawialiście się,skąd ptaki wiedzą dokąd mają lecieć?
Jeśli jesteście tego ciekawi, obejrzyjcie krótki filmik , w którym pani
ornitolog,
czyli osoba zajmująca się obserwacją i opisem życia oraz zwyczajów ptaków , rozwieje Wasze wątpliwości.
www.youtube.com/watch
1. Otwórzcie zieloną książkę na str. 56-57. Przyjrzyjcie się ilustracjom i z uwagą wysłuchajcie opowiadania. Potem odpowiedzcie na pytania umieszczone pod tekstem.
M. Strękowska – Zaremba „Ptaki”
Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. - Przyjedziecie do nas? - zapytała.
- No pewnie! - zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.
- Gdzie ciasteczka? - zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.
Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki. - Bociany wracają. Co za widok! - dziadek uśmiechnął się promiennie. - Naprawdę?! - Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. po chwili był już z powrotem. - Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! - pytał zdyszany.
Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.
- Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł - westchnął.
Dziadek się uśmiechnął - Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.
Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydłami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.
- Mógłbym na nie patrzeć bez końca . Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność - mówił dziadek. - Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta , gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.
Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. - Pokażesz nam te psoty? - spytał.
- Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... - dziadek spojrzał pytająco na wnuki.
- Ciasteczka! - wykrzyknęła Ada.
Olek popatrzył na siostrę z politowaniem . - Lornetki - poprawił ją.
Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchną, podobnie jak wcześniej Olek: - Chciałbym tak latać jak ptaki.
- Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki - mądrze zauważył Olek.
- Głowę też masz za dużą - dodała Ada.
- Nie mówiąc o braku skrzydeł - dorzucił rozbawiony dziadek.
Pytania:
- gdzie przebywał i co robił dziadek, kiedy przyjechały do niego wnuki?
- do czego Olek porównał lecące bociany?
- czego dziadek bardzo żałował?
* W wolnej chwili spróbujcie przeczytać tekst znajdujący się w książce s.56-57
2. Jeśli macie ochotę na krótką przerwę, zapraszam do zabawy
„Bocian i wrony”
Maszerujcie w różnych kierunkach. Na przerwę w nagraniu rodzic podaje Wam hasło:
Bocian - wtedy stajecie na jednej nodze, wyciągacie przed siebie wyprostowane ręce, tworząc długi dziób, i mówicie: kle, kle, kle.
Wrona – wykonujecie przysiad i mówicie: kra, kra, kra.
www.youtube.com/watch
3. Spójrzcie na
zdjęcie nr 7-
zapoznajcie się z budową ptaka.
Czy wiecie dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?
Posłuchajcie: natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.
4. Spójrzcie na
zdjęcie nr 2
- czy wszystkie ptaki wyglądają tak samo?
- czym rożni się ich budowa? , wskażcie różnice.
Posłuchajcie: ptaki różnią się zewnętrznie wielkością, ubarwieniem, kończynami, ogonami i dziobami. Najmniejszym ptakiem na świecie jest koliber, a największym – struś afrykański. Najbardziej kolorowymi ptakami w Polsce są m.in. kraska, bażant, wilga, dzięcioł, szczygieł, sójka.Najdłuższy dziób ma pelikan australijski. Dzioby ptaków są dostosowane do rodzaju spożywanego pokarmu(
zdjęcie nr 3). Dziób wszystkożercy szpaka czy wrony jest niezbyt duży, ostry na końcu i przeważnie czarny. Dziób ziarnożercy, np. wróbla, jest krótki i szeroki. Służy do rozłupywania twardych nasion. Dziób owadożercy, np. jaskółki, jest podobny do dzioba ziarnożercy. Dzięki niemu ptak może łapać niewielkie owady. Dziób ptaków drapieżnych, np. orła, jest masywny i mocno zagięty. Umożliwia schwytanie zdobyczy. Dziób ptaków, które kują w drewnie, jest średniego rozmiaru, ale na końcu bardzo ostry. Musi bowiem przekuć korę drzewa. Bocian zaś ma dziób długi, bo poluje na zwierzęta, które zamieszkują podmokłe łąki.
5. Zagadka na spostrzegawczość.
Czy potraficie powiedzieć,do których ptaków należą dzioby znajdujące się na
zdjęciu nr 4 ?. Podpowiem Wam, że są to ptaki ze zdjęcia nr 2(nie wszystkie).
6.
Zadania w KP s. 52-53.
7.W wolnej chwili posłuchajcie piosenki „Bocianek”.
chomikuj.pl/grupa4z46
proszę poszukać piosenkę Bocianek i kliknąć na znak odtwarzania z prawej strony
8. Na koniec dzisiejszych zajęć praca plastyczna –
JASKÓŁKA(zdjęcie nr 5)
Do wykonania jaskółki potrzebujecie:
Filmik z instrukcją znajduje się w poniższym linku:
www.youtube.com/watch
Miłego dnia!