W zdrowym ciele zdrowy duch
Kochane „Zające” wiecie już, że ruch jest bardzo ważny, wpływa pozytywnie na nasz rozwój. Wzmacnia mięśnie i prawidłowo kształtuje nasz kręgosłup, dlatego dziś zachęcam was do ćwiczeń
ĆWICZENIA RUCHOWE Z WYKORZYSTANIEM KOLOROWYCH CHUSTECZEK.
1. „Marsz z chustkami”
dzieci maszerują dookoła pokoju z chusteczkami – machają z przodu, z tyłu, nad głową, pod głową, wysoko, nisko, …
2. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ukryte dzieci”.
Dziecko biega po pokoju, swobodnie bawiąc się chustkami. Na uderzenie w dłonie przykucają i nakrywają się chustą, dwa uderzenia są sygnałem do ponownego ruchu.
3.Ćwiczenia tułowia „Dotknij chustki”.
Dziecko układa chustki przed sobą na podłodze i staje przed nimi w niewielkim rozkroku; wykonuje skłon w przód, starając się dotknąć rękoma chustki, następnie prostuje się i klaszcze dwa razy nad głową.
4. Ćwiczenia mięśni grzbietu „Przesuwamy chustę”.
Dziecko w siadzie klęcznym, chustkę ma ściągniętą tuż przy kolanach – chustkę odsuwa obiema rękami jak najdalej w przód z jednoczesnym skłonem tułowia, a następnie ponownie przysuwa ją do kolan .
5. Ćwiczenia mięśni brzucha „Wędrująca chustka”
leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu – próba uchwycenia palcami stóp leżącej na podłodze chusty, uniesienie w górę i opuszczenie jej na brzuch. Ćwiczenie to dziecko wykonuje przemiennie: prawą, lewą nogą, obunóż.
6. Zabawa na czworakach „Kto szybciej”
Dziecko porusza się na czworakach wokół chustki położonej na podłodze, na sygnał jak najszybciej siada na chuście.
7. Ćwiczenia równowagi „Wisząca chusta”.
Dziecko stoi na jednej nodze, drugą zgiętą w kolanie pod kątem prostym podnoszą w górę, przewieszają chustę przez kolano wzniesionej nogi i podnoszą ramiona w bok, wytrzymując przez chwilę pozycję równoważną. Następnie zabiera chustkę i ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.
8. Zabawa bieżna „Odszukaj swoją chustkę”.
Dziecko rozkłada chustki na podłodze, biegają pomiędzy nimi w rytm dowolnej muzyki. Podczas przerwy w muzyce , siadają na najbliżej leżącej chuście.
9. Skoki „Przez chustę”.
Dziecko układa chustki przed sobą na podłodze. Na polecenie rodzica przeskakuje przez nie do przodu i do tyłu.
10. Improwizacje ruchowe „Rozkwitające kwiaty”.
Dziecko chowa chustkę w dłoni i przykuca, przy muzyce powoli podnosi się i wypuszcza kwiat z dłoni rozluźniając ją.
11. Ćwiczenia stóp „Sprytne stopy”.
- Dziecko stawia stopy na chustce rozłożonej na podłodze. Na dany sygnał zbiera chustkę palcami stopy, ściągając ją pod piętę. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą stopą.
- Siad prosty podparty, chustka leży przy lewej stopie, dziecko chwytają ją palcami prawej stopy i przekładają ją kilka razy przez lewą nogę. Następnie ćwiczenie Wykonuje drugą nogą.
- W pozycji stojącej dziecko chwyta stopą leżącą na podłodze chustę i podrzucają ją do góry.
12. Ćwiczenia oddechowe „Falująca chustka”.
Dziecko trzyma rozłożoną chustkę w rękach, dmucha na nią delikatnie lub mocno, obserwując w jaki sposób się porusza. Rodzic zwraca uwagę na nabieranie powietrza nosem, a wydychanie ustami.
13. Zabawa uspakajająca „Posłuszne chustki”.
Dziecko maszeruje dookoła pokoju z delikatnymi wymachami chustki nad głową.
ZABAWY MATEMATYCZNE
Mam nadzieję, że wesoło bawiliście się z kolorowymi chustami, teraz trzeba poćwiczyć myślenie. Zapraszam na zabawy matematyczne. Myślę, że wszyscy zbieramy zakrętki, dziś będzie można je wykorzystać do ćwiczeń matematycznych. Przygotowujemy zakrętki w pięciu kolorach od 5 do 10 z każdego koloru.
Zadanie 1:
Rozsypujemy zakrętki na stole, na polecenie dzieci segregują je według kolorów.
Rozmowa z dzieckiem – dlaczego je zbieramy, do czego można je wykorzystać.
Zadanie 2:
Zadanie dla rodzica i dziecka – rzucamy kostką do gry na przemian zabieramy tyle zakrętek ile wyrzuciliśmy oczek, porównujemy kto ma więcej. Na koniec zabawy zliczamy wszystkie zdobyte zakrętki z pomocą osoby dorosłej.
Zadanie 3:
Zakrętkowe budowle – dziecko i rodzic układa z zebranych zakrętek koło, kwadrat, trójkąt, określa ilość boków, kolory użyte w pracy, wielkość figur.
Zadanie 4:
Układamy zadania:
Do ułożenia zadania wykorzystujemy dwa a nawet trzy kolory. Dziecko określa ile jest zakrętek w poszczególnych kolorach, a następnie ile jest ich razem. Poprzez zabieranie ćwiczymy odejmowanie.
Zadanie 5:
Rzuty do celu – dziecko próbuje trafić zakrętką do kosza lub innego pojemnika. Liczy ile znalazło się wewnątrz, a ile na zewnątrz, używając tych określeń.