Dzień dobry!
1. Zaczniemy dzisiaj od wysłuchania piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk
tekst:
1. Mam konika z podkowami,
Konik stuka kopytkami,
Z nim pojadę w siną dal,
Patataj, patataj.
Ref. Wio koniku, patatataj, patatataj.
Kopytkami dla mnie graj, dla mnie graj. (2x)
2. Stuka konik kopytkami,
Słonko świeci promyczkami,
A ja jadę w siną dal,
Patataj, patataj.
Ref. Wio koniku, patatataj, patatataj.
Kopytkami dla mnie graj, dla mnie graj. (2x)
O jakim zwierzaku jest mowa w piosence?
2. Dawniej koń z racji swojej siły i wytrwałości pomagał w gospodarstwie, idealnie sprawdzał się w transporcie, przewoził ludzi na znaczne odległości. Był użytkowany w ciągnięciu sań, bryczki czy powozu, a także wykorzystywany do pracy na roli. W dzisiejszych czasach pracę konia w dużej mierze zastępują maszyny. Ostatnio coraz więcej uwagi poświęca się terapeutycznemu wpływowi na człowieka jazdy konnej i zajęć z wykorzystaniem koni. Hipoterapia to zajęcia ruchowe dla dzieci i dorosłych z udziałem koni i kucyków. Celem terapii z koniem (np. z elementami jazdy konnej) jest przywrócenie pacjentom sprawności fizycznej i psychicznej.
3. „Pogłaskaj konika” – zabawa terapeutyczna
Zaproście do zabawy jednego z rodziców. Jedna osoba jest „konikiem”, druga „opiekunem”. „Konik” siada tyłem do „opiekuna”. „Opiekun” wykonuje na „grzbiecie konika” delikatny masażyk do słów opowiadania. Zabawa powinna się odbyć ze zmianą ról.
Pogłaskaj konika (Katarzyna Wójcik-Bożętka)
W boksie w stajni „Strzała” stała klacz Andromeda. Jej szyja błyszczała w słońcu (powłóczyste ruchy z góry pleców na dół). Do boksu weszła opiekunka Ola, przetarła wiechciem słomy cały grzbiet konika (ruchy gładzenia całymi dłońmi po plecach), wyjęła zgrzebło i czesała nim po bokach klaczy (ruch gładzenia po boczkach pleców, raz po prawej, raz po lewej stronie). Ostukała zgrzebło o twarde podłoże, aby usunąć nagromadzone w nim zanieczyszczenia (delikatne stukanie zgiętą piąstką w dół pleców). Wyczesała grzebieniem grzywę i ogon Andromedy (ruchy gładzenia po głowie). Wyskrobała kopystką brud z końskich kopytek (delikatne skubanie kciukiem i palcem wskazującym na ramionach). A na koniec przytuliła się do swojej ukochanej klaczy (przytulenie z objęciem pleców partnera w zabawie).
4. Zabawa matematyczna ,,W stajni”– utrwalenie kierunków w przestrzeni
1 Pomoce: figurki zwierząt gospodarskich ; krzesełko.
Dziecko trzyma figurkę zwierzęcia i ustawia się przy krześle. Rodzic prowadzi fabularyzowaną zabawę matematyczną, a dziecko manipulują figurką zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego kierunkami w stosunku do swojej osoby.
Pobawimy się z naszymi zwierzętami. Nasze krzesełka to stajnia / obora / owczarnia. Teraz konik / krowa / owca skubie trawę za stajnią / oborą / owczarnią, teraz pije wodę przed stajnią / oborą / owczarnią, teraz ustawił/-a się obok stajni / obory / owczarni…..
5. ,,Konik” - propozycje prac plastycznych