Dzień dobry BIEDRONKI!
Czy Was dzisiaj ,tak jak mnie, obudził piękny śpiew ptaków dobiegający zza okna?
Dlaczego ptaki tak pięknie śpiewają, szczególnie teraz - wiosną, czy wiecie?
Ptaki podobnie jak my – ludzie, komunikują się ze sobą. Oczywiście nie potrafią formułować zdań – zamiast tego śpiewają. Trelowanie, gwizdanie, skrzeczenie, ćwierkanie, klapanie, korkowanie, szczebiotanie, świergotanie, szlifowanie i wiele innych ptasich głosów dociera do nas przez okrągły rok, ale z największą mocą wiosną i wczesnym latem – gdy ptaków w Polsce jest najwięcej i trwa sezon lęgowy. Śpiew ptaków (a dokładnie samców - bo to one głosem zabiegają o względy samic) pełni dwie zasadnicze funkcje: reklamuje piękno osobnika (Spójrz na mnie, pięknie śpiewam, mam ładne, kolorowe, zadbane pióra.) oraz wyraża gotowość do obrony swojego terytorium, (Uciekaj stąd, to mój teren! Oj! bo będę Cię atakował!). Oprócz tego ptaki mają całą paletę innych głosów informujących o: zagrożeniu (sygnały alarmowe – W nogi!), lokalizacji (sygnały kontaktowe – Jestem tutaj!), głodzie (głosy żebrzące – Mamo chce mi się jeść!).
Posłuchajcie ptasich odgłosów. Może właśnie któryś z nich dziś usłyszeliście?
Słowik www.youtube.com/watch
Bocian www.youtube.com/watch
Skowronek www.youtube.com/watch
Jaskółka www.youtube.com/watch
Posłuchajcie ich uważnie; powiedzcie, o jakim ptaku mowa i wskażcie odpowiednie zdjęcie.
(zdjęcie nr 1)
Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.
Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka.
/bocian/
Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.
Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie
z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,
jak ten murarz dzielny.
/jaskółka/
Przyleciał szary ptaszek,
nad polem zaśpiewał jak dzwonek,
znają go wszystkie dzieci
to jest …
/skowronek/
Mówimy o nich,
że spać nie dają .
Gdy w letnie noce,
pięknie śpiewają.
/słowiki/
Zapraszam na drugą serię ćwiczeń z cyklu „Zakręć kołem”.
Poproście rodziców o włączenie wesołej muzyki i kręćcie kołem, ile tylko dacie radę!
wordwall.net/pl/resource/1158162/rehabilitacja-ruchowa/ruchowa-ruletka
Będą potrzebne:
- kartoniki z ptakami(do pobrania),
- kartoniki z cyframi (te, z których już wcześniej korzystaliście/do pobrania w załączniku)
- sylweta drzewa (do pobrania lub samodzielnego przygotowania),
- figury geometryczne(do pobrania lub samodzielnego przygotowania ).
Zadanie 1
-Wytnijcie wydrukowane/samodzielnie przygotowane figury geometryczne i ułóżcie z nich ptaki wg własnych pomysłów(z max.10 figur).
- nazwijcie wszystkie wykorzystane figury i policzcie je; umieśćcie pod nimi kartonik z cyfrą odpowiadającą ich liczbie,
- powiedzcie, których figur wykorzystaliście najwięcej, a których najmniej.
Zadanie 2
Przygotujcie kartoniki z ptakami i sylwetę drzewa(możecie pokolorować).
Poproście rodziców o rozmieszczenie (w dowolny sposób) wszystkich kartoników z ptakami na gałęziach drzewa(gałęzie są ponumerowane). Potem odpowiedzcie na pytania:
- na której gałęzi znajduje się skowronek?
- ile ptaków siedzi na drzewie ?
- ile ptaków siedzi na drugiej gałęzi?
- ile ptaków siedzi na piątej gałęzi?
- ile ptaków siedzi razem na czwartej i szóstej gałęzi?
Zadanie 3
Sroka zaprosiła na wiosenny koncert słowika, następujące ptaki: wróble, kukułki, jaskółki i skowronki. Przed rozpoczęciem koncertu sprawdziła obecność i wtedy okazało się, że na koncert przybyły:
3 jaskółki
2 wróble
3 skowronki
1 kukułka
*ułóżcie kartoniki z odpowiednimi ptakami w takiej ilości,w jakiej przybyły na koncert,
*podpiszcie cyfrą ich liczbę,
*odpowiedzcie na pytania :
- których ptaków na koncert przybyło najmniej? Ile ich było?
- których ptaków na koncert przybyło najwięcej? Ile ich było?
- ile było razem wróbli i jaskółek?
- o ile mniej było kukułek niż jaskółek?
- ile ptaków pozostałoby na koncercie, gdyby odfrunęły skowronki i jaskółki?
Zadanie 4
Sroka chciałaby teraz wysłuchać Waszego koncertu dlatego wyobraźcie sobie, że jesteście ptakami.
Rodzic wskaże Wam kartonik z ptakiem i kartonik z liczbą,
i tak:
- kartonik z liczbą oznacza ilość odgłosów , jaką będziecie musieli wydać,
- kartonik z ptakiem informuje, którego ptaka będziecie naśladować.
Jeśli rodzic wybierze kartonik z:
jaskółką – wtedy naśladujecie jej dźwięki mówiąc: kwilit, kwilit,
wróblem – wtedy naśladujecie jego dźwięki mówiąc: ćwir, ćwir,
kukułką - wtedy naśladujecie jej dźwięki mówiąc: ku – ku, ku – ku,
skowronkiem – wtedy naśladujecie jego dźwięki mówiąc: prrrit, prrrit.
Na koniec dzisiejszych zajęć proszę o wykonanie zadań matematycznych –
karty pracy do pobrania w załączniku.
Powodzenia!