Dzień dobry Lwiątka,
Witam Was w piątek, czyli ostatni dzień naszej wspólnej pracy. Nadchodzi sobota i niedziela, czas na odpoczynek.
Kochani dzisiaj zakończymy temat związany z dbaniem o naszą planetę. Mam nadzieję, że wszyscy będziemy przyjaciółmi przyrody i zawsze będziemy o nią dbać.
1. Słuchanie wiersza pt. ,,Przyjaciel Przyrody” A. Widzowskiej
My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza.
- O co należy zadbać w przyrodzie?
- Czego nie należy marnować?
- Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
- Dlaczego należy segregować śmieci?
- Co powinno spotkać tych , którzy nie dbają o przyrodę?
2. Podawanie cech przyjaciela przyrody.
Kto z Was wie, jakimi cechami powinien wyróżnia się przyjaciel przyrody?
Podpowiem Wam….
Np. Przyjaciel przyrody:
- nie łamie gałęzi drzew;
- nie depcze trawników w parku, na skwerze;
- nie śmieci;
- nie zrywa roślin;
- nie zostawia kapiących kranów;
- wychodząc z pomieszczenia gasi światło….
Cechy prawdziwego przyjaciela przyrody wspaniale przedstawia poniższa rymowanka!!!
Prawdziwy przyjaciel przyrody o siebie i ziemię dba!!
Chroni rośliny i zwierzęta;
O glebie i powietrzu też pamięta;
Oszczędza prąd elektryczny i wodę;
Lubi wycieczki, uwielbia swobodę i nigdy nie zapomina jak dbać o przyrodę;
Zbiera po sobie wszystkie odpadki;
Grzecznie słucha, patrzy i robi notatki;
Pamięta by żyć w zgodzie z naturą;
Hoduje rośliny i segreguje śmieci;
A dodatkowo – od czubka głowy do końca pięty jest zawsze uśmiechnięty;)
3. Rozmowa na temat segregowania śmieci.
Drogie dzieci, czy wiecie dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci. Te, które można poddać RECYKLINGOWI , zostają ponownie przetworzone ( przerobione). I tak, plastik zostaje ponownie stopiony, szkło trafia do huty szkła i jest przerabiane , a papier przerabiany jest na papier toaletowy.
Zapamiętajcie to słowo Recykling -tzn. przerabianie śmieci na nowe rzeczy.
4. Posegregowane śmieci wrzucamy do pojemników z różnymi kolorami. Czy pamiętacie do jakich?
Do pojemnika:
- żółtego wrzucamy plastik,
- do niebieskiego wrzucamy papier,
- do zielonego wrzucamy szkło kolorowe,
- do białego wrzucamy szkło bezbarwne.
5. „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe ( zagadki).
Posłuchajcie proszę odgłosów i spróbujcie powiedzieć „co słyszycie?”
https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc
6. Oglądanie bajki "Recykling dla dzieci".
https://www.youtube.com/watch?v=w1WZaMvttjU
Kochani zadanie na dzisiaj- wykonajcie proszę samodzielnie odznakę "PRZYJACIELA PRZYRODY".
Może być w formie rysunku, dobrze. I obowiązkowo przynieście Waszą pracę "odznakę" w poniedziałek do przedszkola. Zrobimy w naszej sali wystawę "PRAWDZIWYCH PRZYJACIÓŁ PRZYRODY".
Bawcie się dobrze i starannie wykonajcie pracę. Wiem, że potraficie ponieważ jesteście bardzo zdolni i pracowici.
A w czasie weekendu zadbajcie z rodzinką o jakąś roślinkę.
Pozdrawiam Was serdecznie i cieplutko. Życzę miłego weekendu i... do zobaczenia w poniedziałek, w przedszkolu!!!:)
Pani Andżelika
|