O przedszkolu
Aktualności
Grupy przedszkolne
Strefa Rodzica
Biuletyn Informacji Publicznej
Porady dla rodziców
Rada Rodziców
Opłaty
Żywienie
Jadłospis
Akcje charytatywne
Archiwum
RODO
Rekrutacja
Kontakt
ePUAP

line

Integracja sensoryczna, co o niej wiemy?


line

Czym jest przetwarzanie wielozmysłowe? Inaczej – Integracja sensoryczna

Żyjąc w wielopłaszczyznowym, wieloaspektowym świecie musimy poskładać go z
kawałków, aby go zrozumieć i prawidłowo odpowiedzieć.
Przetwarzamy bodźce z różnych narządów zmysłów – formujemy na tej podstawie spójne i
realne spostrzeżenia.
Na co dzień mózg korzysta z informacji o obrazach, dźwiękach, fakturach, zapachach,
smakach i ruchu w sposób zorganizowany, abyśmy mogli odpowiednio zareagować i
zachować się w danej sytuacji.

Zaburzenia Integracji Sensorycznej:
Nie wynikają z uszkodzeń narządów zmysłów, lecz są problemami układu nerwowego z odbiorem, porządkowaniem i interpretacją bodźców zmysłowych.
  • Dziecko może w ogóle pewnych bodźców nie zauważać
  • Może reagować na nie z opóźnieniem
  • Reakcja na bodźce może być nadmierna
OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
(na podstawie kwestionariusza historii sensoryczno-motorycznej, opracowanego przez
terapeutkę zajęciową Sharon Cermak i jej współpracowników, w: C.S. Kranowitz „Niezgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2012

Dotyk
  • Unika brudzenia
  • Nie lubi mycia twarzy, prysznica
  • Złości się przy wykonywaniu czynności higienicznych: mycie zębów, czesanie, obcinanie paznokci itp.
  • Przeszkadzają mu niektóre części garderoby: rajstopy, skarpetki, metki w ubraniach
  • Wpada na innych, kładzie się na dzieci
  • Nie lubi przytulania bądź poszukuje tego rodzaju bodźców
  • Nadmierne podatne na ból
  • Niechętnie dotyka faktur i konsystencji albo dąży do określonych faktur i tylko te jest w stanie dotknąć
  • Nagminnie wkłada wszystko do ust
  • Nie czuje, gdy zbyt mocno przytula czy głaszcze inną osobę.
Ruch
  • Jest niezdarne, mało ruchliwe lub bardzo ruchliwe
  • Wspina się wciąż lub unika tego
  • Jest niechętne do wyzwań: jazda na rowerze, wspinanie, łapanie piłki
  • Nie lubi, unika huśtawek, karuzeli lub przesadnie ich poszukuje
  • Podejmuje ryzyko w działaniu
  • Uderza ciałem i głową np. o ścianę
  • Kołysze się na boki
  • Unika zabaw, gdzie traci równowagę, głowa np. zwisa w dół

Zaburzenia integracji sensorycznej wiążą się często z nieprawidłowym odczuwaniem bólu. Jednym
z kluczowych objawów zaburzeń SI jest nieprawidłowy odbiór bodźców z receptorów czucia
powierzchniowego i głębokiego. Jeśli uświadomimy sobie że receptory czuciowe występują także w
narządach wewnętrznych to nie będzie dziwi fakt, że dzieci u których występują zaburzenia ze strony
przewodu pokarmowego – problemy z trawieniem, nadmierna ilość gazów, wzdęcia itp. są marudne,
płaczące, niechętne do jedzenia. Duża ilość gazów, wzdęcia powodują drażnienie receptorów
zlokalizowanych w narządach wywołując nasilenie dyskomfortu a niejednokrotnie realne odczucia
bólowe porównywalne do uczucia „rozrywania od środka”. Jeśli dochodzą do tego zaburzenia odbioru
bodźców w ośrodkowym układzie nerwowym czy to w wyniku kumulacji toksyn czy też zaburzeń
integracji sensorycznej kolejny posiłek może stać się gehenną

WZROK I SŁUCH
  • Łatwo się rozprasza
  • Jest niespokojne np. w centrum handlowym przy bardzo jasnym świetle
  • Nie lubi świateł dyskotekowych
  • UNIKA KONTAKTU WZROKOWEGO
  • Nie potrafi wybrać konkretnego przedmiotu z wielu, leżących np.na dywanie
  • Źle funkcjonuje w hałasie lub przesadnie lubi i generuje hałas
  • Zatyka uszy, chowa głowę w poduszkę
WĘCH I SMAK
  • Dziecko wydaje się być wrażliwe na niektóre smaki i zapachy
  • Ma silne preferencje jedzeniowe
  • Bierze do buzi niejadalne przedmioty
  • Wszystko wącha
CO MOŻE NAS NIEPOKIĆ?
  • Niska lub zbyt wysoka aktywność
  • Problemy z koncentracją uwagi, skupieniem
  • Problemy jedzeniowe: wybiórczość pokarmowa, niechlujność podczas posiłków lub nadmierne dbanie o porządek
  • Preferowanie tylko konkretnych konsystencji
  • Problemy ze snem
  • Problemy w kontaktach społecznych
  • Niska samoocena
  • Niestabilność emocjonalna
  • Brak samodzielności
  • Problemy z samoobsługą
DZIECKO PRZESTYMULOWANE:
  • Ma problemy ze snem
  • Nie może przystawić się do piersi
  • Trze uszy i oczy
  • Unika kontaktu, ucieka
  • Płacze
  • Odwraca wzrok
  • Zatyka uszy, chowa się
  • Wybucha złością
  • Kicha, ziewa, ma czkawkę
  • „wyłącza się”
Propozycje zabaw sensorycznych, które pozwolą spędzać miło czas,  ale przede wszystkim stymulować zmysły dzieci dla ich prawidłowego rozwoju. Są to zabawy, które z pewnością zaciekawią młodsze i starsze dzieci.

Zabawy sensoryczne - https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/

Rosnące farby - https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=142227577316777

Jak wykonać gniotka - https://youtu.be/2Asv1QetBms

Zabawy z Ciocią Asią "Lody i Minionki".

https://www.youtube.com/watch?v=x-pNCQXD0nY&list=PL3C8lRt_z7I3kaJy-NzBRo83lIuE0g9Wi&index=2

Muffinki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=I2KFFV5t1ag

Jak zrobic masę papierową?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=oQmwoRWIXZE&feature=emb_logo

Przepis na masę solną - https://www.youtube.com/watch?v=O8goX7G37PY

Woreczki sensoryczne - https://www.youtube.com/watch?v=gbIQwBK1mR8

Masa" Smerfowa" -
https://www.youtube.com/watch?v=cQM-O6HYk1Y

źródło: materiały szkoleniowe, www.przedszkole5jastrzebie.edupage.pl, Internet

line

Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy? Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy? Zdjęcie: Integracja sensoryczna, co o niej wiemy?